איך מבטלים עסקאות בכרטיס אשראי?

  • צוות שקל
  • מרץ 2, 2022
  • 3 דקות קריאה
  • צפיות

תוכן עניינים

הרשמו לניוזלטר והישארו מעודכנים!
בקצרה...
קרה לכם שמצאתם שורת חיוב בפירוט כרטיס האשראי שאינכם מכירים? זה לא סוף העולם, ישנה אפשרות לבטל עסקאות בכרטיס אשראי

לבטל עסקאות בכרטיס אשראי? זה אפשרי, בייחוד אם רוצים. אם כי, בתנאים מסוימים. באם מדובר במצב של "כשל תמורה". אם לא, אז זה יצטרך להיות דרך בית העסק, או דרך הכחשת עסקה. כלומר, או שתהיה הוכחה, שתראה לחברת האשראי כי הספק נכשל לספק את המוצר בלו"ז שלו ו/או בכלל, או שבית העסק יחזיר את החיוב, או שהצרכן ידווח על כך שהוא לא עשה את העסקה כלל.

עיגון בחוק

ביטול עסקה בכרטיס אשראי יכולה לקבל מענה מטעם שני חוקים, זה של הגנת הצרכן וזה של כרטיסי חיוב. לפי חוק הגנת הצרכן, הצרכן זכאי לבטל עסקה בתנאים מסוימים. ראשית כל, ערך הטובין עולה על חמישים שקלים, בעוד המוצר הוחזר לעסק, ולא נפגם כמו גם לא נעשה בו שימוש.

תקופות החזרה פר סוג מוצר

למעשה, ישנה תקופה שניתן להוציא את הביטול לפועל – וישנה רשימה נרחבת יחסית, שמלאה במספר קטגוריות מוצרים – שלכל אחד מהם, ישנה תקופת החזרה שונה, בה ניתן תיאורטית לבטל את העסקה. כשזה נוגע, לדוגמה – לביגוד והנעלה, ישנה תקופה של יומיים מהקנייה. כשזה נוגע לציוד לבית ולגן, למכשירי חשמל ואלקטרוניקה, לשעונים, ריהוט ומתקני מים לדוגמה – הרי שתקופת ההחזרה עולה לכדי 14 יום. כמו גם רכב חדש, במידה ולא נרשם תחת שם הצרכן במשרד הרישוי.

לעומת זאת, שירותי הארחה, נופש ובילוי, ונסיעה – אפשר תוך 14 יום מביצוע העסקה, אך לפחות 7 ימי עסקים לפני מועד הנופש או הטיסה.

זה הרגע לפתוח גמל להשקעה מנצחת! הכסף שלך במקום הראשון >>

כשל תמורה

מנגד, חוק כרטיסי חיוב, אומר שלקוח שלא קיבל את המוצר או השירות, ועבר אותו לו"ז שאמור היה להיות מסופק או מוצר או שירות – אפשר שהצרכן יפנה לחברת האשראי, ולבקש עצירת תשלומים עתידיים באופן כללי. דהיינו, עניין של "כשל בתמורה". אם כי, במקרה זה, באם הצרכן רוצה לבטל עסקה בכרטיס אשראי, עליו להציג חשבונית, פתק החלפה או קבלה – או הוכחה אחרת, כמו התכתבות במייל, שתדגים את קיום ביצוע העסקה, המועד שלה, סכום העסקה ואופן התשלום.

להכין תיעוד לעסקה

כך שמלכתחילה, אם רוצים לעשות עסקה בכרטיס אשראי – כדאי לבקש הצעה מפורטת במייל, או בדרך נוחה אחרת – כדי שיהיה תיעוד, טרם מסירת האשראי.

במקרים של שירות מתמשך

ועם זאת, כאשר מדובר על רכישת שירות מתמשך, כמו מנוי לעיתון או ביטוח – אפשר לבטל בכל עת את ההרשאה לחיוב, בהודעה לבנק או למקבל התשלום.
ובאם, ישנו שירות מתמשך שהגיע עם מתנות, שצריך להחזיר אותן עם ביטול השירות – הרי שאפשר לקחת זאת בחשבון.

