אחזקת רכב : כמה באמת עולה להחזיק רכב ב-2020?

  • צוות שקל
  • פברואר 8, 2021
  • 3 דקות קריאה
  • צפיות

תוכן עניינים

הרשמו לניוזלטר והישארו מעודכנים!
בקצרה...
אל תמהרו להסתנוור מהמבצעים של חברות הרכבים השונות, רכישת הרכב זה החלק הקל, קראו כמה משמעותית אחזקת הרכב לאחר מכן

אחזקת רכב היא אחת מהעלויות המשמעותיות ביותר עבור משקי הבית בישראל. למעשה ברוב משקי הבית מדובר בתחום ההוצאות השני בהיקפו, כאשר הראשון הוא הוצאות דיור. הסכום המדויק של עלויות אחזקת רכב אינו זהה עבור כל אחד, ומושפע ממספר משתנים: סוג הרכב, מודל היצור, כמות הנסיעות בקילומטרים, אופי הנסיעות ועוד. בשורות הבאות נתייחס להוצאות המרכזיות באחזקת רכב תוך התייחסות משוערת לעלויות, תוך מתן מספר טיפים חשובים.

ירידת ערך רכב

ירידת ערך רכב הוא סעיף שלא כולם כוללים בחישוב אחזקת רכב. זאת, מכיוון שרבים משקללים את מחיר קניית הרכב כהוצאה חד פעמית, ואם וכאשר הרכב נמכר אז את מחיר המכירה כהכנסה חד פעמית. עם זאת, בראיה של תכנון כספי לאורך שנים, נהוג להתייחס לירידת ערך רכב כחלק מחישוב של אחזקת רכב.

במקרים של רכבים חדשים, סעיף זה יכול להגיע לכ-1000 ₪ בחודש, בעוד ברכבים משומשים וישנים, לאותו סכום רק בשנה שלמה. אמנם חלק מההפרש הגדול הזה מתקזז בעלויות אחרות, כגון פחות טיפולים ותיקונים לרכבים חדשים, אך בשורה הכספית התחתונה רכב ישן משתלם יותר, בעיקר בגלל הרכיב של ירידת ערך רכב.

עלויות ביטוח רכב

עלויות ביטוח רכב היא אחד מסעיפי ההוצאה הקבועים שניתן לדעת מראש שנה קדימה ולרוב בחישוב גס גם כמה שנים מעבר לכך. ביטוח חובה כשמו כן הוא – חובה, ולא חוקי לעלות על הכביש בלעדיו. ביטוח מקיף גם הוא כדאי, אבל ברכבים ישנים לפעמים הוא כבר לא משתלם, כיוון שמדובר בביטוח על ערך הרכב עצמו, שיכול להיות נמוך.

ביטוח צד ג' לעומת זאת, על אף שאינו חובה באופן חוקי, הוא חובה באופן מעשי ואנו מאוד ממליצים בשום מקרה לא לוותר עליו. מדובר למעשה בביטוח במקרה של פגיעה ברכב אחר, והוא מגן על המבוטח מתשלום על נזק שהוא גרם, שיכול להגיע לסכומי ענק.

הן ביטוח חובה, ביטוח מקיף (כולל ביטוח צד ג') והן ביטוח צד ג' כשנמכר לחוד, יכולים להגיע לסכומים שונים בהתאם לסוג הרכב, לכמות הנהגים, ועוד. בסך הכל מדובר בהוצאה שנתית שיכולה לנוע בין 2000 ₪ ועד כ-10,000 ₪. גם במקרה הזה, עלויות של רכב חדש הן משמעותית גבוהות משל רכב ישן.

עלויות רישוי + עלויות טסט

אגרת רישוי, תשלום על טסט ותשלום על תיקונים לקראת טסט הינם קבוצת עלויות נוספת מבין ההוצאות הרבות של אחזקת רכב. אגרת רישוי שנתית תעלה 720 ₪ במקרה של רכב זול וישן, כאשר סכומה יהיה גבוה יותר ככל שהרכב חדש ויקר יותר ויכולה להגיע עד סכום של 4548 ₪.

התשלום על הטסט הוא שולי, סה"כ כמה עשרות שקלים, לרוב פעם אחת בשנה. בשוליים יש את המקרים של רכב בשלוש שנותיו הראשונות שלא צריך לעבור טסט בכלל, ורכב ישן מאוד שצריך שני טסטים בשנה. התיקונים לקראת הטסט הם כמובן עניין משתנה, אבל בהכללה זה אחד התחומים בהם רכב ישן מצריך הוצאות גדולות יותר מאשר רכב חדש, שלרוב עובר טסט בקלות. סך כל העלויות בקטגוריה זו ינועו בטווח שבין 2000-5000 ₪ בשנה.

