השתחררתם מהצבא או משירות לאומי-אזרחי? אם התשובה היא חיובית, אתם זכאים להנחות משמעותיות בתשלום המס. מתי, כמה ואיך – מיד נפרט הכל.
ההנחות בתשלומי המס הן בין 219 ש״ח ל-438 ש״ח לחודש. גובה ההטבה תלוי בזמן בו שירתם. ההטבה לה אתם זכאים תינתן לכם חודש לאחר השחרור ובמהלך 36 החודשים לאחר שהשתחררתם. כדי שנעזור לכם לוודא שלא תחמיצו את ההזדמנות לחסוך אלפי שקלים בשנה, נסביר לכם בשורות הבאות.
נקודות זיכוי
לפני שנגדיר את גובה ההטבה, חשוב שתכירו את המושג ״נקודות זיכוי״. נקודת זיכוי היא בעצם מדד לגובה הנחות מס. ההטבה מתבטאת בסופו של דבר בקיזוז ההנחה מתוך המשכורת שתקבלו. לכן, כדי להגדיר את סוג ההנחה שאתם רשאים לקבל, עליכם להבין תחילה לכמה נקודות זיכוי אתם זכאים. נשמע מסובך? נמחיש לכם את הסוגיה בדוגמא קצרה:
נניח שאתם זכאים לנקודת זיכוי אחת בעקבות השירות הצבאי. הערך השנתי של נקודה זיכוי אחת ב-2020 הוא 2,628 ש״ח. במידה ועבדתם בשנת המס הראשונה שלאחר השחרור במשך 12 חודשים, אתם זכאים לקבל מדי חודש הנחת מס שנתית בגובה 2,628. משמע, מדי חודש תקבלו הנחה בגובה 219 ש״ח. ההנחה תתבטא בהפחתת סכום זה מתוך המשכורות שתקבלו. במידה ועבדתם רק שלושה חודשים באותה שנת המס, תקבלו על החודשים הללו הנחת מס, אשר תופחת מהמשכורת, בגובה של 657 ש״ח (כלומר, 219*3).
מי רשאי לקבל הטבות מס לחיילים משוחררים?
לא רק חיילים משוחררים זכאים להטבת מס מסוג זה. למעשה, כל אדם ששירת שירות חובה בצבא, במשמר הגבול, במשטרה או כל אדם שהתנדב במסגרת השירות הלאומי-אזרחי – זכאי להטבה זהה להטבת מס לחיילים משוחררים.
בנוסף, רק חיילים משוחררים שהם עובדים בישראל ושהם תושבי ישראל – זכאים להטבת המס לחיילים משוחררים.
מה הגובה של הטבות המס לחיילים משוחררים?
כמו שציינתי קודם, גובה ההטבה תלוי במספר החודשים של השירות. ההטבה מוגדרת על פי מספר נקודות זיכוי. להלן הנתונים:
- חיילים ששירתו 23 חודשים ומעלה זכאים ל-2 נקודות זיכוי.
- חיילים ששירתו 12-23 חודשים זכאים לנקודת זיכוי אחת.
- חיילות ששירתו 22 חודשים ומעלה זכאיות ל-2 נקודות זיכוי.
- חיילות ששירתו 12-22 חודשים זכאיות לנקודת זיכוי אחת.
- גברים ונשים ששירתו בשירות הלאומי במשך 24 חודשים זכאים ל-2 נקודות זיכוי.
- גברים ונשים ששירתו בשירות הלאומי במשך 12 חודשים זכאים לנקודת זיכוי אחת.
איך ניתן לקבל את הטבת המס לחיילים משוחררים?
הדבר שהכי חשוב להדגיש למי שסיים את השירות הוא לשמור את תעודות השחרור וסיום השירות. התעודות הללו ילוו אתכם מעתה ואילך בהליכים בירוקרטיים רבים.
מעבר לכך, התהליך מותנה בכמה טפסים נוספים. ראשית, השכירים מבינכם – תתבקשו למלא טופס 101 אצל המעסיקים במקומות העבודה בהם תתחילו לעבוד. בטופס עליכם להציג את נתוני השירות ואת תאריך השחרור. בנוסף, תתבקשו לצרף לטופס העתקים של תעודת סיום השירות. חשוב לציין שטופס 101 הוא טופס חובה אשר כל עובד שכיר מחויב למלא. כדאי שתתעקשו להתחיל את העבודה רק אחרי שמילאתם את הטופס – הוא הבסיס להטבות המס, ההקלות והזכויות שאתם רשאים לקבל, וברמה השנתית הוא יוכל לסייע לכם להגיע לחיסכון של אלפי שקלים.
במידה ואתם עובדים במקומות עבודה נוספים, בין אם כשכירים ובין אם כעצמאים, עליכם למלא בקשה לתיאום מס, כדי למנוע תשלום מס מכל אחת מההכנסות שלכם.
שנית, במידה ואתם עובדים כעצמאיים במשך 36 חודשים לאחר תום השירות, תתבקשו למלא טופס 1301 – דין-וחשבון שנתי. לטופס זה עליכם לצרף את תעודת סיום השירות ולהצהיר על אורך השירות ועל תאריך השחרור. את הטופס יש להגיש במשרדי רשויות המס באזור מגורכם ולהמתין עד לקבלת האישור בדואר של סכום קיזוז המס לו הייתם זכאים.
חשוב לזכור!
כשתקבלו את תלושי המשכורת, או אחרי שתבצעו תיאום מס והעברת דוח שנתי לעצמאים, ודאו שקיבלתם את הטבת המס שאתם זכאים לה.
אמנם זהו תהליך מעט מסורבל, אבל הוא יכול להבטיח חיסכון של אלפי שקלים בשנה. לכן, כדאי לוודא שאתם לא מחמיצים אף שלב ואף טופס. אם תזדקקו לייעוץ, אנחנו כאן. נשמח לסייע לכם בצעדים הראשונים של עולם הבירוקרטיה האזרחי.