איך מחשבים חופשת לידה?

  • צוות שקל
  • מרץ 7, 2022
  • 2 דקות קריאה
  • צפיות

תוכן עניינים

הרשמו לניוזלטר והישארו מעודכנים!
בקצרה...
אתן עתידות לצאת לחופשת לידה? מזל טוב! דאגו לחשב מראש כמה אתם עתידים להכניס כמענק חופשת לידה

כאשר אישה מביאה ילדים לעולם, יש לה אפשרות, על פי חוק – לקחת חופשת לידה (גם טרם הלידה). בזמן זה, היא מקבלת תשלום, ומקבל הגנות חוקיות – מפני פיטורין, או שינוי בהיקף משרה, או שכר. או לפחות, לפי התנאים הקיימים כעת בתקנות.

עיגון בחוק

חופשת הלידה מעוגנת בחוק עבודת נשים (סעיף 6), המאפשר לכל אישה שקרובה ללידה, לקבל חופשת לידה. לא יהיה ניתן להעסיק אותה במהלכה. העוסק מתבקש להוציא יולדות לחופשה, היולדת תקבל תשלום מביטוח לאומי (דמי לידה), ויהיה תהיה מוגנת מפיטורין.

חופשת לידה סטנדרטית

חופשת לידה בישראל, תהיה מינימום 15 שבועות, עבור יולדת שעבדה במקום עבודה, פחות משנה. את דמי הלידה, משלם כאמור ביטוח לאומי, הקובע שעובדת שילדה, תקבל את דמי הלידה הללו עבור תקופה זו.

חופשת לידה ארוכה יותר

כאשר אישה מועסקת במקום עבודה מעל לשנה, היא זכאית לחופשת לידה ארוכה יותר, בטווח של 26 שבועות. היא יכולה לקצר אותה לכדי 15 שבועות, אך לא מתחת לזה – אם כך רוצה. אם כי, דמי הלידה – הם יהיו תקפים רק עבור 15 השבועות הראשונים. מעבר לכך – ימי החופשה ייחשבו ללא תשלום.

לעתים ישנה אפשרות לקצר עד 3 שבועות, בכפוף להסכמת העובדת, ועם אישור רפואי מוסמך – באם הוולד מת, או באם מדובר בעובדת שמסרה את התינוק לאימוץ, או שהתקבל כמתוך תהליך פונדקאות וההיריון כמו גם הלידה נעשו על ידי אישה אחרת.

כיצד ביטוח לאומי מחשב את דמי הלידה, עבור חופשת לידה?

כשזה נוגע לעובדת שכירה, מחשבים את דמי הלידה לפי יום. הנוסחה כוללת את השכר המלא המתועד, בשלושת החודשים שקדמו לראשון לחודש – בו הספיקה לעבוד, ומחלקת את הסכום שהתקבל במספר 90. משמע, מתוך 90 ימי שכר, מחלקים במספר 90 – כדי לקבל את השכר היומי, לכאורה. אפשר גם לעשות את החישוב עבור ששת החודשים שקדמו לראשון לחודש המדובר, ולחלק ב-180, כאשר בוחרים את הגבוה מבניהם, עד התקרה שנקבעה.

מה החישוב כלפי עצמאית?

כשזה נוגע לעובדת עצמאית – החישוב הוא גם כן לשכר, או לדמי לידה ליום. החישוב הוא לפי הכנסה – שעבורה שולמה דמי ביטוח לאומי בשלושת החודשים שקדמו לראשון בחוש בו הספיקה לעבוד, או בשלושת החודשים באותה התקופה המקבילה בשנה הקודמת, על פי הגבוה מבניהם. לדוגמה, אם עובדת הרוויחה 90,000 ₪ על פני שלושה חודשים, אפשר שדמי הלידה שלה יהיו 1,000 ₪ ליום. נכון הדבר אם התרחש בשלושת החודשים לפני שהפסיקה לעבוד, בראשון לחודש, או בתקופה מקבילה בשנה שעברה – הגבוה מבניהם, כאמור.

מקסימום חישוב לדמי הלידה – אם כי הנתונים יכולים להתעדכן
המקסימום בחוק, נכון לשנת 2020, אגב, הוא 1,485.83 ₪ כדמי לידה ליום.

העברה אוטומטית

דמי הלידה אמורים לעבור אוטומטית לחשבון הבנק של עובדת שילדה, בתשלום אחד. אין צורך בהגשת תביעה. עובדת שכירה תקבל בלי לעשות דבר, שכן ההתעסקות היא של המעסיק עם ביטוח לאומי, בעוד שעובדת עצמאי תתבקש לשלם מקדמות בשלב הראשון, וכיוצא בזה.

אפשרות להגשת תביעה

באם דמי הלידה לא התקבלו אוטומטית, אפשר למלא טופס תביעה לדמי לידה, אשר זמין באתר הביטוח הלאומי. מגישים אותו כמתבקש. אפשר פרונטלית בסניפים, ואפשר אונליין – בצירוף המסמכים המתבקשים. המסמכים הללו עבור שכירה – הם 10 חודשי העבודה שקדמו לתאריך הפסקת העבודה, מכל מעסיק (אם יש כמה). ואם לא התקבל שכר מלא בשלושת החודשים שקדמו להפסקת העבודה – הרי שמתבקש לפרט במכתב מיוחד – ולהסביר מדוע כך, כמו גם אישורים מתאימים.

צוות אתר שקל

צוות אתר שקל

אהלן, אני אבי, היזם שמאחורי אתר שקל. אני בונה ומתחזק אתרים בתחום הפיננסי וכלכלי מתוך תשוקה לסייע לכמה שיותר קוראים להבין בתחום. אם אתם רוצים לקרוא עלי יותר, מוזמנים לעשות זאת בעמוד “עלינו”.

% 0 +
תשואה בגמל להשקעה*
חשבנו שתאהבו לקרוא גם
  • 3 דקות
  • צפיות
מדד הפחד, מדד VIX
בין אם אתם סוחרים מתקדמים בשוק ההון או משקיעים מזדמנים, חשוב שתכירו...
  • 4 דקות
  • צפיות
קרן כספית – המדריך למתחילים
אם אתם מחפשים מקום טוב להתחיל את ההשקעות שלכם, קרנות כספיות הן...
  • 3 דקות
  • צפיות
ניהול תקציב משפחתי לפי שיטת 50/30/20
האם אתם מרגישים שאתם לא יודעים לאן הכסף שלכם הולך? האם אתם...
זה לא מכובד להעתיק
הרשמו לניוזלטר המשובח שלנו :)

קבלו מאיתנו טיפים מעולים לחיסכון, צרכנות והתנהלות חכמה עם הכסף שלכם למייל.