עלויות תיקונים וטיפולים ברכב

התייחסנו בנפרד לתיקונים סביב טסט, אבל גם תיקונים לאורך השנה דומים בכך שככל שהרכב חדש יותר, ככה העלויות מעטות יותר. רכבים חדשים לעיתים קרובות לא רואים מוסך בכלל מלבד בטיפולים היזומים, בעוד רכבים ישנים לרוב יגיעו מספר פעמים בשנה למוסך, מה שיגרור הוצאות בסך 1000-2000 ₪.

מבחינת טיפולים יזומים, לכל רכב יש את ספר ההוראות שלו. המינוח "טיפול עשרת אלפים" עדיין שגור על לשונות רבים, אבל כיום לרוב נדרשים לבצע טיפול רק אחת ל-15,000 קילומטרים. אחת למספר טיפולים ישנו טיפול גדול יותר, ולפי ספר ההוראות של הרכב מחליפים אחת לתקופה רכיבים כגון בלמים, רצועות טיימינג ועוד. סך הכל טיפולים ברכב יכולים לנוע בטווח שבין 1500-3000 ₪ בשנה.

עלויות דלק

עלויות דלק הן אחת ההוצאות השוטפות שהכי משתנות מחודש לחודש, אבל גם אותן ניתן יחסית לתכנן מראש. פרסומים של חברות הרכב לכמה ליטר דלק נשרף בקילומטר הם לרוב אופטימיים מידי, אבל אפשר באופן גס לחשב שעל כל ליטר דלק שתשרפו, תוכלו לנסוע כ-80 אחוז מהקילומטרים שחברת הרכב פרסמה.

נסיעות מחוץ לשגרה, כגון חופשות משפחתיות, כמובן מוסיפות לעלות החודשית, אבל ניתן להתכונן לכך מראש, ולרשום את הוצאות הדלק הללו תחת סעיף "חופשה", מה שנותן תחושה טובה יותר ביחס להוצאות. בהכללה, עלויות דלק שנתיות, לרוב נעות בין 10,000-25,000 ₪.

אחזקת רכב – כמה זה עולה? סיכום

לסיכום, אחזקת רכב כוללת הרבה סוגים של הוצאות, חלקם קבועים וחלקם משתנים. לכל סוגי ההוצאות יש להיערך מראש, כולל שמירה של חיסכון קטן במקרה של תקלה לא צפויה. טווח ההוצאות האפשרי הוא די רחב, וכל אחד צריך לעשות את החישוב שלו, אבל בהכללה במקרה הטוב ההוצאה השנתית על אחזקת רכב תעמוד על כ-18,000 ₪, ובמקרה היקר יכולה להגיע אפילו ל-50,000 ₪.

Picture of צוות אתר שקל

צוות אתר שקל

אהלן, אני אבי, היזם שמאחורי אתר שקל. אני בונה ומתחזק אתרים בתחום הפיננסי וכלכלי מתוך תשוקה לסייע לכמה שיותר קוראים להבין בתחום. אם אתם רוצים לקרוא עלי יותר, מוזמנים לעשות זאת בעמוד “עלינו”.

תשואה בגמל להשקעה*
% 0 +
חשבנו שתאהבו לקרוא גם
  • 3 דקות
  • צפיות
מכשיר אולטרסאונד ביתי – כל מה שצריך לדעת
מכשיר אולטרסאונד ביתי יכול להציע לכם זמינות נהדרת לבדיקות שכיחות שניתן לבצע...
  • 3 דקות
  • צפיות
מערכת הזדהות ממשלתית לאומית המדריך המלא
צריכים לקבל שירות ממשרד ממשלתי? הגשת דוחות, עדכון פרטים אישיים וכדומה, הכירו...
  • 8 דקות
  • צפיות
וואטסאפ ווב (WhatsApp Web) פרטי ועסקי – מדריך חדש ומפורט
סביר להניח שגם אתם משתמשים יומיים בוואטסאפ דרך הטלפון. הגיע הזמן לעבור...
זה לא מכובד להעתיק
הרשמו לניוזלטר המשובח שלנו :)

קבלו מאיתנו טיפים מעולים לחיסכון, צרכנות והתנהלות חכמה עם הכסף שלכם למייל.