איך פותחים עסק מול רשויות המס? המדריך המקיף

  • צוות שקל
  • מרץ 7, 2022
  • 2 דקות קריאה
  • צפיות

תוכן עניינים

הרשמו לניוזלטר והישארו מעודכנים!
בקצרה...
חשבתם לפתוח עסק? מעולה! הצעדים הראשונים מתחילים בלא מעט בירוקרטיה מול הרשויות. ריכזנו עבורכם את המדריך המלא לצעדים הראשונים.

הכיצד פותחים עסק, ומתנהלים מול רשויות המס? ובכן, התשובה הראשונה היא, שבקלות ובחינם. ועם זאת, קיימת אפשרות להעסיק רואי חשבון, שיהיו אמונים על הנושא, וכמובן – יקבלו שכר טרחה בהתאם.

איזה סוג עסק פותחים?

ראשית כל, מתבקש להחליט – איזה סוג של עסק רוצים לפתוח. לא בהכרח ברמת העיסוק – ניפוח בלונים, או חברת טילים שאמורה ליישב את מאדים, או סוכנות לאילוף כלבים – אלא דווקא, ברמת הפטור, מורשה וחברה בע"מ. לכל סוג יש השלכות על ההתנהלות מול רשויות המס.

פטור ממע"מ

שכן עסק פטור, הוא עסק שלא מנכה מהכנסותיו מס ערך מוסף. מלבד מקרים מסוימים, על כל פנים. על כן, הוא פטור מדיווחים חודשיים, או דו חודשיים למע"מ, בניגוד לעסק מורשה, או חברה בע"מ.

תקרת הכנסה לעוסק פטור

שזה, כבר נשמע טוב. לא לנכות מס באותה מידה, ולהגיש פחות דיווחים. נשמע פשוט יותר. ובכן, למה לא כולם עושים את זה? זאת כיוון, שקיימות הגבלות על עסק שיכול להיחשב כפטור. אם ההכנסות שלו רבות מאשר סכום מסוים, בברוטו – הרי שהוא כבר יכול להיחשב כמורשה. על כן, בהינתן כך שישנם סכומי כסף רבים שיכולים להיכנס, הפטור לא יחזיק והסטטוס יתחלף למורשה.

זה הרגע לפתוח גמל להשקעה מנצחת! הכסף שלך במקום הראשון >>

ניכוי הוצאות מוכרות

אם כי, עוסק פטור לא רשאי לנכות את הוצאותיו מתשלומי המיסים שלו. כלומר, אם הוא שוכר משרד – שיכול להיחשב הוצאה מוכרת, כזו שתרד מתשלומי המיסים, במידת מה – הניכוי לא יתרחש, בעבורו. אלא בעבור עוסק מורשה, וחברה בע"מ. וכמובן, ההתנהלות מול מס הכנסה עדיין קיימת, ועדיין יש תשלומי מיסים לפי פקודת מסים.

התנהלות מול רשויות המס

נניח שהחלטנו לרשום את העסק, כעוסק פטור. ראשית כל, פותחים תיק במע"מ, ומצהירים על מחזור עסקאות שנתי צפוי לעסק. על פי כך, ייקבע המעמד במע"מ, ויסווג כפטור או מורשה. אם דיווחנו על סכום נמוך מהתקרה עבור עוסק מורשה, אפשר לקבל סיווג כעוסק פטור. הסכום עומד על סביבות 100,000 ₪ לשנה, אם כי יכול להשתנות מעת לעת. עוסק פטור אכן יפגוש את רשות המס, מדי שנה – כאשר ידווח, עד ל-31 לינואר, בכל שנה, על מחזור עסקאותיו בשנה שחלפה. ובכך לא ישלם מע"מ לשנה הנוכחית.

ישנם מקצועות, שלא יכולים להירשם כעוסק פטור, גם אם מחזור העסקאות שלהם נמוך מהתקרה. בין אם זה בעל בית ספר לנהיגה, רופא, כזה העוסק בהרצאה, או תקצירן (וכיוצא בזה).

