העברת בעלות לרכב – נקודות חשובות שכדאי להכיר

  • צוות שקל
  • יולי 27, 2023
  • 3 דקות קריאה
  • צפיות

תוכן עניינים

הרשמו לניוזלטר והישארו מעודכנים!
בקצרה...
קונים או מוכרים רכב? זה לא משנה באיזה צד של העסקה אתם נמצאים, העברת בעלות לרכב הינו צעד משותף לשני הצדדים ולכן כדאי שתכירו את הנקודות החשובות שלפעמים אנו נוטים לשכוח לגבי עסקה שכזאת.

קניית רכב יד שניה הינה פרויקט מורכב. היא מצריכה השוואה בין דגמים ומודלים, ניתוח של יתרונות וחסרונות, התלבטויות שקשורות בתקציב, בדיקת רכב במוסך, התמקחות ועוד. גם מכירת רכב זה סיפור לא פשוט, ויש להשקיע לא מעט זמן ואנרגיות בפרסום ובמשא ומתן.

אחרי כל ההשקעה מגיע שלב שבדרך כלל לא חושבים עליו מראש – העברת בעלות לרכב. תשומת לב לפרטים בתהליך העברת בעלות לרכב יכולה להיות משמעותית, ויכולה גם לחסוך כסף. מאמר זה יסקור כמה מהנקודות החשובות בנושא העברת בעלות לרכב ויתן מספר טיפים חשובים.

 העברת בעלות לרכב

העברת בעלות לרכב היא הפעולה הבירוקרטית שמגדירה את רוכש הרכב כבעלים החדש שלו, ומשחררת את הבעלים הקודם מהגדרתו כבעלים של הרכב. העברת בעלות לרכב הכרחית למוכר על מנת להימנע מתשלומים מיותרים שקשורים ברכב כגון קנסות של הרוכש, והכרחית לרוכש על מנת שיוכל לבטח את הרכב, לעשות טסט שנתי ועוד.

את הפעולה של העברת בעלות לרכב עושים לרוב יחד המוכר והקונה ביום מסירת הרכב, לרוב באחד מסניפי בנק הדואר. לצד חתימה על מספר מסמכים בתהליך יש גם תשלום.

זה הרגע לפתוח גמל להשקעה מנצחת! הכסף שלך במקום הראשון >>

כמה עולה העברת בעלות לרכב

אחרי שכבר משלימים עם תשלום של אלפי או עשרות אלפי שקלים על רכב, וכמה מאות שקלים על בדיקת הרכב במוסך, לעיתים מאוד מאכזב לגלות תשלום נוסף. גם המוכר של הרכב שלרוב מרגיש שהתפשר קצת במחיר, שוכח בחישוב את השאלה כמה עולה העברת בעלות לרכב. לכן חשוב לדעת מראש את הנתונים, לשקלל אותם מראש, ולא להתאכזב ברגע האמת.

לתשובה לשאלה כמה עולה העברת בעלות לרכב שני חלקים – אגרת רישום ובדיקת שעבודים. אגרת רישום היא חובה והיא החלק המרכזי בתשלום. עבור רכב מנועי רגיל עלות אגרת הרישום היא 219 ₪, בעוד עבור אופנועים וקטנועים עלות אגרת הרישום היא 74 ₪. בדיקת שעבודים היא פרוצדורה שאיננה חובה, אבל רבים מעוניינים לבצע כדי לוודא שאין עיקולים ושעבודים על הרכב. ניתן לבצע אותה בעת העברת הבעלות תמורת תשלום נוסף, של 11 ₪.

 מי משלם העברת בעלות לרכב

גורם מחלוקת שיכול לצוץ בעת העברת בעלות לרכב הוא סביב השאלה מי משלם העברת בעלות לרכב – המוכר או הקונה. אין תשובה בחוק לשאלה מי משלם העברת בעלות לרכב, מבחינת נוהג מקובל יש מספר אופציות. אפשרות מקובלת אחת היא שהרוכש ישלם את כל העלות, כשהחלופה היא ששני הצדדים יתחלקו בה. לפעמים מקובל לקבוע את חלוקת התשלום לפי הזמן בו הרכב עבר טסט – ככל שלרכב יש זמן רב יותר עד הטסט הבא, כך גדל הסיכוי שהקונה ישלם את כל האגרה.