לא כל עסקה ניתן או רצוי לבטל

ישנם מקרים בהם לא יהיה ניתן לבטל על פי חוק עסקה בכרטיס אשראי. במקרה שהלקוח קיבל את הטובין, "ובזמן", הוא לא אמור לקבל ביטול לעסקה במקרה שמדובר בריהוט שהורכב בביתו, במוצרים שיוצרו במיוחד לפי מידות או דרישות מיוחדות, במוצרי מזון, בתרופות ותוספי תזונה, במוצרים שערכם אבד עד החזרת המוצר לעסק (עיתון, לדוגמה), או שעשויים להתקלקל עד אז (כמו חלב), מוצרים הניתנים להקלטה שעתוק ושכפול (כמו תוכנות וסרטים, וכיוצא בזה), שאריזתם המקורית נפתחה, הלבשה תחתונה ובגדי ים, גז, תכשיט שמחירו גבוה מ-3,000 ₪ למעט שעונים, שירותי הארחה, נסיעה, חופש ובילוי המתבצעים במלואם מחוץ לישראל, כאשר התשלום היה באמצעות תווי קנייה, או שנעשה על ידי שובר מתנה ו/או כרטיס מגנטי נטען, וכאשר מועד האספקה חל מאוחר מ-6 מיום ביצוע העסקה.

לפנות לחברת האשראי

במקרה של כשל תמורה, כאמור הסחורה לא הגיעה, לא בזמן או לא בכלל – אפשר לפנות לחברת האשראי ולבקש עצירת תשלומים עתידים באופן חד צדדי – גם בלי שבית העסק יסכים לכך. במקרה זה אולי יהיה נכון לשלם דמי ביטול, שכן זה זכותו של בעל עסק והוא יכול לממש אותה. עד 100 ₪, בכל אופן. המוכר רשאי לחייב גם דמי סליקה, אם נגבו מהצרכן, טרם העסקה בוטלה. לא ניתן לגבות את דמי הביטול אם הסיבה היא פגם במוצר או אי התאמה (במקרה של עסקת מכר מרחוק).

להמשך ייעוץ

אנחנו יכולים להרחיב עוד רבות בנושא, אך נעצור כאן ונגיד – אפשר פשוט להתקשר למספר שעל גבי כרטיס האשראי, או לגגל אותו – ולראות מה הם אומרים. שלושת האפשרויות הן עצירת תשלומים חד צדדית מטעם "כשל תמורה", הסכמה עם בעל העסק לבטל, או הכחשת עסקה – שזה כבר נושא אחר. אפשר לדבר עם חברת האשראי כדי לברר פרטים, או עם כל בעל מקצוע בתחום.

לא בטוח שקרן ההשתלמות שלך במקום הראשון? כנס לבדוק עכשיו >>
Picture of צוות אתר שקל

צוות אתר שקל

אהלן, אני אבי, היזם שמאחורי אתר שקל. אני בונה ומתחזק אתרים בתחום הפיננסי וכלכלי מתוך תשוקה לסייע לכמה שיותר קוראים להבין בתחום. אם אתם רוצים לקרוא עלי יותר, מוזמנים לעשות זאת בעמוד “עלינו”.

תשואה בגמל להשקעה*
% 0 +
חשבנו שתאהבו לקרוא גם
  • 3 דקות
  • צפיות
כמה הון עצמי למשכנתא צריך? הסבר פלוס מחשבון הון עצמי למשכנתא
רכישת דירה היא אחת ההחלטות הכלכליות הגדולות והחשובות בחיינו. משכנתא היא מקור...
  • 3 דקות
  • צפיות
ביטול כרטיס אשראי: מה התהליך?
בין אם אבד או נגנב לכם כרטיס אשראי או שאתם באמצע תהליך...
  • 4 דקות
  • צפיות
רייזאפ (RiseUp) המדריך המלא ו-35 ימים בחינם
אם אתם גם מתקשים לעשות סדר בבלאגן הכלכלי שסביבנו, בין עליות המחירים...
זה לא מכובד להעתיק
הרשמו לניוזלטר המשובח שלנו :)

קבלו מאיתנו טיפים מעולים לחיסכון, צרכנות והתנהלות חכמה עם הכסף שלכם למייל.