דרכון פורטוגלי (אזרחות פורטוגלית) – מה התהליך ומי באמת זכאי?

  • צוות שקל
  • פברואר 7, 2022
  • 2 דקות קריאה
  • צפיות

תוכן עניינים

הרשמו לניוזלטר והישארו מעודכנים!
בקצרה...
רבות דובר,סופר ופורסם בנוגע לדרכון פורטוגלי. אז מי באמת זכאי? מה התהליך וכמה זה מציאות שתמצאו את עצמכם עם דרכון פורטוגלי ביד?

דרכון פורטוגלי, יכול להקנות אזרחות פורטוגלית. כך, למי שזכאי להוציא אותו, תינתן לקבל אזרחות פורטוגלית.

מה הסיפור?

הכל התחיל, כאשר בשנת 2015 – מדינת פורטוגל החלה לתקן חוק, המאפשר למגורשי ספרד ופורטוגל לחזור. או לפחות לקבל אזרחות פורטוגלית. או לפחות, לחזור לאיחוד האירופי, שכן מדינה היא חלק ממנו. ועל כן, ליהנות מזכויות תושבי אירופה. וכמובן, פורטוגל.

יתרונות לבעלי אזרחות ספרדית ופורטוגלית

כחלק מהזכויות לאזרחי פורטוגל ואירופה, ניתן לגור בכל מדינה באיחוד האירופאי ללא אישור מיוחד. זאת, מתוקף תקנות חופש התנועה של האיחוד. יתרה מכך – אפשר ללמוד בכל אחת ממדינות האיחוד, ללא ויזה או אשרה. כמו גם – אפשר לקבל מלגות, מימון, פטור ממבחני קבלה, סיוע כספי – וכיוצא בזה.

יתרה מכך, עם חופש תנועה שכזה – ייתכן שזה יהווה יתרון מקצועי – או ערך מסוים, שניתן להעניק לחבורת או עיסוקים גלובליים. יתרה מכך, יהיה קל יותר לקבל ויזת תייר לארצות הברית/ אוסטרליה, מבלי לעבור בשגרירות. כמו גם, להקים עסק, בקלות רבה יותר באיחוד האירופי. כמו גם, האפשרות לרכוש נדל"ן וקרקעות במדינות האיחוד האירופאי, ולקבל הטבות מס בהתאם לזכאות.

מעבר לכך, שכר המינימום ברבות ממדינות האירופה, גבוה מזה של בישראל, אף על פי שעלות המחיה לא בהכרח גבוהה יותר. יחד עם האפשרות לשלם פחות מסים ומכס, וכיוצא בזה.
ואולי אף מעבר לכך.

איך להוציא – או, זכאות

הזכאים לדרכון, לפי החוק על כל פנים – הם צאצאים של יהודים, אשר גורשו מפורטוגל במאה ה-15. כך שהחוק מדבר על חידוש אזרחות פורטוגלית, בהינתן הוכחה של היותם צאצאים לאותם יהודים מן העבר. דרך מסוימת להוכיח, היא החזקה בשם משפחה שיכול להיות פורטוגלי, או דומה לכדי כך. וישנה רשימה, שיש בה שמות משפחה של כאלו – שהיו שייכים, אולי, לאנשים שגורשו מפורטוגל וזכאים לחידוש האזרחות.

דרך נוספת, היא הוכחת המסורת של הקהילה היהודית – שהגיעה עוד מפורטוגל. לכאורה. כמו גם, השפה – כמו לדינו או ספניולית, שכן אם הן עברו בתורשה, סביר שזה מדבר על שורשים בפורטוגל.

על דרך ההוכחה, יש עניין בהכנת מסמכים לטובת הוכחת קשר לצאצאי פורטוגל. תעודות לידה ממשרד הפנים, שניתן להנפיק ממשרד הפנים, או באמצעים אינטרנטיים. תעודת יושר לשגרירות – אותה ממציאים בתחנת משטרה, ומבקשים לשלוח לשגרירות פורטוגל בישראל, או דרך אמצעים אינטרנטיים. כאשר המסמכים אמורים להיות חתומים על ידי אפוסטיל של מדינת ישראל, כאשר האחראי לכך הוא משרד החוץ הישראלי.

אליו ניתן לגשת כדרך הסניף בירושלים, או באמצעות הדואר (אגרה של 34 ₪ על כל מסמך, וצריך לשלוח אישור תשלום למשרד הפנים בדואר יחד עם המסמכים ועמוד מקדים עם פירוט הבקשה, אלו שפורטו כאן ואף אחרים שלא)."מפגש" בקהילה היהודית

כחלק מתהליך האישור, הקהילה היהודית בפורטוגל – ליסבון או פורטו – מעניקה אישור. ניתן לדבר איתם באימייל, באנגלית ולעתים גם בעברית. זאת לאחר שיש מסמכים מתאימים. וניתן לפרט קשרים אחרים אל מגורשי ספרד – כמו שפה, שמות משפחה, שמירת מסורת – וכיוצא בזה, כמו גם כל מסמך רלוונטי – כמו כתובה של סבים, קרובי משפחה – בנוסח ספרדי, וכיוצא בזה.

המצאת מסמכים לכל השורשים

עץ שורשים, שהולך דורות אחורה – כמובן יכול לעזור. בייחוד, אם לכל בן משפחה יש "מסמכים רלוונטיים". לאחר מכן, אפשר שיתבקש לשלם אגרה, אולי על סך 500 אירו – אלא אם כן ישנו זאת. לצרף אישור תשלום/העברה. האישור, מטעם הקהילה היהודית – יהיה חלק מתהליך ההוכחה לזכאות לאזרחות.
לתהליך, יש שלבים נוספים – שלא נמשיך לפרט כאן.
TAKE AWAYS

  1. אפשר לקבל אזרחות פורטוגלית
  2. ישנם יתרונות בהשתייכות אזרחית לאיחוד האירופי
  3. יש תהליך בירוקרטי מסוים עבור כך
  4. זה עוזר, לאסוף את כל המסמכים, עצי השורשים, והזיקות לספרד ופורטוגל
Picture of צוות אתר שקל

צוות אתר שקל

אהלן, אני אבי, היזם שמאחורי אתר שקל. אני בונה ומתחזק אתרים בתחום הפיננסי וכלכלי מתוך תשוקה לסייע לכמה שיותר קוראים להבין בתחום. אם אתם רוצים לקרוא עלי יותר, מוזמנים לעשות זאת בעמוד “עלינו”.

תשואה בגמל להשקעה*
% 0 +
חשבנו שתאהבו לקרוא גם
  • 3 דקות
  • צפיות
מכשיר אולטרסאונד ביתי – כל מה שצריך לדעת
מכשיר אולטרסאונד ביתי יכול להציע לכם זמינות נהדרת לבדיקות שכיחות שניתן לבצע...
  • 3 דקות
  • צפיות
מערכת הזדהות ממשלתית לאומית המדריך המלא
צריכים לקבל שירות ממשרד ממשלתי? הגשת דוחות, עדכון פרטים אישיים וכדומה, הכירו...
  • 8 דקות
  • צפיות
וואטסאפ ווב (WhatsApp Web) פרטי ועסקי – מדריך חדש ומפורט
סביר להניח שגם אתם משתמשים יומיים בוואטסאפ דרך הטלפון. הגיע הזמן לעבור...
זה לא מכובד להעתיק
הרשמו לניוזלטר המשובח שלנו :)

קבלו מאיתנו טיפים מעולים לחיסכון, צרכנות והתנהלות חכמה עם הכסף שלכם למייל.