באופן עקרוני, ביטול עסקת מכר מרחוק – היא עסקה שנעשתה על ידי צרכן, שלא הגיע לבית העסק כדי לעשותה. אם הוא הגיע, זו כבר לא עסקת מכר מרחוק. ועם זאת, הצרכן עדיין יכול ליהנות מהזכות הצרכנית של ביטול ההעסקה, הנתמכת בידי הוראות חוק הגנת הצרכן. מנגד, בעל עסק רשאי לגבות דמי ביטול, בהתאם להנחיות החוק, גם כן.
מהי עסקת מכר מרחוק?
הכיצד ניתן לזהות עסק מכר מרחוק? ובכן, אם הצדדים לא היו נוכחים – כלומר, אם התרחשה דרך הטלפון, הפקס, האינטרנט, האפליקציה, הדואר – וכיוצא בזה – הרי שהיא נעשתה באופן שיכול להתאים להגדרה. במקרה שכזה, על העוסק לספק לצרכן – פרטים רלוונטיים בנוגע למוצר, נכס או שירות – כמו גם לספק מידע לאחר ביצוע העסקה.
זכות צרכנית
באם הצרכן התחרט, על ביצוע העסקה – הוא רשאי להחזיר את המוצר לבית העסק, ולקבל החזר כספי – וזה יהיה למעשה ביטול של עסקת מכר מרחוק. מקרה לדוגמה, היא באם אדם הזמין מכנסיים – והוא גילה שהם לא למידתו, ביכולתו – בתנאים מסוימים (כמו לדוגמה, הזמן שעבר ממועד העסקה), להחזיר את המכנסיים לעוסק.
על תקופת החזרה
תקופת ההחזרה, במהלכה ניתן לבטל עסקה שנעשתה ללא נוכחות הצדדים, יכולה להיות מושפעת מסוג העסקה – באם מדובר על שירות חד פעמי או מתמשך, או אפילו מוצר. אוכלוסיות מסוימות יכולות לקבל אפילו תקופת החזר ארוכה יותר, וישנם מאפיינים שיכולים להשפיע עוד יותר על תקופת ההחזר, כמו הטעית צרכן, הפרת חוזה, אי אספקת שירות/מוצר, וכיוצא בזה.
כך, שכן צרכן שעשה עסקת מכר מרחוק – אולי דרך אתר, ושפשוט לא הגיע פיזית אל בית העסק, זכאי לבטל עסקת מכר מרחוק דרך ביטול העסקה, במועד המתאים.
סוגי ביטול עסקת מכר מרחוק
אם מדובר על צרכן פרטי, לשימוש אישי, ביתי או משפחתי – הרי שהוא יכול לבטל עסקת מכר מרחוק עבור נכס שנרכש, מיום עשיית העסקה, ועד 14 יום מיום קבלת הנכס, או קבלת הפרטים שחובה לספק לצרכן בעת ביצוע העסקה (לפי המאוחר מבניהם).
באם מדובר על צרכן פרטי, במקרה של שירות חד פעמי – הרי שתוך 14 יום מיום עשיית העסקה, או קבלת הפרטים כנ"ל, לפי המאוחר מבניהם – בתנאי שהביטול יעשה תוך 2 ימים, שאינם ימי מנוחה , קודם למועד בו השירות היה אמור להינתן.
ובאם מדובר על עסקה מתמשכת, בין אם לתקופה קצובה ובין אם בלתי קצובה – כמובן, עבור צרכן פרטי – הרי שניתן יהיה לבטל את העסקה תוך 14 יום מעשייתה, או מיום קבלת הפרטים כנ"ל, כמאוחר ביניהם. בין אם הוחל מתן השירות ובין אם לאו.
סייגים לתקופת ההחזרה
לכל האמור לעיל יש סייגים – שכן אם מדובר על אדם עם מוגבלות, או אזרח ותיק מגיל 65 ומעלה, ניתן להחזיר תוך תקופה של 4 חודשים מיום עשיית העסקה, קבלת הנכס, או קבלת מסמך המכיל פרטים כדלהלן. לפי המאוחר. זאת בתנאי, שההתקשרות בעסקה כללה שיחה בין הצדדים, לרבות שיחה באמצעי אלקטרוני.
סייגים לביטול עסקה
לא את כל המוצרים, השירותים והנכסים שנרכשו במסגרת עסקת מכר מרחוק – ניתן להחזיר. בין אם מדובר על מוצרים בעליי חיי מדף קצרים, כמו גם מתכלים. מידע, לפי חוק המחשבים. שירותי הארחה, נסיעה, חופש או בילוי (אם מועד הביטול חל תוך 7 ימים שאינם ימי מנוחה, קודם למועד קבלת השירות), טובין שיוצרו במיוחד לצרכן כבהזמנה אישית וטובין שניתנים לשכפול, שעתוק, הקלטה, או כאלו שנפתחו מאריזתם המקורית (על ידי הצרכן)..
נוהל ביטול
כדי לבטל, מתבקש להוציא הודעה על ביטול עסקה או סיום התקשרות, כפי המתבקש – אל מול העוסק, ולהודיע כמו גם למסור את ההודעה לעוסק בדרכים מקובלות כמו דואר רשום, פקס, טלפון, אמצעי אלקטרוני כזה או אחר, וכיוצא בזה. לאחר מכן יהיה ניתן להחזיר את המוצר לעוסק, כמו גם לקבל את הכסף בחזרה (ואסמכתא על כך), פחת דמי הביטול אם ישנם, לפי הנחיות הדין.