משבר הקורונה – התערבות הבנקים המרכזיים

  • צוות שקל
  • פברואר 2, 2021
  • 2 דקות קריאה
  • צפיות

תוכן עניינים

הרשמו לניוזלטר והישארו מעודכנים!
בקצרה...
התערבות הבנקיים המרכזיים בזמן משבר הקורונה הינו חיוני ומתבקש, הבנקים המרכזיים בארצות הברית וישראל פועלים בדרכים שונות על מנת לחזק ולייצב את השווקים בזמן המשבר

מתחילת פרוץ המשבר כתבנו במגזין שאין ספק כי הבנקים המרכזיים בארץ ובעולם מחויבים לפעול על מנת לייצב את השווקים עליהם הם אחראים ואכן הבנקים ביצעו עד היום מספר פעולות משמעותיות במטרה להרגיע את המשקיעים, לייצב חברות שנמצאות על סף פירוק ולחזק את הבנקים הפרטיים תוך שמירה על משק מתפקד.

השבוע גם בנק ישראל נכנס לתמונה וביצע פעולות משמעותיות על מנת להרגיע את התנודתיות בשוק המט"ח וחיזוק המשק.

מה הם מהלכי יום הדין שבוצעו עד כה והאם הצליחו מהלכים אלו להרגיע מעט את המשקיעים?

הבנק המרכזי בארה"ב (הפד)

עד כה ביצע הבנק המרכזי בארה"ב מספר מהלכים יוצאי דופן כאשר המרכזי שבהם הוא הורדת הריבית מ1.5%-2% ל-0%-0.25% בפחות מחודש, מהלך קיצוני זה בוצע במטרה לעודד את השווקים וליצור אשראי זול בעיקר עבור החברות הגדולות בתקווה שיצלחו את המשבר בשלום.

הודעות הריבית שלא כמקובל בוצעו בשתי פעימות טרם מועד הכרזת הריבית הקבוע, עובדה זו שידרה מסר של פאניקה מסוימת מצידו של הבנק המרכזי מה שהוביל להמשך בריחת המשקיעים כלומר ההפך מהמצופה.

בנוסף למהלכי הריבית, הפד הודיע השבוע בצעד דרמטי על תחילתה של תוכנית רכישות ללא הגבלה של מגוון נכסים פיננסים ויחל כבר השבוע ברכישת כ-625 מיליארד דולר של אג"ח ממשלתיות. נראה כי הפד קיבל החלטה שיפעל בכל דרך על מנת לייצב את השווקים ולשדר מסר אופטימי לשווקים.

במקביל למהלכי הבנק המרכזי אישר הקונגרס האמריקאי חבילת סיוע של 2 טריליון דולר, חלק מהסכום יעבור בצורה ישירה לציבור האמריקאי ללא תיווך כלשהו כאשר כל אזרח בוגר יקבל 1200$ ו500$ נוספים עבור כל ילד, בנוסף יועברו מיליארדי דולרים לטובת סיוע ישיר למערכת בתי החולים, לעסקים ולהגדלת תקציב המאבק במגפה.

בנק ישראל

עד השבוע בנק ישראל פעל בצעדים סמליים בלבד ביחס להתערבותו של הפד, לטענתו מדיניות אחראית שכזו חשובה לשיקומה של הכלכלה הישראלית עם סיום המשבר, מדיניות שלדברי הנגיד הוכיחה עצמה במשבר האחרון ב-2008.

עם זאת, כמובן שהסיטואציה מחייבת ולאחר ההודעה על תוכנית הרכישות של הפד הודיע גם בנק ישראל על רכישת אג"ח ממשלתי בהיקף של 50 מיליארד שקל המהווה את רכישת האג"ח הגדולה שהתבצעה עד היום.

בנוסף ממשיך בנק ישראל להגדיל את הנזילות הדולרית תוך הזרמת דולרים לשוק מתוך מאגר רזרבות משמעותי שקיים לטובת מיתון תנודתיות השערים שהתבטאה בהיחלשותו של השקל בשבועות האחרונים שנבעה כתוצאה מרכישה מאסיבית של דולרים ע"י המשקיעים שרואים בו כנכס הסולידי ביותר שקיים נכון להיום.

כיצד מהלכים אלו משפיעים של השווקים נכון לעכשיו?

עד כה היה נראה כי מהלכים היסטוריים אלו מצד הבנקים המרכזיים לא באמת מצליחים להחזיר את אמון המשקיעים ולהקטין את התנודתיות החריפה בשווקים. יש שרואים בפעולות מרחיקות לכת אלו כהיסטריה מצד הבנקים המרכזיים שרק ממחישה את הוודאות בנוגע לעומקו של המיתון הצפוי.

ביומיים האחרונים המשקיעים ובעיקר המוסדיים שבניהם לא יכלו להישאר אדישים ל"פצצה" שהוטלה ע"י הבנקים המרכזיים וניתן לראות תיקונים משמעותיים בבורסות העולם.

האם האופטימיות תישאר איתנו לתקופה ארוכה? מאוד קשה לדעת, חשוב לזכור כי המשבר הנוכחי מתאפיין בחוסר וודאות גדולה מקודמיו, משבר כלכלי שנובע כתוצאה מהתפרצותה של מגפה כלל עולמית שמועד סיומה כלל לא ידוע, מומחים רבים מעולם הרפואה טוענים שאנו נמצאים עוד בתחילתו של המשבר הרפואי וככל שזה יתארך כך גם השפעתו על הכלכלה העולמית והעמקת המיתון.

Picture of צוות אתר שקל

צוות אתר שקל

אהלן, אני אבי, היזם שמאחורי אתר שקל. אני בונה ומתחזק אתרים בתחום הפיננסי וכלכלי מתוך תשוקה לסייע לכמה שיותר קוראים להבין בתחום. אם אתם רוצים לקרוא עלי יותר, מוזמנים לעשות זאת בעמוד “עלינו”.

תשואה בגמל להשקעה*
% 0 +
חשבנו שתאהבו לקרוא גם
  • 3 דקות
  • צפיות
כמה הון עצמי למשכנתא צריך? הסבר פלוס מחשבון הון עצמי למשכנתא
רכישת דירה היא אחת ההחלטות הכלכליות הגדולות והחשובות בחיינו. משכנתא היא מקור...
  • 3 דקות
  • צפיות
ביטול כרטיס אשראי: מה התהליך?
בין אם אבד או נגנב לכם כרטיס אשראי או שאתם באמצע תהליך...
  • 4 דקות
  • צפיות
רייזאפ (RiseUp) המדריך המלא ו-35 ימים בחינם
אם אתם גם מתקשים לעשות סדר בבלאגן הכלכלי שסביבנו, בין עליות המחירים...
זה לא מכובד להעתיק
הרשמו לניוזלטר המשובח שלנו :)

קבלו מאיתנו טיפים מעולים לחיסכון, צרכנות והתנהלות חכמה עם הכסף שלכם למייל.