אילון מאסק – יזם יוצא מן הכלל

  • צוות שקל
  • יולי 22, 2021
  • 3 דקות קריאה
  • צפיות

תוכן עניינים

הרשמו לניוזלטר והישארו מעודכנים!
בקצרה...
אילון מאסק הוא יזם שבהחלט מעורבב סביבו באזז תקשורתי והפך לשם דבר בעולם היזמות של הצעירים, אז מה הופך אותו לכזה יוצא דופן?

הרבה אנשים בוודאי שמעו על אילון מאסק. הסיבה לכך פשוטה. ולפני שנתחיל לגזור כאן קורות חיים, נביא משפט שנאמר בביוגרפיה שלו – שלא הוא כתב אותה, אגב.

זרעי הביוגרפיה האישית של אילון מאסק

אלא עיתונאית, שהחליטה להתעקש מספיק, ולכתוב אותה לא משנה אם הוא מסכים ומאשר את זה או שלא. היא כתבה, שהוא כנראה העריך את הנחישות שלה, ולבסוף שיתף פעולה. אחד מהמשפטים שהופיעו בביוגרפיה, היו שיש שמייחסים את פועלו, לכדי ילד האהבים של ביל גייטס וסטיב ג'ובס. כלומר, שילוב של רבות מהאיכויות שלהם.
לדעתנו, ייתכן שזו הייתה התייחסות לרבות מהאיכויות שנראה שהוא הדגים בחייו ובפועלו.

איכויות של מצוינות

בין אם זה תשומת לב מרובה לפרטים, מצוינות שקדנית (שיש שיקראו לה אובססיבית): לעבוד מעל ל-16 שעות ביום ולפקח גם על הפרטים הקטנים ביותר, סטנדרטים גבוהים (ויש שיגידו, גבוהים בטירוף), רעב מהותי לידע רלוונטי (כמו, איך להטיס טילים, או להביא מכוניות חשמליות לעולם), יכולת לסדר עדיפויות (תכנון לו"ז מוקפד, מתי להיות עם הילדים, מתי להיות במשרד, ולעתים לעבור בין מדינות שונות כדי לנכוח בכל העיסוקים והפרויקטים החשובים), מיליטנטיות (אומר את דעתו, דורש את שלו), ציפיות מאוד גבוהות מהעובדים שלו (אין דבר כזה "אי אפשר", תמיד צריך תוכנית), יכולת עיצוב גבוהה במיוחד (בספר נכתב שיש לו יכולת לזכור עיצובים שהוא ראה אותם כמעניינים ומושכים, כמו גם מבוקשים – ועל כן יש לו מאגר מידע של עיצובים בראש, שהוא יכול לשלוף כשהוא רוצה, ובכך לדעת איך "לעצב", או איך עיצוב של דבר מה יכול ואף אמור להיראות), נחישות, ומעבר לכך.
ייתכן שלא ציינו את כל התכונות והאיכויות שהפכו אותו למי שהוא, ייתכן שציינו יותר מדי. ובכן, מי הוא בעצם?

חדשנות ייחודית ויוצאת דופן

ובכן, לא הרבה יודעים, אבל לפני שסטיב ג'ובס הביא לעולם את האייפון (סטיב, והצוות המופלא שלו), רוב הטלפונים היו בעלי מקשים פיזיים. למעשה, אף אחד לא הביא לעולם דגם פרקטי ויעיל, כמו גם מושך – כמו האייפון. באופן דומה, גם מכוניות חשמליות – גם אם היו קיימות, לא היו זמינות למסחר. למעשה, בביוגרפיה של אילון מאסק, נאמר כי ההצלחה שלו בתחום לא נעשתה מתוך דחף להגיע להישגים לפני שכל המתחרים שלו יגיעו אליהם – כי למעשה, לדבריו – לא הייתה בכלל תחרות. אף אחד לא חשב להתחרות על הזירה. אנשים חשבו שהוא משוגע, שאין לזה שוק, שזה לא יכול לעבוד, וכיוצא בזה.

