מאי 20, 2022 09:45

blender

באבל (Bubble) תחבורה ציבורית של דן ו-Via – כל מה שרציתם לדעת

תחום תחבורה ציבורית עובר שדרוג משמעותי בשנים האחרונות והפעם הגיע תורן של מוניות שירות. חברת דן לקחה על עצמה את האתגר ועד כה זה נראה מבטיח

מה תמצאו בכתבה שלנו

השירות החדש של חברת התחבורה "דן", משתדל להביא חדשנות לעולם התחבורה הציבורית. זווית הכניסה שלו, היא דרך עולם המוניות. השירות החל בשלהי אפריל 2019, ומאפשר להזמין תחבורה ציבורית "מיוחדת", בקלות יחסית, במחירים נמוכים יחסית, ובתנאים נוחים יחסית. השירות פועל עם אישור (ואולי גם ברכת) משרד התחבורה, ובמימון משרד האוצר. הפרויקט נוצר משיתוף פעולה של חברת דן, עם חברת טכנולוגיה ישראלית בשם Via.

בשנת 2019, היה השירות ברמת הפיילוט שלו, והיה צפי להמשיכו כשנה – במהלכם התכנון היה להפעיל 40 מיניבוסים, ולהרחיב באם רלוונטי לכדי 100.

מה מעניין בשירות של באבל?

  • מדובר בשירות של תחבורה ציבורית "חכמה" שנועד להציע שירותים משלימים ואף מתחרים לכל עולם התחברה הציבורית, כמו גם לספק חלופות נאות לרכב פרטי
  • באם הפרויקט יצליח העומס בכבישים יירד, ויהיה פחות צורך ברכב פרטי עקב נגישות השירות
  • השירות זמין עבור כל אחד שיודע להזמין מוניות בלאו הכי, או יכול ללמוד. שכן ניתן להזמין מונית שירות דרך אפליקציה מתאימה לזה.
  • השירות של באבל יכול לקחת את הנוסעים לאזורים מרכזיים בעיר ,במחוז, בגוש ערים וכיוצא בזה – בין אם מדובר בתחנות רכבת, מוסדות ציבור, מוסדות לימודים, אזורי תעסוקה, שירותי בריאות וכיוצא בזה.
  • מדובר על שירותי תחבורה פרמיום – כלאיים שבין מונית לבין מונית שירות. זאת כיוון שמדובר על שירות לפי דרישה או קריאה (כמו מונית), ועם זאת – שמכיל כמות רבה יותר של נוסעים, כמו במקרה של מונית שירות.
  • יתרה לכך, לשירות המוניות, או התחברה הציבורית של באבל – אין נתיב מוגדר. הנתיב סובב את רצונות הנוסעים ועל בסיס הטכנולוגיה.

טיפים לשימוש בשירותי באבל בישראל

ניתן להזמין מונית שירות דרך האפליקציה לנייד. מתבקש ליצור פרופיל משתמש והוספת אמצעי תשלום טרם ביצוע ההזמנה. ניתן ליצור פרופיל פרטי ועסקי – כדי להפריד בין שימושים.
אפשר לזהות את נקודת האיסוף ונקודת היעד, של מונית באבל ברגע נתון כמו גם לזהות רכבים שמגיעים אחר כך.
לא צריך ללכת יותר מכמה דקות מנקודת ההעלאה או ההורדה אל היעד. לטכנולוגיה של VIA יש עניין לנסות לייעל את מסלול הנסיעה ואיתור המסלול הקצר ביותר.
ניתן לעקוב אחר המפה ולדעת היכן לרדת.
במהלך הנסיעה או בסופה – לא משלמים. התשלום הוא דרך האפליקציה.
בשעות שפל בין 09:30-15:00 או 18:30-22:00 – המחיר הוא 12 ₪ לנסיעה.
בשעות שיא בין 06:00-09:30 או 15:00-18:30 – המחיר הוא 15 ₪ לנסיעה.
ניתן לרכוש מראש 10 נסיעות ב-120 ₪. אזרחים ותיקים זכאים לתשלום מוזל של 50% ממחיר הנסיעה.

fbook

מה כדאי לדעת על שירותי באבל?

  • עקב שיתוף הפעולה בין חברת VIA לחברת דן, הרי שיש חלוקת אחריות מסוימת שכן לכל אחת תחום מומחיות משלה. חברת דן לדוגמה, יכולה לקחת אחריות על נהגי השירות – ומביאה את הידע המקצועי בתחום התחבורה, לשולחן. בעוד שחברת VIA אחראית על האלגוריתם שמאפשר את ייעול הנסיעה, המסלול וזמן הנסיעה.
  • יש איזון, או השתדלות להגיע לאיזון – במידת כמות הנוסעים. יש מספיק מקומות כדי שהרכב יוכל לשרת כמה אנשים, ועם זאת מעט מספיק כדי שהשירות יהיה יותר מותאם אישית ויעיל. ישנם 10 מקומות, אם כי ייתכן שזה יתעדכן בהמשך.
  • האבזור במוניות, או רכבי השירות של באבל – אמורים להיות יוקרתיים, ולכלול מזגן איכותי, שירותי WIFI, שקעי USB ועוד.
  • יצרן הרכבים: מרצדס.

מה הצפי לפרויקט באבל?

  • בשנתו הראשונה של הפרויקט – הוא אמור היה להפעיל כ-40 מיניבוסים באזור גוש דן, מטרופולין תל אביב וסביבתה (כמו רמת גן, גבעתיים, וכיוצא בזה).
  • לקראת חודש יוני של 2019, השירות היה אמור להפעיל את רכביו גם עבור אזורים אחרים בארץ: כמו ירושלים, חיפה, באר שבע ואחרים.
  • השירות אמור להיות מופעל בימי ראשון עד חמישי בשעה 6:00-22:00, לפחות לפי הטקסט הכתוב האחרון שקראנו בנושא.
מרחבי הרשת
זה לא מכובד להעתיק