איגרת חוב קונצרנית – האם אפשר להרוויח ממנה ומה רמת הסיכון?

  • צוות שקל
  • יוני 19, 2021
  • 2 דקות קריאה
  • צפיות

תוכן עניינים

הרשמו לניוזלטר והישארו מעודכנים!
בקצרה...
בעולם ההשקעות יש הנחת יסוד שהשקעה באג"ח נחשבת להשקעה ברמת סיכון נמוך מאוד. אך עולם האג"ח מכיל השקעות מסוכנות גם כן ולכן חשוב להכיר את מנעד הסיכון והרווח של השקעה באיגרת חוב קונצרנית

מהי איגרת חוב קונצרנית? קודם כל, היא ביטוי שיכול להעסיק את יכולת הביטוי שלנו, כלומר – הבא ננסה לבטא את זה, ולנסות לאכול סופגנייה תוך כדי, או לזכור מה אכלנו לארוחת בוקר. ייתכן שמדובר בפעולה קוגניטיבית משמעותית, להגות את הדבר. מעבר לכך, איגרת חוב קונצרנית, היא מעין נייר ערך שמטרתו לאפשר לחברות את גיוס הכספים שלהן. גיוס הכספים נועד לפעילויות מסוימות עבור החברה, כלומר, כדי שחברה תממן את פעולתה, היא רוצה כסף – וזו אחת הדרכים, כאשר דרכים אחרות יכולות להיות קבלת הלוואה מהמדינה או מתאגידים אחרים, כמו גם גופים פיננסיים וכיוצא בזה. המשקיעים גם יכולים להיות בעניין של אג"ח שכזה, כיוון שהתשואה יכולה להיות רלוונטית עבורם ולתיק ההשקעות שלהם, או פשוט כי הם רוצים לעזור לחברה לממן את פעילותיה.

איגרת חוב קונצרנית – הלוואה למימון פעילות

כאמור, איגרת חוב קונצרנית מונפקת על ידי תאגיד או חברה, במטרה לגייס כסף לטובת פעילות החברה. כלומר, שיהיה לה מימן להמשיך את הדרך. איגרת חוב קונצרנית היא מעין הלוואה שהחברה לוקחת, או מגייסת – כדי לממן את פעולותיה.

כדי לקחת את ההלוואה, היא יכולה פשוט להנפיק את אותן אגרות חוב לשוק ההון, בעצמה – וזאת, במקום, נגיד – לקחת את ההלוואה מתאגיד אחר. ובכך, היא מחלקת למשקיעים תעודות התחייבות, המסמנות את הנכונות של החברה לשלם למשקיעים שלה את קרן החוב, כמו גם הריבית שנצברה.

איגרת חוב קונצרנית – בטיחות בשוק ההון

אם זה מתחיל להישמע כמו סחר נורמטיבי במניות, נציע הבדל קל. איגרת חוב קונצרנית, נחשבות בטוחות יותר ממניות, לכן מי שמחפש או מבקש השקעה עם סיכון מופחת, יכול לתעדף אותן. יתרה מכך, באם החברה המנפיקה חווה מקרה של חדלות פירעון, מי שמחזיק באג"ח הללו יכול לקבל קדימות על פני מי שמחזיק מניות. כך שיש שכבה נוספת של ביטחון לדבר.

איגרת חוב קונצרנית – ההשוואה לאג"ח ממשלתי

ועם זאת, איגרת חוב קונצרנית נחשבת פחות בטוחה מאשר זו של אג"ח ממשלתית, שכן פחות סביר שהממשלה תגיע למצב כזה מאשר תאגיד. ואכן, ישנן חברות שאינן ציבוריות, כלומר – כאלו שאינן מחזיקות במניות הנסחרות בשוק ההון, המנפיקות אג"ח שכאלה, כמו נגיד חברת החשמל לישראל, שהיא למעשה, חברה ממשלתית. לפי מקורות מסוימים, היא מגייסת לעתים אג"ח בשוק ההון, למימון פעולותיה.

יתרונות לחברה

ובכן, מה הטעם בהחזקה או בהשקעה של איגרת חוב קונצרנית?

יתרון אחד, הוא עבור חברה. שכן, קל יותר לגייס כך הון, מאשר הלוואה דרך תאגיד פיננסי. אם כי, זה דיי תלוי הקשר. כמו גם, אפשר שכמות הכסף שתוכל לגייס כך, יהיה רב מאשר ההצעות הקיימות בגופים פיננסיים – גם כאן, כל מקרה לגופו. וכן הלאה יתרונות ספציפית עבור החברה, שספציפית לא נפרט כאן.

יתרונות למשקיעים

יתרונות עבור משקיעים, יכולים להיות אלו המערבים שיעור ריבית רב יותר, מאשר זה המתקבל דרך פיקדון בבנק, או דרך אגרת חוב ממשלתית. שזה נחמד, להרוויח עוד כסף. כמו גם – ניתן לסחור באגרות חוב שכאלו, בשוק ההון – כך שהן נזילות דיו כדי למכור ולרכוש כשרוצים, כשמתאפשר. וגם, רמת "הבטיחות" שלהם רבה מאשר ניירות ערך כמניות וכאופציות.

איגרת חוב קונצרנית – נקודות למחשבה עבור משקיעים

ברמת החסרונות, ספציפית למשקיעים, היינו אומרים – שאם לחברה יש קשיים כלכליים, הרי שבעלי מניות יכולים לבקש הקטנת חוב. ואולי זה לא יעיל, עבור תיק ההשקעות שלהם. יתרה מכך, אג"ח ממשלתית בטוחה יותר. שזה לא חיסרון, רק נקודה להשוואה, וכל מקרה לגופו. ובכל הנוגע לאיגרת חוב קונצרנית, אין לה זכויות של משקיעים, כמו דיבידנדים, זכויות ניהוליות והשפעה על קבלת החלטות, וכיוצא בזה.

Picture of צוות אתר שקל

צוות אתר שקל

אהלן, אני אבי, היזם שמאחורי אתר שקל. אני בונה ומתחזק אתרים בתחום הפיננסי וכלכלי מתוך תשוקה לסייע לכמה שיותר קוראים להבין בתחום. אם אתם רוצים לקרוא עלי יותר, מוזמנים לעשות זאת בעמוד “עלינו”.

תשואה בגמל להשקעה*
% 0 +
חשבנו שתאהבו לקרוא גם
  • 3 דקות
  • צפיות
מדד הפחד, מדד VIX
בין אם אתם סוחרים מתקדמים בשוק ההון או משקיעים מזדמנים, חשוב שתכירו...
  • 4 דקות
  • צפיות
קרן כספית – המדריך למתחילים
אם אתם מחפשים מקום טוב להתחיל את ההשקעות שלכם, קרנות כספיות הן...
  • 3 דקות
  • צפיות
ניהול תקציב משפחתי לפי שיטת 50/30/20
האם אתם מרגישים שאתם לא יודעים לאן הכסף שלכם הולך? האם אתם...
זה לא מכובד להעתיק
הרשמו לניוזלטר המשובח שלנו :)

קבלו מאיתנו טיפים מעולים לחיסכון, צרכנות והתנהלות חכמה עם הכסף שלכם למייל.