איך בוחרים נכון שמאי רכב?

  • צוות שקל
  • יולי 22, 2021
  • 2 דקות קריאה
  • צפיות

תוכן עניינים

הרשמו לניוזלטר והישארו מעודכנים!
בקצרה...
במידה והייתם צריכים להפעיל את ביטוח הרכב שלכם, בוודאי הייתם צריכים לפגוש שמאי רכב על מנת לתמחר את גובה הנזק של הרכב. האם ידעתם שאתם יכולים לבחור את השמאי?

במקרי הפעלת ביטוח רכב, הרי יתבקש לכסות את סך התיקונים או הפיצויים, בסכום כסף מסוים. הכיצד חברת הביטוח יודעת איזה סכום להעניק למבוטח? ובכן, כאן שמאי רכב נכנס לתפקיד. בהינתן יכולתו לקבוע את ערך הרכב, כמו גם ערך הנזק לרכב – מתקבלת הערכת דעת, המלווה בהסברים מנומקים, בדו"ח שמאי – שם יוצג הסכום המדויק, לדעתו.

שמאי מהרשימה, או שאינו

חברת הביטוח יכולה להזמין המבוטח לבחור שמאי מרשימה מטעמה, והוא למעשה יביא את ההערכה האישית שלו למקרה. אפשר ללכת עם שמאי אשר לא מופיע ברשימה.

על פי כן שמאי יכול להיות איש מפתח בשערוך הסכום המדויק לתשלום מצד חברת הביטוח. ניתן ללכת עם השמאי של חברת הביטוח, או עם שמאי "פרטי".

כיסוי עלויות

באם בוחרים שמאי מרשימה שחברת הביטוח מספקת, אין זה אומר שיש דופי בנאמנות וביושרה המקצועית שלו. הוא יכול להיות מאוד נקי וצלול. והיתרון בדבר, הוא שחברת הביטוח תשלם את עלות הטרחה של שירותיו. אם כי, אם רוצים להעסיק שירותיו של שמאי עם שכר טרחה גבוה מהממוצע, ייתכן שיהיה עניין להשלים את העלות, מעבר למה שחברת הביטוח מוכנה לכסות.

למעשה, במקרים רבים – גם שכירת שירותיו של שמאי חוץ, יכולה להיות מכוסה על ידי חברת הביטוח – בהתאם לתנאי חוזה הביטוח.

בחינת מקצועיות והשתייכות

באם בוחרים שמאי חיצוני ופרטי, ואפילו אם בוחרים אחד מהרשימה שחברת הביטוח סיפקה – יש לבדוק שיש לו תעודת מקצוע, והוא חבר באיגוד השמאים. גם כדי שחוות הדעת שלו תכובד בבית משפט, וגם כדי שנדע שהוא מחזיק בכישורים כדי להפיק אותה. למעשה, אם הוא חבר באיגוד השמאים, הוא יכול לקבל הכשרות שונות – שיכולות להשפיע על יכולותיו לעשות הערכות רכוש, כמו להתמחות במדעים הקשורים לצמיגים, רכבים היברידיים, וכיוצא בזה.

שמאי מכריע

באם בוחרים בשמאי רכב מהרשימה שסיפקה חברת הביטוח, וחוות דעתו לא מקובלת על המבוטח – הרי שניתן לבקש חוות דעתו של שמאי נוסף, במסגרת מנגנון הנקרא "שמאי מכריע", שהתקבל ובא לעולם אי שם בשלהי שנת 2007. גם עלויות חוות דעתו, אמורות להיות מכוסות במסגרת ההסכם הביטוחי.

להתרשם באופן אישי

באם שוקלים איזה שמאי רכב יכול להתאים, אפשר לכל הפחות להיפגש איתו ולראות את הדרך בה הוא עובד. באם הוא בודק את מצב הרכב לפני התאונה, בודק הימצאותם של אביזרים קיימים ברכב, את אחוז הנזק שנגרם לרכב (מעל ל-60% נחשב טוטלוס), וכיוצא בזה. אם נדמה שהוא יסודי, והוא מכניס את כל הנתונים המתבקשים, ובאמת מנסה להבין את המצב – ייתכן שזה מרמז על בחירה מיטיבה.

שמאי מנוסה שחווה הרבה

באופן כללי, שמאי רכב מנוסה, ממוקצע ומבין יותר – כנראה יהווה את האפשרות הטובה יותר. והדבר יכול להיות מפני מספר סיבות. ראשית כל, הוא עבד עם יותר אנשים, ועל כן ביצע יותר הערכות ויידע לשערך ביתר קלות את אופי הנזקים ושווי הפיצויים. יתרה מכך, מפאת ניסיונו, ויכולתו לבטא את מסקנותיו בסמכות וביטחון מקצועי – הדבר יקבל משקל הולם בבית משפט. במיוחד אם מדובר בשמאי רכב שעדויותיו מוצאות את דרכן לעתים קרובות לבית משפט, מפאת ניסיונו והיכרותו עם התחום.

נוסף על כך, שמאי רכב מנוסה, כזה שעובד עם לקוחות רבים אחרים – בוודאי יהיה בעל מוניטין, כזה שלא ימכור את המוניטין, או את העצמאות האישית שלו לטובת הפניות מחברת ביטוח בזו או אחרת. ועל כן, ייתכן שמדובר במישהו שמעריך את עצמו, מעריך את האמת, ויודע את העבודה. אין זה אומר ששמאי בעל פחות ניסיון הוא פחות טוב, אלא שמי שבאמת מסור לעבודתו, ועושה אותה נאמנה – הוא הבחירה העדיפה, לדעתנו.

Picture of צוות אתר שקל

צוות אתר שקל

אהלן, אני אבי, היזם שמאחורי אתר שקל. אני בונה ומתחזק אתרים בתחום הפיננסי וכלכלי מתוך תשוקה לסייע לכמה שיותר קוראים להבין בתחום. אם אתם רוצים לקרוא עלי יותר, מוזמנים לעשות זאת בעמוד “עלינו”.

תשואה בגמל להשקעה*
% 0 +
חשבנו שתאהבו לקרוא גם
  • 3 דקות
  • צפיות
מכשיר אולטרסאונד ביתי – כל מה שצריך לדעת
מכשיר אולטרסאונד ביתי יכול להציע לכם זמינות נהדרת לבדיקות שכיחות שניתן לבצע...
  • 3 דקות
  • צפיות
מערכת הזדהות ממשלתית לאומית המדריך המלא
צריכים לקבל שירות ממשרד ממשלתי? הגשת דוחות, עדכון פרטים אישיים וכדומה, הכירו...
  • 8 דקות
  • צפיות
וואטסאפ ווב (WhatsApp Web) פרטי ועסקי – מדריך חדש ומפורט
סביר להניח שגם אתם משתמשים יומיים בוואטסאפ דרך הטלפון. הגיע הזמן לעבור...
זה לא מכובד להעתיק
הרשמו לניוזלטר המשובח שלנו :)

קבלו מאיתנו טיפים מעולים לחיסכון, צרכנות והתנהלות חכמה עם הכסף שלכם למייל.