מס בריאות ודמי ביטוח לאומי – כך יוצאים לפנסיה מוקדמת

  • צוות שקל
  • יולי 16, 2023
  • 2 דקות קריאה
  • צפיות

תוכן עניינים

הרשמו לניוזלטר והישארו מעודכנים!
בקצרה...
חושבים על פנסיה מוקדמת? דמי ביטוח לאומי ומס בריאות יכולים לסייע בהגדלת הקצבה ותרום לפנסיה.

באופן כללי, פנסיה "רגילה" משולמת לאנשים שהגיעו לגיל פרישה. במדינת ישראל, נכון לשנת 2021, גיל הפריה הוא 67 לגבר, ו-62 עבור אישה. עבור אישה, אפשר שזה יעלה בהדרגה ל-62. מי שמבקש לפרוש ולקבל את הפנסיה שלו לפני טווח הגילאים שלהלן, סביר שמדבר על פנסיה מוקדמת. למעשה, עובד בגיל 60, רשאי להתחיל לקבל פנסיה מהקרן ולפרוש פרישה מוקדמת. הפנסיה המדוברת יכולה להיות קטנה משהייתה זמינה לו, לו היה מחכה לגיל הפרישה, טרם פרש. אלא שבמקרים מסוימים פנסיה מוקדמת לפרשיה מגיעה ביוזמת המעסיק, אולי במטרה לעזור לו לפרוש מהעבודה מבלי לחכות לשנים הבאות. במקרה שכזה, הפנסיה אמורה להיות משולמת על ידי מעסיק לשעבר.

ועם זאת, פנסיה מוקדמת על חשבון מעסיק לשעבר ניתנת במקרים מסוימים, שיכולים להיות במסגרת תוכנית לפרישה מרצון. תוכנית שהמעסיק יכול להציע לעובדים שהוא חפץ בפרישתם. כמו גם, בעיסוקים מסוימים – כמו אלו של הוראה- שכן הזכות לפנסיה מוקדמת היא חלק מהסכמי עבודה רגילים. ישנם תנאים מפורטים לכדי מימוש הזכות, המופיעים בהסכמי עבודה רלוונטיים.

במקרה של פנסיה מוקדמת – הרי שהיא תימשך עד למועד בו הפורש יהיה זכאי לפנסיה, מקרן הפנסיה שלו. במועד זה, יוכל לקבל את הפנסיה ספציפית מהקרן שלו. על פני מהמעסיק.

ולגבי דמי ביטוח לאומי וביטוח בריאות – שהרי, כאשר מדובר בפנסיה רגילה, כזו המיועדת לפי התקנות נכון להיום עבור פנסיונרים שהגיעו לגיל פרישה – יש פטור מדמי ביטוח לאומי וביטוח בריאות. אלא שפנסיה מוקדמת אכן נכנסת למעמד של זו שיש עבורה דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות. אם כי מדובר על מסים בשיעור נמוך מזו בו הייתה מתקבלת המשכורת.

כמו גם, גם אם בעבר היו הקלות במס עבור פנסיה מוקדמת, כיום סביר שזה לא בתוקף והן ניתנות למי שהגיע לגיל פרישה – כמו גם למי שהפרישה שלו לפנסיה נעשתה עם דיווח של אחוזי נכות. כלומר שאלו צוטטו, לפרוטוקול, כסיבה לפרישה.

מהו שיעור המיסים עבור פרישה מוקדמת?

  • מחלק הפנסיה שמעל 60% מהשכר הממוצע, ועד ההכנסה המרבית החייבת בדמי ביטוח – 44,020 ₪ – הרי שהמיסים יהיו בשיעור מלא. זה אומר 6.79% עבור דמי ביטוח לאומי, ו-5% עבור דמי ביטוח בריאות. ועל כן, יחדיו הסכום מייצג ספרה של 11.79%. נכון על כל פנים לשנת 2021. שווה להתייעץ עם בעל מקצוע כדי לוודא נכונות הפרטים.
  • ואילו, מחלק הפנסיה שעד 60% מהשכר הממוצע – 6,331 ₪ – הרי שמדובר על שיעור מופחת. המשמעות היא 0.39% בדמי ביטוח לאומי, ו-3.1% דמי ביטוח בריאות. כך שיחדיו זה יוצא 3.49%. כאמור, נכון לשנת 2021 ובהתאם לתקנות נתונות במוסדות הרלוונטיים וכחוק.

טיפים למקבלי פנסיה מוקדמת

  • להירשם בביטוח לאומי כמקבל פנסיה מוקדמת. ניתן לעשות זאת אוטומטית על ידי המידע שמעביר המעסיק או משלם הפנסיה. אפשר גם לשלוח למחלקת ביטוח וגבייה תלוש פנסיה או טופס 106, באם זה רלוונטי. את המסמכים ניתן להגיש בסניף או דרך אתר מוסד הביטוח לאומי.
  • מי שמשלם את הפנסיה המוקדמת, אמור לנכות דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות מהפנסיה – למעט מקרים מסוימים.
  • ישנה אפשרות שמקבל הפנסיה המוקדמת יהיה זכאי גם לקצבאות שונות כמו: שירותים מיוחדים לנכים קשים, ניידות, פיצוי לנפגעי גזזת, שיקום מקצועי, תגמול לנפגעי פעולות איבה, אימהות, קצבת ילדים, תגמול לבני משפחה של נפטר בפעולות איבה, תגמולי מילואים, הבטחת הכנסה, תגמול לבני משפחה של נפטר מתאונת עבודה, תגמול למתנדב, לתשלומי של קצבת נכות דמי תאונה, מזונות, קצבת שאירים, פיצוי לנפגעי עירוי דם (איידס). ואולי אחרות.
Picture of צוות אתר שקל

צוות אתר שקל

אהלן, אני אבי, היזם שמאחורי אתר שקל. אני בונה ומתחזק אתרים בתחום הפיננסי וכלכלי מתוך תשוקה לסייע לכמה שיותר קוראים להבין בתחום. אם אתם רוצים לקרוא עלי יותר, מוזמנים לעשות זאת בעמוד “עלינו”.

תשואה בגמל להשקעה*
% 0 +
חשבנו שתאהבו לקרוא גם
  • 3 דקות
  • צפיות
מכשיר אולטרסאונד ביתי – כל מה שצריך לדעת
מכשיר אולטרסאונד ביתי יכול להציע לכם זמינות נהדרת לבדיקות שכיחות שניתן לבצע...
  • 3 דקות
  • צפיות
מערכת הזדהות ממשלתית לאומית המדריך המלא
צריכים לקבל שירות ממשרד ממשלתי? הגשת דוחות, עדכון פרטים אישיים וכדומה, הכירו...
  • 8 דקות
  • צפיות
וואטסאפ ווב (WhatsApp Web) פרטי ועסקי – מדריך חדש ומפורט
סביר להניח שגם אתם משתמשים יומיים בוואטסאפ דרך הטלפון. הגיע הזמן לעבור...
זה לא מכובד להעתיק
הרשמו לניוזלטר המשובח שלנו :)

קבלו מאיתנו טיפים מעולים לחיסכון, צרכנות והתנהלות חכמה עם הכסף שלכם למייל.