דיווח לרשויות המס

עוסק פטור, בהתנהלותו מול רשויות המס – לא גובה מע"מ כאמור, לכן לא רשאי להוציא חשבוניות בגין עסקאותיו. במקום, מוציא דרישת תשלום, חשבונית עסקה – עם הסכום לתשלום. עם התשלום, מוציא קבלה בלבד.

כך, שבתור עוסק פטור ביכולתו לגבות פחות כסף, ולהתעסק פחות עם רשויות מע"מ, ובתור עוסק מורשה, ביכולתו לגבות יותר כסף (כדי לקבל את אותו הסכום, לאור כך שמתבקש להוסיף מע"מ. 100 ₪, הופך להיות 117 ₪, לדוגמה, לאחר החלת מע"מ). ועם זאת, עוסק מורשה יכול לנכות הוצאות מוכרות.

תהליך פתיחת התיקים מול הרשויות

לאחר שבחרנו את סוג העוסק שברצוננו להכריז, או אפילו חברה בע"מ – מתבקש לצעוד למשרדי מע"מ, להצהיר על מחזור ההכנסות, להגיש את כל הטפסים המתבקשים, בין אם מדובר בדיפלומות, פרטים מזהים, הוכחות על ניהול חשבון בנק – וכיוצא בזה, ואף לפתוח תיק ניכויים, אם מדובר בחברה בע"מ, וכו'.

לא בטוח שקרן ההשתלמות שלך במקום הראשון? כנס לבדוק עכשיו >>

אפשר לעשות זאת עצמאית, במשרדי מע"מ באזור בו מנוהל העסק, או על ידי רואה חשבון. לאחר מכן, אפשר לצעוד למשרדי מס הכנסה, וכמובן גם שם לבקש את הטפסים לפתיחת העסק. על כל הסיפור הזה אין תוספת תשלום, וגם כאן מתבקש להציג טפסים רלוונטיים. גם במקרה זה, רואה חשבון יכול לקחת אחריות על השלמת התהליך עבור הלקוח. וכמובן, לחזור על התהליך עם ביטוח לאומי, אם מתבקש.
לאחר מכן, ההתנהלות מול רשויות המס היא בתהליכי הדיווח למס הכנסה ולמע"מ.

Picture of צוות אתר שקל

צוות אתר שקל

אהלן, אני אבי, היזם שמאחורי אתר שקל. אני בונה ומתחזק אתרים בתחום הפיננסי וכלכלי מתוך תשוקה לסייע לכמה שיותר קוראים להבין בתחום. אם אתם רוצים לקרוא עלי יותר, מוזמנים לעשות זאת בעמוד “עלינו”.

תשואה בגמל להשקעה*
% 0 +
חשבנו שתאהבו לקרוא גם
  • 2 דקות
  • צפיות
דמי ביטוח לאומי לעובד בחופשה ללא תשלום
במידה ועובד נמצא בחופשה, הוא אינו נוכח בעבודה ולכן הגיוני שלא נדרש...
  • 2 דקות
  • צפיות
דמי ביטוח לאומי ומס בריאות לעובדים שכירים – כיצד תחשבו את התשלום
עובדים שכירים מנכים מהשכר שלהם דמי ביטוח לאומי ומס בריאות אך רבים...
  • 3 דקות
  • צפיות
תגמול בגין שעות נוספות – האם אתם זכאים לתוספת לשכר?
במידה ואתם מתבקשים להישאר לעבוד שעות נוספות, חשוב לוודא שאתם אכן מקבלים...
זה לא מכובד להעתיק
הרשמו לניוזלטר המשובח שלנו :)

קבלו מאיתנו טיפים מעולים לחיסכון, צרכנות והתנהלות חכמה עם הכסף שלכם למייל.