מאי 20, 2022 10:26

blender

המדריך לביטול עסקה – אין סיבה שתשארו עם מוצר או שירות שאתם לא רוצים

בוודאי קרה לכם שרכשתם מוצר או שירות כלשהו שאינו עמד בציפיות שלכם או בתיאור שלו בזמן שרכשתם אותו ולכן נאלצתם לדרוש ביטול עסקה. אם כך, מהם התנאים לביטול עסקה?

מה תמצאו בכתבה שלנו

החוק להגנת הצרכן מאפשר לבטל עסקאות בכיף ובשפע, ולקבל את הכסף בחזרה – במקרים מסוימים. הצרכן למעשה יכול לבטל באופן חד צדדי, כלומר – מהצד שלו – גם מבלי לתת סיבה, עסקה צרכנית שעשה בבית עסק כלשהו – ולקבל את כספו המבורך חזרה.

סייגים ואפשרויות לביטול עסקה

מנגד, בית עסק רשאי לדרוש דמי ביטול, עבור ביטול עסקה, באם הסיבה לביטול העסקה אינה פגם במוצר, או אי התאמה. יתרה מכך, התקנות מספרות כי יש עסקאות שניתן לבטל, עד פרק זמן מסוים, בעוד שיש עסקאות שלא ניתן לבטל. בנסיבות מסוימות, יש אפשרות לבטל מעבר לתקופה הקבועה בתקנות (הפרות חוזה, אי אספקת סחורה וכיוצא בזה) – נסיבות שייעוץ משפטי יכול לסייע בבהירות לגביהן.

מקרים לביטול עסקה

הבא נתחיל עם הנסיבות בהן הצרכן יקבל את הכסף שלו בחזרה, כלומר – מקרים בהם הוא יכול לבטל את העסקה:

fbook

  1. אם ערך המוצר הנרכש, עולה על חמישים שקלים
  2. אם המוצר לא נפגם, והרוכש שלו לא עשה בו שימוש (לא חיבר לחשמל, לגז או למים). והמוצר באריזתו המקורית, אם כי – גם אם האריזה נפתחה, אפשר עדיין להוכיח שלא נעשה שימוש במוצר.
  3. באם המוצר הוחזר לעסק

תקופת הביטול לעסקה יכולה להיות תוך 14 יום. וכאמור, גם אם המוצר נפתח – אין זה פוגם ביכולת לבטל את העסקה, אלא אם כן הוכח שימוש, כמו חיבור לחשמל וכיוצא בזה. ביטול העסקה יכול להיות גם עבור:

  1. שעונים
  2. מכשירי חשמל ואלקטרוניקה, כולל ציוד קצה (צלחת לווין, טלפון וכיוצא בזה)
  3. מטהר מים ומתקן למים מינרלים
  4. ריהוט על שלל דגמיו וענייניו
  5. מוצרים באריזתם המקורית, שהאריזה לא נפתחה עבור הצרכן
  6. מוצרים שהוזמנו אך טרם סופקו – גם במקרה שלא סופקו כיוון שהמוצר אזל מהמלאי ויש לייצר או להזמין, אלא אם כן ההזמנה נעשתה על פי מידות מיוחדות.

תקופת הביטול של 14 הימים, תקפה גם למוצרים ולשירותים הבאים, בלבד שהביטול ייעשה במהלכים – ב-14 הימים שאינם ימי מנוחה, לפני מועד תחילת השירות:

  1. שירותי הארחה, נסיעה, נופש, בילוי (במידה ואינם מתבצעים במלואם מחוץ לישראל)
  2. חוגים וקורסים (פרט לפסיכומטרי)

  3. ישנם מקרים, לעומת זאת – שהזמן לבטל את העסקה – הוא עד יומיים מיום הרכישה (לא כולל ימי מנוחה), וזאת בתנאי שתווית המחיר על המוצר לא הוסרה:
  4. הנעלה
  5. ביגוד

מקרים בהם לא תבוטל עסקה

ניתן לדבר רבות על מקרים וסייגים, אך נעצור כאן. הבא נדסקס על עסקאות שלא ניתן לבטל.
ביניהן,

  1. תכשיטים מעל 3,000 שקלים חדשים
  2. רכישת מזון או תוספי מזון (שכן מדובר באריזות שאמורות להישאר הרמטיות ולהישאר בבקרה בתנאים מסוימים, או כך ניתן להניח שהרציונל לדבר)
  3. הלבשה תחתונה
  4. שירותי נופש בחו"ל
  5. מוצרים שיוצרו לפי מידות המותאמות לצרכן
  6. מוצרים הניתנים להעתקה או לשכפול
    וכיוצא בזה.

דרכים או כלים לביטול עסקה
צרכן, המבקש לבטל עסקה – מתבקש להציג לעסוק, אחד מהאישורים הבאים:

  1. חשבונית
  2. סרט קופה
  3. פתק החלפה הצעד על ביצוע העסקה ומועדה
    ואם הם לא קיימים, מתבקש להמציא הוכחה אחרת לעצם כך שהעסקה למעשה התבצעה, כמו גם למועד שלה, הסכום ששולם ואמצעי התשלום.

במקרה של ביטול עסקה

באם העסקה התבטלה, הרי שיש השבה הדדית בין הצדדים – הצרכן מקבל מהעוסק את התמורה, או את ביטול החיוב (אלא אם כן ינוכו מהם דמי ביטול), והצרכן משיב לעוסק את המוצר. אם כי, גם להשבת המוצר ישנם תנאים וסייגים.

אם למשל המוצר, מותקן בבית הלקוח – ייתכן שהלקוח יתבקש להשיב אותו, בתוספת דמי התקנתו בסכום שלא יעלה על 100 ₪. ואם מדובר בעסקה מתמשכת, שביצועה כבר החל – ישלם הצרכן לעוסק, את התמרוה היחסית עבור השימוש שכבר עשה בשירות. כלומר, אם מדובר במכון לדוגמה – והשירות היה עובר 12 חודשי גישה למכון, שהצרכן ניצל 3 מהם, ייתכן שיהיו כספים הקשורים ל-9 החודשים שנותרו, אם כי הדבר יכול לקבל ביטוי כבר במסגרת דמי הביטול עבור אותה תקופה.

בשורה התחתונה

  1. יש מגוון נרחב של תקנות וסייגים בנוגע לסוגי המוצרים והשירותים שניתן, או לא ניתן לבטל בעבורם עסקה
  2. יש מגוון נרחב מופלא בנוגע לאפשרויות החזרת הסחורה לעוסק, מצד הצרכן, או תשלום בגין ביטול שירות, וכיוצא בזה
  3. סביר שכדי להבין מה אפשר לבטל, מה לא, ובאילו תנאים – מתבקש להתעמק בחומר ולזהות ניואנסים ודקויות, או להתייעץ עם מומחה לתחום
מרחבי הרשת
זה לא מכובד להעתיק