זה הרגע לפתוח גמל להשקעה מנצחת! הכסף שלך במקום הראשון >>

זירת הקרב של אילון מאסק

למעשה, הוא ספג מתקפות מן התקשורת, מיריבים, מאנשים שפשוט לא הסכימו איתו – וכיוצא בזה. ככל שהוא הבטיח הבטחות רבות וגדולות יותר, כך אנשים ניסו להביע יותר התנגדות לדבריו, ולהטיל דופי בפעולותיו – או כך היה הרושם שלנו מן הכתוב. תוך כדי, כל המאורע – אילון מאסק הפעיל חברה אחרת, שהוא בעצמו יצר ובנה – והשקיע לתוכה מיליוני, אם לא עשרות ומאות מיליוני דולרים – מן ההון האישי שלו. אילון, למעשה, השקיע כספים אדירים, בשביל פרויקט נוסף – שגם הוא, "לא היה אמור להצליח".

לשלוח טילים לחלל

מדובר בפרויקט של ספייס אקס (Space X), שזו חברה שהוא הקים, במטרה לשלוח טיל לחלל, בעוד שהיעד הסופי – הוא להביא אנשים למאדים. מדובר בחלום רטוב של מדענים, או כך הבנו מהספר – אלא, שעקב כך שהיו בעבר, אנשים שהשקיעו כספים רבים, בפרויקטים אלו ואחרים – מדענים מסוימים החלו לפתח סקפטיות. שלא נאמר, הסיפור עשה מטעמים בתקשורת – "מיליונר נוסף משקיע את כספו בגחמות שלא הולכות להתממש", או דברים כאלה ואחרים, בסגנון.

התנגדות ותמיכה בכל החזיתות

כך, שגם בפרויקט החלל, וגם בפרויקט המכוניות החשמליות – אילון נתקל בהתנגדות הן מהתקשורת, הן מאנשי מקצוע, והן מחלקים מסוימים צוות העובדים שלו (שלמעשה, בעוד שחלק האמינו שזה אפשרי, בזכות כוח הרצון, האמונה והנחישות שאילון הדהד והפנים, כמו גם מן ההתלהבות האישית והכוח האישי של עצמם – היו כאלה, שלא היו אופטימיים או נלהבים, או לא הסכימו עם דרישות העבודה "הקשוחות" שאילון דרש מאנשים שעובדים בארגונים שלו, זאת כאמור לפי הבנתנו מהספר).

הוא מבטיח, הוא מקיים

כך שבו בזמן, שניהל את שני הפרויקטים, שהשקיע מרבית מכספיו, שלא ידע איך להשיג עוד כסף – שכן העסקים לא נראו במצב טוב, התקשורת לא הייתה אוהבת, דעות רבות של אנשים "מומחים לתחומם" גזרו את גורלם הפרויקטים שלו – הוא התמיד, השקיע, דרש את המיטב – ולבסוף עשה את הבלתי ייאמן, וכנראה עדיין עושה – והפיק המצאות והישגים, שנחשבו פורצי דרך, שלא נעשה כמוהם בעבר – עד לרגע בו הציג אותם. בין אם זה טיל שיכול לטוס לחלל ולחזור, או מכונית חשמלית בעלת קיבולות מסוימות.

Picture of צוות אתר שקל

צוות אתר שקל

אהלן, אני אבי, היזם שמאחורי אתר שקל. אני בונה ומתחזק אתרים בתחום הפיננסי וכלכלי מתוך תשוקה לסייע לכמה שיותר קוראים להבין בתחום. אם אתם רוצים לקרוא עלי יותר, מוזמנים לעשות זאת בעמוד “עלינו”.

תשואה בגמל להשקעה*
% 0 +
חשבנו שתאהבו לקרוא גם
  • 2 דקות
  • צפיות
דמי ביטוח לאומי לעובד בחופשה ללא תשלום
במידה ועובד נמצא בחופשה, הוא אינו נוכח בעבודה ולכן הגיוני שלא נדרש...
  • 2 דקות
  • צפיות
דמי ביטוח לאומי ומס בריאות לעובדים שכירים – כיצד תחשבו את התשלום
עובדים שכירים מנכים מהשכר שלהם דמי ביטוח לאומי ומס בריאות אך רבים...
  • 3 דקות
  • צפיות
תגמול בגין שעות נוספות – האם אתם זכאים לתוספת לשכר?
במידה ואתם מתבקשים להישאר לעבוד שעות נוספות, חשוב לוודא שאתם אכן מקבלים...
זה לא מכובד להעתיק
הרשמו לניוזלטר המשובח שלנו :)

קבלו מאיתנו טיפים מעולים לחיסכון, צרכנות והתנהלות חכמה עם הכסף שלכם למייל.