כך או כך, מדובר בדברים גמישים ודינמיים, ולכן שווה להסכים עליהם מראש. לעיתים כשאין הסכמה מראש, נוצרת מבוכה ברגע האמת וויכוחים מיותרים של הרגע האחרון.

העברת בעלות לרכב ללא טסט

התייחסנו למועד הטסט הקרוב של הרכב כפקטור בשאלה מי משלם העברת בעלות לרכב, אך לעיתים נתקלים במצב בו הרכב כבר עבר את מועד הטסט. העברת בעלות לרכב ללא טסט היא אפשרית, אבל מצריכה לשים לב לפרטים הרלוונטיים.

ראשית, יש לוודא כמה זמן עבר מאז המועד הפורמלי של הטסט. אם התשובה היא פחות מ-3 חודשים, אז העברת בעלות לרכב ללא טסט אפשרית ללא כל מגבלות. לעומת זאת, אם עברו למעלה מ-3 חודשים, עדיין ניתן לבצע העברת בעלות לרכב ללא טסט, אבל עם מגבלה אחת : העברת הבעלות חייבת להתבצע במשרדי הרישוי.

לא בטוח שקרן ההשתלמות שלך במקום הראשון? כנס לבדוק עכשיו >>

 העברת בעלות לרכב באינטרנט

העברת בעלות לרכב באינטרנט לא הייתה אפשרית עד לפני חודשים ספורים, אבל נכנסה לשימוש במאי 2020 ויכולה לחסוך הן למוכר והן לקונה זמן רב. העברת בעלות לרכב באינטרנט איננה תמיד אפשרית, ויש מספר תנאים הכרחיים כדי שניתן יהיה לבצע אותה.

בין היתר, העברת בעלות לרכב באינטרנט מצריכה ששני הצדדים יהיה חשבון באתר השירותים הממשלתיים. לתנאי זה ניתן להיערך מראש, אך לתנאים הבאים לאו דווקא. על מנת לבצע העברת בעלות לרכב באינטרנט אסור שלרכב יהיו שעבודים או עיקולים קודמים, חובה שלרכב יהיה טסט בתוקף, צריך שלרכב יהיה רשום רק בעלים אחד ועוד.

לאחר שבודקים את כל התנאים ובהנחה שעומדים בהם, ניתן יהיה לבצע את התהליך באינטרנט בכמה דקות, ולחסוך נסיעה והמתנה בתור בסניף הדואר.

Picture of צוות אתר שקל

צוות אתר שקל

אהלן, אני אבי, היזם שמאחורי אתר שקל. אני בונה ומתחזק אתרים בתחום הפיננסי וכלכלי מתוך תשוקה לסייע לכמה שיותר קוראים להבין בתחום. אם אתם רוצים לקרוא עלי יותר, מוזמנים לעשות זאת בעמוד “עלינו”.

תשואה בגמל להשקעה*
% 0 +
חשבנו שתאהבו לקרוא גם
  • 3 דקות
  • צפיות
מכשיר אולטרסאונד ביתי – כל מה שצריך לדעת
מכשיר אולטרסאונד ביתי יכול להציע לכם זמינות נהדרת לבדיקות שכיחות שניתן לבצע...
  • 3 דקות
  • צפיות
מערכת הזדהות ממשלתית לאומית המדריך המלא
צריכים לקבל שירות ממשרד ממשלתי? הגשת דוחות, עדכון פרטים אישיים וכדומה, הכירו...
  • 8 דקות
  • צפיות
וואטסאפ ווב (WhatsApp Web) פרטי ועסקי – מדריך חדש ומפורט
סביר להניח שגם אתם משתמשים יומיים בוואטסאפ דרך הטלפון. הגיע הזמן לעבור...
זה לא מכובד להעתיק
הרשמו לניוזלטר המשובח שלנו :)

קבלו מאיתנו טיפים מעולים לחיסכון, צרכנות והתנהלות חכמה עם הכסף שלכם למייל.