איך מחנכים את הילדים להתנהלות כלכלית חכמה?

  • צוות שקל
  • מרץ 7, 2022
  • 3 דקות קריאה
  • צפיות

תוכן עניינים

הרשמו לניוזלטר והישארו מעודכנים!
בקצרה...
הילדים שלנו מגלים את העולם לאט לאט, בכל שלב הם פוגשים אלמנט חדש. לכן חשוב להכין את ילדיכם להתנהלות חכמה עם כסף כבר מגיל צעיר.

התנהלות כלכלית חכמה יכולה להשפיע לטובה על התקציב המשפחתי. התקציב המשפחתי מורכב ממסגרת ההוצאה שרוצים להגדיר לתקופת זמן נתונה. כדי לשמור עליה, יש להקפיד על משמעת, מינוף עצמי וכוח רצון. אתגרים לכל אלו – הם הדרישות של ילדים קטנים. הדחפים הרגשיים, האינסטינקטיביים, של הנ"ל, יכולים להציב דרישות משכנעות שלא בדיוק נמצאות בתקציב.

אפשר ללמוד לעבוד איתן, אפשר גם ללמד את הילדים – כיצד להתנהל נכון כלכלית, ובכך לרתום אותם למסע המשפחתי. אפשר ללמד את הילד שמותר לבקש, ועם זאת – מותר גם שלא לקבל. ואם ממש רוצים, אפשר לעבוד נכון, כדי לקבל.

כוח רצון ומשמעת עצמית

התנהלות כלכלית חכמה ורלוונטית, יכולה להיות נכס בר ערך לילדים. אפשר להתחיל, עם משמעת עצמית. בניסוי המרשמלו המפורסם, כאשר השאירו ילדים קטנים, אפילו פעוטים כמעט – בחדר עם מרשמלו, עם ההנחיה, לא לגעת במרשמלו – התקבלו תוצאות, שהראו שיש ילדים שהצליחו במשימה, ויש כאלה שלא. חלק מההנחיה, הייתה שמי שיצליח להתאפק, יקבל פי 2 יותר מרשמלו, או תגמול כזה או אחר. כך שהיה מניע להתאפק.

כשמדברים על המחקר הזה, מדברים על הקשר בין כוח רצון, ויכולת לדחיית סיפוקים – להצלחה בחיים. מדובר בנכס שאפשר להנחיל לילדים, וללמד איתם לעבוד איתו, ברמת המשאב.

לקשר בין השתתפות בעולם לבין חוויות חומריות

בין אם זה אומר לשלוח אותם לשוק העבודה בגיל צעיר, כך שהם ילמדו שמה שהם רוצים שווה לעמל מסוים, שיש השקעה בעולם שעליהם לאפשר טרם יקבלו, ובין אם זה אומר – לתת להם דמי כיס, שהם אחראיים על כלכלתם.
לדוגמה, באם הילד רוצה סוני פלייסטיישן 5, ולצורך העניין זה עולה 5,000 ₪, הרי, שאפשר לאפשר לו לקבל את זה, בתנאי שישקיע את העמל המתאים – כדרך עבודתו בעולם. בין אם זה אומר להתחיל לעבוד, אם זה חוקי ורצוי, ובין אם זה אומר לעשות עבודות בבית, שהן שוות ערך לסכום כסף מסוים.

כך, עם הזמן, הילד יבין את ערכו של כסף, כמו גם יפתח סיפוק – מן ההבנה, שהוא עבד עבור הדבר הזה, שזה שלו, שהוא יכול להשפיע על העולם החומרי כדרך מעורבותו.

התנהלות תקציבית

באופן דומה, אם מעניקים דמי כיס, לדוגמה, 20 ₪ בשבוע, או בחודש – אפשר ללמד את הילד, שאם הוא חוסך – תוך זמן מה יש לו סכום כסף שהוא יכול להוציא על בילויים, ואף על מכשירים שהוא מעוניין בהם. אם הוא לא עושה שימוש נבון בתקציב שלו, הוא יכול לגלות שעל אף שזה נחמד לאכול שוקולד פעם, פעמיים בשבוע – זה לא בדיוק מספק לו חוויות מלאות ומחוברות לרצונו.

