בנק, כמו כל דבר בחיים – אפשר לבחור. וכמו כל דבר בחיים, אפשר לבחור לאחר שאנחנו מנכסים לעצמנו את היכולת לבחור. כלומר, יש דברים שאנחנו לא מעזים להתייחס אליהם, ולהטיל ספק ביעילותם – עד שאנחנו למעשה, מרגישים בטוחים מספיק בעצמנו, כדי לדרוש את מה ששלנו.
סיבות שונות לבחירת חשבון בנק
בין אם מדובר על הרצון לשפר התנהלות מול הבנק, או לפתוח חשבון חדש, ושלל דברים שבנק יכול להציע – הרי שישנה תחרות בין הבנקים, והם מציעים עסקאות שונות ללקוחות שונים. כך שהטבות בעמלות, ריביות אוברדרפט פחותות, מענים והלוואות בריביות נמוכות – הכל אפשרי וזמין למאמינים. למעשה, רק הפקטור של הפרשים בעלות ניהול החשבון, בין בנק אחד למשנהו – יכולה להסתכם בכדי כמה מאות שקלים בשנה, לא עבור כולם, לא בכל זמן ומצב.
הטבות בעמלות וערוצים ישירים
אחד מהדברים שניתן לבדוק, במסענו לבחור בנק הולם – הוא זה של העמלות. ישנם בנקים שמציעים אותן בהיבט מופחת, או מציעים להיפטר מהן לחלוטין. היבט נוסף לדבר, הוא היתכנות ערוצים ישירים לבנק – כמו אתר אינטרנט ואפליקציה. באם ניתן לבצע פעולות רלוונטיות דרכן – אפשר שהעמלות הרלוונטיות להן, יהיו נמוכות כדרך ערוצים ישירים אלו.
מחקר לתוך עולמות העמלות
כדי לבדוק מה בנקים גובים לגבי עמלות – אפשר לשאול באופן ישיר. ייתכן שהתשובה תהיה, "לא יהיו עמלות בשנה הראשונה". שזה נחמד ויעיל. ואז ניתן לשאול, "מה לגבי השנה השנייה? והשלישית?", מה לגבי "זה, זה, וזה?", ובאופן כללי – לאסוף כמה שיותר מידע על סוגים רבים של פעולות שניתן לבצע בסניף, כדי לראות מה הן העלויות בעבודה עם בנק זה או אחר. הדבר יהיה יעיל, גם כאשר רוצים לבצע השוואת מחירים בהיבט העמלות.
ריביות מוצעות ואפשריות
דבר נוסף שניתן לבדוק – הוא ריביות. אנחנו מדבר על ריביות המוחלות על הלוואות, על אוברדרפט/מינוס, פיקדונות, וכיוצא בזה. יתרה מכך, האם מה הם התנאים לגבי הלוואה, באם רוצים לקחת בשלב זה או אחר? מידע זה יכול לספק הכוונה, באם כדאי ונכון לבחור בבנק זה, מבחינת התנאים המוצעים.
סניפים נגישים
ישנם בנקים שמציעים הצעות נהדרות, וזה בהחלט יכול להתאים. אלא, שמתבקש גם לדעת – באם הם נגישים. באם לדוגמה מדובר בבנק שאין לו סניפים רבים במקום המגורים – הליכה אליו יכולה לקחת זמן רב יותר מאשר אם היה בקרבת מקום. זוהי פונקציה שניתן לקחת בחשבון – האם זה בסדר שהבנק רחוק, במידה וזה המצב.
הלך רוח שירותי
ואם כבר תוהים לגבי הנגישות לסניף, מה הלך הרוח של השירות בו? האם שעות הפילות נוחות ומתאימות? האם ניתן להיפגש עם מנהל הסניף לעניינים רלוונטיים וייעודיים? האם ניתן להתקשר ישירות לבנקאי, או לפחות לשלוח לו אימייל – כדי לעבוד איתו באופן אישי על מה שחשוב?
לתעדף מה שחשוב באופן אישי
באופן כללי, גם אם זה נכון שניתן לעשות סקר שוק, ולהשוות בין עמלות, ריביות ומה לא – ייתכן, שזו לא הסיבה הטובה ביותר לבחור עבורה בנק. אם הבנק נגיש, יש יחסים טובים עם הבנקאי, יש שיתוף פעולה מצד הנהלת הסניף – ומה לא – ייתכן שזה יהיה בעל ערך רב יותר, מאשר קיצוצים במחיר העמלות והריביות – גם אם הדבר מסתכם בחיסכון כספי כלשהו, למשך השנה. אם כי, זה מאוד תלוי בסדר העדיפויות, מה מעדיפים. ייתכן כמובן – שנמצא בנק שמתפקד בצורה מיטיבה הן בפן השירותי, והן בפן העלויות. כלומר, מציע הן שירות קרוב ומיטיב, כמו גם עלויות מופחתות בעמלות, ריביות וכיוצא בזה.