זה המצב, רוקח, כמו גם עוזר רוקח – לא אמור לקבל תגמול, על מכירת תרופות בבית מרקחת. יש על כך נוהל ממשרד הבריאות, ובהמשך – אולי גם חקיקה. מטרת הנוהל, היא למנוע פיצול סדר העדיפויות, למי שלא מחזיק בהן, או התבלבל בהן, כנראה.
על שם מה, תגמול?
הסיבה שנוהל כזה, יכול להיות בעל ערך – היא שאפשר שרוקחים מסוימים, יכולים לקבל תגמול על מכירה של תרופות, או תכשירים שונים – בידי קופות החולים, חברות תרופות – וכיוצא בזה. מדוע שהם יקבלו תגמול? ובכן, אם קופות החולים, וגורמים אחרים בעלי אינטרסים היו רוצים לעשות קצת "קידום מכירות", הרי שיש להן עזרה טובה בכך, בדמות הרוקח, או עוזר הרוקח – שנמצא במגע עם "לקוחות נכנסים", ויכול לדלבר (to deliver), את "היתרונות" או האטרקציות של כל מוצר ומוצר.
סדרי עדיפויות
ועם זאת, כאמור – הדבר יכול להוביל לבלבול בסדר העדיפויות, לאנשים שלא בהירים לגבי סדר העדיפויות שלהם. "כסף", או "טובת האדם"? זו שאלה שמי שלא הגיע לבהירות עם עצמו, יכול להחליט החלטות לא צלולות. הנוהל, כמו נועד למנוע בכלל את ההתעסקות בשאלה הזאת.
דיוק במסרים כלפי הלקוח
כך או כך, כתוצאה מקידום מכירות של תרופות או תכשירים על ידי רוקח או עוזר רוקח, אפשר לאפשר עידוד כוזב, לאדם שנכנס לסניף – כך שהוא יקבל את המסר שמוצר מסוים, בין אם תרופות, תוספי תזונה וכו' – הם טובים ונהדרים ומתאימים לו. העידוד יכול להיות כוזב, כלומר "כדאי לך, זה מתאים ונהדר", כיוון שאין זה מגיע מדעה מקצועית, רפואית או אפילו כנה – אלא מרצון לקבל תמלוגים. זה לא המצב עבור כל אחד בכל זמן, אך למקרה שזה כן עבור מישהו בזמן כלשהו – הנוהל אמור למנוע את האפשרות להשתתף בכלל בסוג כזה של קידום והמלצה כוזבת.
אחריות ואתיקה מקצועית וטיפולית
למעשה, לרוקח מחויבת אתית כלפי "המטופל", ואחריות מקצועית – וזה נהדר, אם הרוקח מבין את זה, והוא לגמרי "שם", ועם זאת – זה פחות מתאים אם הרוקח לא בדיוק "שם", והוא מאפשר לקידום המכירות להיות בניגוד אינטרסים עם האחריות האישית והמקצועית שלו. מה שכן, המטופל לא בהכרח יודע מאיזה מקום הרוקח מציע זאת, אלא אם כן המטופל קולט זאת באופן ברור, צלול ובהיר. ועם זאת, משרד הבריאות כנראה לא רצו להשאיר פתח לרוקחים, לבחון את ערנות הלקוחות של בית המרחקת – וניסו להוציא את זה מהמשוואה.
לעשות את תפקידו, היטב
לפי הנחיות החוק, הרוקח נחשב מטפל. ועל כן – הנחיות הטיפול מבקשות מתן טיפול רפואי נאות, איסור על הפליה, שמירה על בריאות המטופל כמו גם עמידה בתנאים גבוהים באופן מדויק. במידה וזה לא נעשה, הרוקח לא עשה את תפקידו, וכמובן – הנחיות החוק לא מולאו.
הדרכה "נקייה" וצלולה
במסגרת "הטיפול", על רוקח לתת ייעוץ, הדרכה ומידע בשלל נושאים הקשורים למכירת התרופות שרופא רשם ללקוח, הקטנת השימוש בתרופות ממכרות, כמו גם סיוע ואיזון בין התרופות הרשומות. אם משום מה הוא לא עושה זאת היטב, הוא יכול להעביר מידע כוזב, שאף יכול להזיק להיבט מסוים. במיוחד, אם הלקוח מוותר על "עבודת הייעוץ" שלו, בשביל "להמליץ במיוחד", על תרופות מסוימות, שלא היה עושה זאת – אם לא היה מקבל תגמול על כך, וכמובן – אם היה מבין מה הם הערכים שלו באמת, ומה יותר חשוב לו.
ייעוץ הולם למבקשים
על כן, הנוהל של משרד הבריאות, שחל בחודש מרץ בשנת 2020, אוסר על קופות חולים לתגמל רוקח בעד מכירה של תרופות, בבית מרקחת. הסיבה, היא כדי לשמור על בהירות, ותחימה בגבולות האחריות של הרוקח – ולאפשר "למטופלים" בבית המרקחת, לקבל ייעוץ כמו גם הכוונה בהירה ואובייקטיבית, כמיטב יכולתו של רוקח – להעניק אותה, בהקשר בו הם מבקשים את הנחייתו.