ללמד התנהלות עם משאבים

כך שמגיל קטן, הוא יכול ללמוד את ערכו של כסף – קרי, המשאבים המתבקשים, כדי לתת מענה לצרכים. ויש כל מיני צרכים שאנחנו יכולים לתת עליהם מענה. יש את הצורך בחברה, כמו גם את הצורך בהגשמה מקצועית – וכל אחד מהם, אפשר להגשים על ידי שימוש במשאבים הנכונים, שיכולים להיות כסף. כך ששימוש נכון במשאבים, יכול לאפשר מענה מתאים על צרכים.

יותר קל לתת מענה לצרכים אמיתיים

לדוגמה, כדי לרכוש מענה לצורך של הגשמה מקצועית, אפשר לממן תקופות הכשרה, או חניכה בכל מיני מקומות – כדי להגיע למצב שהמקום בו רוצים לעבוד אכן פתוח, ואפשר לתרום שם מאוד. או לרכוש רכב, ובגדים נאים, ועל ידי כך לצאת למסיבות, אם כי זה לא נדרש – אך זה יכול להקל על הנתיב, כדי להגיע למקומות ולעשות את הדברים, שיכולים לתת סיפוק.

העצמת הילד להתנהלות פנימית

כך שאפשר להעצים את הילד, במקום להיות אחד שמבקש, דורש ומביע רגשות עזים לשם כך – להיות זה שלוקח אחריות, ומגלה את עולמו, צעד אחר צעד. אם הוא כבר למד ללכת, כמו גם לדבר, ואפילו לחשב אחוזים בכיתה – הרי שיש לו יכולת ללמוד כישורים, וגם התנהלות עם כסף – יכולה להיות כישור של בגרות, של מנהיגות, של הבנת-עולם, שהוא יכול לטפח.

להשתתף בכלכלת המשפחה

כך שבמקום לדרוש מההורים, לשנות את התקציב שלהם עבור צרכיו, הוא יכול לבדוק – איך הוא יכול לתרום, ולהשתתף בכלכלת המשפחה, בכך שהוא מחזיק יותר מן המשקל של עצמו. והורים, יכולים לעודד את זה דרך אינסוף דרכים, שמאפשרות לו לצאת אל העולם וללמוד את עצמו אף יותר.

צוות אתר שקל

צוות אתר שקל

אהלן, אני אבי, היזם שמאחורי אתר שקל. אני בונה ומתחזק אתרים בתחום הפיננסי וכלכלי מתוך תשוקה לסייע לכמה שיותר קוראים להבין בתחום. אם אתם רוצים לקרוא עלי יותר, מוזמנים לעשות זאת בעמוד “עלינו”.

% 0 +
תשואה בגמל להשקעה*
חשבנו שתאהבו לקרוא גם
  • 3 דקות
  • צפיות
מדד הפחד, מדד VIX
בין אם אתם סוחרים מתקדמים בשוק ההון או משקיעים מזדמנים, חשוב שתכירו...
  • 4 דקות
  • צפיות
קרן כספית – המדריך למתחילים
אם אתם מחפשים מקום טוב להתחיל את ההשקעות שלכם, קרנות כספיות הן...
  • 3 דקות
  • צפיות
ניהול תקציב משפחתי לפי שיטת 50/30/20
האם אתם מרגישים שאתם לא יודעים לאן הכסף שלכם הולך? האם אתם...
זה לא מכובד להעתיק
הרשמו לניוזלטר המשובח שלנו :)

קבלו מאיתנו טיפים מעולים לחיסכון, צרכנות והתנהלות חכמה עם הכסף שלכם למייל.