איך נערכים כלכלית למוות?

  • צוות שקל
  • דצמבר 7, 2021
  • 2 דקות קריאה
  • צפיות

תוכן עניינים

הרשמו לניוזלטר והישארו מעודכנים!
בקצרה...
במהלך חיינו אנחנו מתמקדים בהווה ובעתיד הקרוב, אך מגיע גיל שצריך לצערנו לחשוב גם על החיים אחרינו. בהיבט הכלכלי חשוב לבצע הכנות מקדימות, ריכזנו מספר טיפים בנושא

כשאנשים מתים, בכל חברה – יש מעין ארגון מחדש של כוח, יוקרה ומשאבים. כוח, הוא ההשפעה על הסביבה והחברה. יוקרה – זה הסטטוס החברתי. והמשאבים, הם כמובן הכספים, הנכסים, וכיוצא בזה. מדובר בתופעה שחקרו אותה אנתרופולוגים ברבות מתרבויות העולם, ובאופן עקרוני – ככל שאנשים יותר מחוברים לעצמם, ולטבע – כך הם יכולים "להמשיך הלאה" מהר יותר, ולדאוג לארגון של מה שצריך לארגן, בעת שמישהו "עובר מן העולם".

בחברות מערביות, שאינן ידועות ברמה הפילוסופית – ככאלו המחוברות לעצמן, אם כי זה לא כולל את כל מי שחיי בהן – ישנו כלי להסדרת ארגון מחדש של משאבים אצל המנוח. הכלי הוא הצוואה. כאשר יש צוואה, מקבלים את כוונת המנוח, באשר לסידור מחדש של נכסיו, ואולי גם את בקשותיו.

כוונה לארגון מחדש של משאבים

הצוואה יכולה לעזור לאדם לחלק את רכושו, בכל עת של חייו – למי שיבחר. צוואה מאפשרת כוונתיות, בארגון המשאבים לאחר המוות. בלעדיה – הם ילכו למי שיכול לקבל אותם, לפי חוק. בחברות בהן אין חוקים כאלה, יש סדר חברתי אחר.

צוואה יכולה לעזור לאדם, לכוון את משאביו לעבר אנשים, שלא היו מקבלים את הרכוש שלו – באופן "אוטומטי", מההיבט החוקי של העניין – לו לא הייתה צוואה. מדובר בעיקר בידועים בציבור, בפרודים, בזוג ללא ילדים, נשואים בשנית שלכל אחד ילדים משלו, וכיוצא בזה. בעיקר אם מדובר על מוטבים לרכוש – שאינם חלק מהתא המשפחתי.

להקפיד על חוקי הצוואה

כשזה נוגע לצוואה, יש לה כל מיני חוקים מעניינים. לדוגמה, אם היא כבר נכתבת בכתב יד – הרי שכתב היד אמור להיות של המוריש בלבד. אם המוריש, נחשב "חולה", מבחינת הדרך בה המוסד הרפואי או החוק היה מסתכל על זה, או באם גילו היה מתקדם – הרי, שכדי שהצוואה "תתפוס", מתבקש לצרף חוות דעת רפואית, המעידה על כשירותו לכתיבת הצוואה.

ישנן צוואות שיש בהן תנאי. לדוגמה, דודה שמורישה את הכסף שלה, לאחיין בתנאי שיתחתן. ובכן, לא כל תנאי יכול לתפוס. ניתן להתייעץ עם בעל מקצוע בתחום, כדי לקבל הרבה על תנאים שיכולים להתקבל, לעומת אלו שסביר שלא. נקודה נוספת היא, שמי שמקבל נכסים בצוואה, כנראה לא אמור להשתתף בלערוך אותה. ועם זאת – בני זוג, אכן יכולים לכתוב צוואה משותפת.

אף על פי שאין חובה שעורך דין יחתום על צוואה, כדאי להוסיף חותמת מקצועית של עורך דין מקצועי – בעיקר כדי לסייע באם ישנה מחלוקת, או סיבוך לצוואה. אם כי, כדאי לבדוק, אפרופו – עם עורך דין לענייני צוואות, אם צוואה כזו או אחרת, יכולה לעבור בלי מעורבותו, או שלאור המצב – כדאי לערב אותו, כדי להעביר אותה בחוק – גם כשהמוריש, לא יהיה בין החיים – להעיד על רצונו.

אפשר ליצור המון צוואות, אינסוף מהן – אלא שכל אחת חדשה, מבטלת את הקודמת. למעשה, יש עניין להוסיף תאריך לצוואה – כדאי לדעת איזו מהן המעודכנת, ועל כן – איזו מהן בטלה. למעשה, יהיה נכון, למי שירגיש כך – להפקיד את הצוואה אצל רשם הירושות – שישמור עליה, ויידע היכן קיימת.

היערכות כלכלית, באופן כללי

מעבר לכך, ישנן כל מיני דרכים להתארגן ולאפשר היערכות כלכלית לאחר מוות. כמו לדוגמה, לחתום על טופס "אריכות ימים", או "היוותרות בחיים", שמאפשר גישה, כנראה, לנכסי הצוואה – עוד לפני שצו הירושה, או צו קיום הצוואה התקבל. ועם זאת, זה לא גובר על מה שכתוב בצוואה, ואם נמשכו כספים שלא היו אמורים להימשך, ומתבקש לחלק אותם מחדש לפי צו הצוואה – הרי שבית משפט יכול להורות להחזיר אותם. מעבר לכך, כדאי לדבר עם המוריש, טרם מותו – על נכסים שהיה רוצה להביא לשולחן, לאור המודעות – כדי לדעת איך להתעסק איתם, לאחר שיעבור לעולמו החדש.

Picture of צוות אתר שקל

צוות אתר שקל

אהלן, אני אבי, היזם שמאחורי אתר שקל. אני בונה ומתחזק אתרים בתחום הפיננסי וכלכלי מתוך תשוקה לסייע לכמה שיותר קוראים להבין בתחום. אם אתם רוצים לקרוא עלי יותר, מוזמנים לעשות זאת בעמוד “עלינו”.

תשואה בגמל להשקעה*
% 0 +
חשבנו שתאהבו לקרוא גם
  • 3 דקות
  • צפיות
מכשיר אולטרסאונד ביתי – כל מה שצריך לדעת
מכשיר אולטרסאונד ביתי יכול להציע לכם זמינות נהדרת לבדיקות שכיחות שניתן לבצע...
  • 3 דקות
  • צפיות
מערכת הזדהות ממשלתית לאומית המדריך המלא
צריכים לקבל שירות ממשרד ממשלתי? הגשת דוחות, עדכון פרטים אישיים וכדומה, הכירו...
  • 8 דקות
  • צפיות
וואטסאפ ווב (WhatsApp Web) פרטי ועסקי – מדריך חדש ומפורט
סביר להניח שגם אתם משתמשים יומיים בוואטסאפ דרך הטלפון. הגיע הזמן לעבור...
זה לא מכובד להעתיק
הרשמו לניוזלטר המשובח שלנו :)

קבלו מאיתנו טיפים מעולים לחיסכון, צרכנות והתנהלות חכמה עם הכסף שלכם למייל.