אמנים, מוזיקאים, מומחים בענפים מסוימים או פשוט אנשים שיודעים לדבר מול מצלמה – כל אלו יוכלו למנף את עצמם בפלטפורמה של יוטיוב. אם גם לכם יש כישרון כלשהו שאתם יכולים להציג או לבטא דרך סרטונים ויראליים איכותיים, אולי תצליחו גם להתפרנס דרך אתר הסרטונים הגדול והמפורסם ברשת. איך עושים את זה ועד כמה ריאלי להרוויח? ננסה לענות בדיוק על השאלות האלו.
איך זה עובד?
במידה ואתם מעוניינים, הפכו את פרופיל היוטיוב שלכם לכזה שניתן לקבל דרכו תשלום על הסרטונים. אפשר לעשות זאת דרך לחיצה על הפעלת החשבון שלכם כחשבון ״סטודיו ליוצרים״. תתבקשו לשלוח דרך האתר דרישה לקבלת תשלום וכך התשלום יועבר אליכם על-פי פרטי ההתקשרות שתזינו.
ממה נובעים הרווחים?
רווחים תלויים במספר הצפיות של הסרטונים שהעליתם. למעשה, כל צפייה בסרטון יכולה להוביל לרווח. אבל מה המקור לרווחים?
המקור המרכזי הוא, כידוע, הפרסומות. פרסומות שקופצות באמצע הסרטון, פרסומות בתחילת הסרטון או לאחריו, ואפילו פרסומות בצורת טקסט בתחתית הווידאו – כל אלו ממנפות את הרווח בכל צפייה. ככל שהסרטון שתעלו יהיה ארוך יותר, כך הוא יוכל להכיל מספר רב יותר של פרסומות וכתוצאה אתם תוכלו להרוויח יותר.
אבל מעבר לפרסומות, ישנם מקורות נוספים לרווחים. דוגמאות לכך הם מימון של מותגים או מימון המונים. נסו להבין לאיזה סוג רווחים אתם מכוונים, וזאת לפי סוג תוכן הוידאו שאתם יוצרים.
כמה מרוויחים מיוטיוב?
התשובה לכך תלויה במספר הצפיות. בעיקרון, עבור אלף צפיות ניתן להרוויח בין דולר אחד ל-8 דולרים. אבל חשוב להדגיש כי לרוב הרווח הוא בין דולר לדולר וחצי. נשמע אולי מעט, אך אם תצליחו להגיע למיליון צפיות תרוויחו כ-1,500 דולר. זהו רווח ריאלי אך עם זאת יעד שלא תמיד קל להגיע אליו.
גובה הרווח תלוי כאמור במספר הפרסומות שהווידאו יכיל, אך גם במספר לחיצות על הפרסומות הללו. הרווח מתחלק כך: 45% מהרווח מגיע לאתר יוטיוב, ו-55% אל מי שהעלה את הסרטון.
אילו סרטונים יכולים להצליח?
כאמור, זהו עולם מגוון ורחב מאוד. בנוסף, זו פלטפורמה דינמית המשתנה ללא הרף: טרנד שהיה רלוונטי מאוד לפני שנה, ייראה היום כמיושן. קחו לדוגמא את הסרטון הנצפה ביותר ביוטיוב: ״גאנגם סטייל״ של האמן PSY. אין עוררין שהווידאו היה הצלחה מסחררת שהניבה רווחים שאיש לא האמין כי ניתן לעשות בזכות כמה קליקים. הסרטון, שהוביל ליותר משלושה מיליארד צפיות, אכן גרף הצלחה כלכלית חסרת תקדים. אבל היום, סרטון שכזה ייתפס כלא יותר מחיקוי זול של טרנד ישן נושן. איך בכל זאת מצליחים לעמוד בדינאמיות של עולם זה? זו שאלת המפתח.
ראשית, כדאי שתבינו כי ניתן להצליח ביוטיוב בדרכים שונות. אחת מיוצרות היוטיוב המצליחות היא דווקא אמריקאית שמעלה סרטוני הדרכה לאיפור. מסתבר שמדובר בנישה רווחית ביותר. אבל באותה המידה ישנם גם סרטוני חתולים מצליחים או כמובן אמנים ומוסיקאים שמעלים תוכן אמנותי שניתן להתפרסם ממנו רק בזכות האתר. לכן, לפני שתנסו לכוון לטרנד קיים, חישבו: מה הכישרון הייחודי שלכם ומה היתרון היחסי שלכם בעולם הווירטואלי? זיכרו שכדי להעלות סרטון שמושך צופים רבים, כדאי שיוקדשו לו מחשבה וזמן, במטרה שהתוצאה תהיה בולטת בים האינסופי של עולם הוידאו.
שנית, אם אינכם אמני יוטיוב בפוטנציה, ואתם למעשה בעלי עסק – תוכלו למנף את הרווחים של העסק אם תבחרו בפרסום דרך היוטיוב. כלומר, לפעמים היוטיוב הוא פשוט עוד זירה יעילה לפרסום והפצה של העסק שלכם.
האם זו פרנסה פסיבית?
זו שאלה מורכבת. חשוב לנו להדגיש שתימנעו מאשליות. זהו עולם תחרותי מאוד וקשה לבלוט בו. לכן, אם תרצו להצליח, כדאי שתקפידו על איכות גבוהה של הסרטונים. לשם כך, דרושה התמקצעות והבנה של הנישות החסרות בתחום. למרות שמדובר במסגרת וירטואלית, זהו עסק לכל דבר, ואל תתפתו להאמין שהסרטון שלכם ירוויח את כספכם לבדו.
אילו מדדים קובעים את הרווחים?
מעבר לקליקים ולפרסומות, ליוטיוב יש מערכת מורכבת של דירוג סרטונים, הנה כמה מהמדדים המרכזיים שמשליכים על גובה הרווחים שלכם:
- מספר צפיות.
- כמות לייקים.
- אינטגרציה עם גולשים.
- שיתופים.
קחו את המדדים האלה בחשבון ושווקו את עצמכם בהתאם.