אופציות לעובדים | מה שחשוב לדעת ובשפה שלכם

  • צוות שקל
  • יוני 19, 2021
  • 2 דקות קריאה
  • צפיות

תוכן עניינים

הרשמו לניוזלטר והישארו מעודכנים!
בקצרה...
אופציות לעובדים משמשות כהטבה לעובדי הייטק בחברות בגדלים שונים. עובדים רבים מפנטים על אקזיט אך האם לאופציות האלו יש משמעות כלכלית עבורם?

ישנן חברות, שכאשר הן "נולדות לעולם", ומתחילות את דרכן, ואפילו אם הן בשלבים מתקדמים של הדרך – יכולות לבחור ולהעניק אופציות לעובדים. האופציות הללו, במידה והחברה תימכר – יכולות להיות שוות, למעשה, כסף. העניין הוא, שאופציה, היא… ובכן, אופציה. אפשר שהדבר יתרחש, וניצולה יתממש, ואפשר שלא.

אופציות לעובדים – אינסוף אפשרויות

כך, שאופציה יכולה להיות שווה סכום מסוים של כסף, ויכולה שלא. על כן, אפשר שיהיה לה מימוש, ואפשר שלא. הערך שלה, נקבע על בסיס האפשרות המשוערת – שאולי יהיה לה ערך בשווקים, בשלב עתידי. באופן כללי, הענקת אופציות לעובדים – היא מעין בונוס, או הטבה כלכלית – עם הכניסה לתפקיד שלהם, או מסיבה כזו או אחרת. אפשר להתייחס אליו כגמול, על השתייכות לחברה, לתפקיד, על לקיחת אחריות, וכיוצא בזה.

הזכות לרכוש מניות עתידיות במחיר מימוש נוכחי

האופציה היא למעשה הזכות לרכוש מניות חברה, במחיר שנקבע מראש למימושה.  לדוגמה, אם עובד הצטרף לחברת הייטק חדשה, וכחלק ממערך התגמולים עם הצטרפותו לחברה, הוא קיבל אפשרות, להחזיק בכ-1,000 אופציות, כל אחת במחיר מימוש של 10 דולר, המשמעות היא, שבהמשך – הוא יוכל לקבל תמורתן כ-1,000 מניות, כל אחת ב-10 דולר.

הרווח הפוטנציאלי

למה זה משנה? ובכן, אם כל אחת ממניות החברה, תיסחר בשווקים עבור מחיר של 20 דולר, הרי, שתמורת 10,000 דולר מהשקעתו האישית, הוא קיבלת 20,000 דולר בנכסי שוק. וזה בדיוק המשחק.

אופציה לכאן, ולכאן

מצד אחת, האופציה היא באם לממש את האפשרות לרכוש מניות, במחיר שנקבע והוגדר מראש. והדבר מבקש שהחברה תחזיק במניות הנסחרות בשווקים. ומצד שני, שמניות החברה יהיו בעלות ערך רב יותר מערך האופציה. על כן, אפשרויות, בכל כיוון.

לעתים, האופציות שהתקבלו – הן עבור מניות בחברה שטרם נרשמה למסחר בבורסה, או טרם נמכרה, אם בכלל – ועל כן, האופציה היא, שהאופציות שלהן יהיו ניתנות למימוש בהמשך, או שלא.

תקופות הבשלה

באופן כללי, ככל שניתן לממש את האופציות לטווח ארוך יותר, כך ניתן "לשבת" איתן, ולראות יותר טווחי מחיר בהן המניה נסחרת בהן, ולדגום אילו מהם משתלם למכור. כלומר, אם האופציה ניתנת למימוש עוד שנה, או עוד 10 שנים – והחברה הולכת למיקומים טובים, אפשר שתקופה של עשר שנים תציג יותר הזדמנויות לפגוש את המניה בערכה הגבוה. שכן, יעבור יותר זמן, החברה תהיה יותר ידועה, הפעילות שלה תהיה יותר ענפה, וכיוצא בזה. לפחות מבחינה תיאורטית.

חברות יכולות להציע אופציות, כדי לדרבן עובדים להשתתף בעתיד החברה, כמו גם על בסיס קיצוצים מסוימים בשכר. כלומר, אם רוצים לשלם לעובד פחות, ומנגד להציע לו יותר אופציות – ייתכן שהדבר ישתלם לו כלכלית, באם הכל "ילך כמתוכנן" והחברה תירשם למסחר ותחזיק במניות בעלות ערך גבוה משמעותית ממחיר מימוש האופציה.

אופציות לעובדים – האם זה באמת כדאי לכם?

כאמור, זה דיי הימור. יש שיגידו, שאם מצטרפים לחברה "בשלה", ומקבלים אופציה בערך המניות העכשוויות – הן יכולות לעלות או לרדת, ואולי גם לא במידה משמעותית, ועל כן האופציות יכולות או שלא להתממש ברווח, או שלא ברווח משמעותי (או כמובן, ברווח משמעותי). זאת בניגוד, לחברה שהתחילה את דרכה, שיש עתיד לפניה. ובכן, אנחנו לא חושבים שזה נכון יותר להניח שחברה "בשלה" היא יותר חסרת וודאות מאשר חברה צעירה. לכל מצב יש את מסגרת הסיכונים והסיכויים שלו, וכל אדם יכול להניח עבור עצמו, לאן נדמה לו שהספינה ממשיכה ובאם האופציה היא תגמול כדאי מבחינתו.

יתרה מכך, אופציות לא ממומשות, יכולות לעבור "דילול", כתוצאה מהנפקת מניות נוספות על ידי החברה. אם לדוגמה יש עובד שקיבל כ-100 אופציה, עבור 1,000 מניות הקיימות בחברה, תיאורטית – הוא מחזיק בעשירית מהמניות. אם החברה מכפילה את כמות המניות בעשר, תיאורטית – הוא מחזיק במאית מהמניות.

על כן, כל עוד זו אופציה, הנתח היחסי של המניות יכול לעבור דילול, ובכך לצמצם את ערכה.

על כן, האם זה שווה וכדאי? זה תלוי העדפות והשקפה אישית.

Picture of צוות אתר שקל

צוות אתר שקל

אהלן, אני אבי, היזם שמאחורי אתר שקל. אני בונה ומתחזק אתרים בתחום הפיננסי וכלכלי מתוך תשוקה לסייע לכמה שיותר קוראים להבין בתחום. אם אתם רוצים לקרוא עלי יותר, מוזמנים לעשות זאת בעמוד “עלינו”.

תשואה בגמל להשקעה*
% 0 +
חשבנו שתאהבו לקרוא גם
  • 2 דקות
  • צפיות
דמי ביטוח לאומי לעובד בחופשה ללא תשלום
במידה ועובד נמצא בחופשה, הוא אינו נוכח בעבודה ולכן הגיוני שלא נדרש...
  • 2 דקות
  • צפיות
דמי ביטוח לאומי ומס בריאות לעובדים שכירים – כיצד תחשבו את התשלום
עובדים שכירים מנכים מהשכר שלהם דמי ביטוח לאומי ומס בריאות אך רבים...
  • 3 דקות
  • צפיות
תגמול בגין שעות נוספות – האם אתם זכאים לתוספת לשכר?
במידה ואתם מתבקשים להישאר לעבוד שעות נוספות, חשוב לוודא שאתם אכן מקבלים...
זה לא מכובד להעתיק
הרשמו לניוזלטר המשובח שלנו :)

קבלו מאיתנו טיפים מעולים לחיסכון, צרכנות והתנהלות חכמה עם הכסף שלכם למייל.