כך תהפכו את מנהג דמי החנוכה לשיעור בהתנהלות כלכלית לילדים

  • צוות שקל
  • מרץ 8, 2022
  • 2 דקות קריאה
  • צפיות

תוכן עניינים

הרשמו לניוזלטר והישארו מעודכנים!
בקצרה...
דמי חנוכה הם מנהג מקסים המעניק לילדי המשפחה מתנה כספית, אך מה עם נוכל למנף את המנהג הזה לשיעור בהתנהלות פיננסית.

דמי חנוכה, הם מנהג בו קרובי משפחה מעניקים כספים לילדים. אפשר לדמות את המצב, לכדי זכייה בלוטו. לפתע יש המון כסף. אפשר לקנות מכוניות, בתים, וכו' – ולקחת עוד ועוד התחייבויות כספיות. האם זה מאפיין התנהלות פיננסית נכונה? מה לגבי השקעה של הכסף באפיקי חיסכון ותשואה? מה לגבי תוכניות חיסכון לילדים ולמטרות עתידיות? מה לגבי השקעה בחוויות שבאמת רוצים לחוות?

לדעת מה לעשות עם הכסף

נדמה, שכאשר סכום כסף פוגש בחוסר בשלות, או/ו חוסר בגרות – בהתנהלות כלכלית, כלומר – משהו עדיין לא בשל לעבוד איתו- האדם יכול להתחיל ולקבל החלטות לא מושכלות, שלא באמת משרתות את המטרות הפיננסיות שלו. ככל שהוא יודע יותר מה לעשות עם הכסף שלו, כך הוא יכול להשקיע אותו נכונה. בין אם על ידי צריכה, ובין אם על ידי השקעה באפיקים רלוונטיים.

כמו גם, אדם שמעריך כסף, ויודע לעבוד עם תקציב – זה אדם, שיכול לנצל כסף באופן יעיל, ולדעת מה לעשות איתו. כך, שאם אותו אדם מקבל סכומי כסף גדולים, הוא יודע מה לעשות איתם.

אחריות פיננסית

נניח שבדרך קבע, הוא מנהל קופות חיסכון, ומפריש כספים כל חודש לכל מיני אפיקי השקעה. בהינתן כך שהוא מקבל כסף רב, הוא יכול, באופן דיי פשוט – להשקיע את הכסף באופן טבעי, באותם אפיקים. פשוט להגדיל את ההחלטות שכבר עשה קודם לכן, ולהשקיע יותר, לאור כך שיש לו יותר משאבים. או, להתייעץ עם עצמו, ללמוד, לקבל פרספקטיבה מבעלי מקצוע – ולדעת מה לעשות עם סכומי כסף גדולים יותר.

כלי שיודע להכיל עוד

כלומר, ככל שאדם מתורגל יותר בלעבוד עם הכסף שלו, הוא יודע להעביר דרכו סכומים יותר גבוהים. וזה, כנראה, נכס שאנחנו יכולים לאפשר לילדים שלנו. במקום להשאיר אותם באפילה לגבי כסף, אפשר לקחת אותם לטיול לתוך השימושיות שלו, ולתוך דרכי ההתנהלות איתו. כך שכשהם מקבלים כספים רבים, בדמות של דמי חנוכה – יש להם כבר רשימת מטרות, אולי גם אפיקי השקעה, או לפחות הבנה מבוססת ומקורקעת של מה הם רוצים לעשות עם הכסף.

החלטות בזמן אמת

כך שבמקום שהם ישקיעו את כולו על סוכריות, או צעצוע, או דבר מה כזה או אחר – בין רגע, הם יכולים להירגע, לבדוק מה התוכניות שלהם, מה הדברים שחשובים להם, ולנצל את הכסף בהתאם.

לשקף, לשקף, לשקף – ברכות, חכמה ואהבה

כך שדמי החנוכה, יכולים לחשוף נקודות חלשות בהתנהלות הכלכלית שלהם. באם נדמה שכאשר הילדים מקבלים כסף, הם לא יודעים מה לעשות איתו, ולכן מקבלים החלטות שלא מקדמות את מטרות העל שלהם – דהיינו, לקנות פלייסטיישן, או חופשה, או לצבור לטווח הארוך – אפשר לשקף להם את זה, ולהתחיל את השיח על מה שבאמת חשוב להם.

כלים להתנהלות כלכלית

כך שבהזדמנות הבאה להחזיק בסכומי כסף גדולים, יהיה להם יותר כלים כדי להבין איך להתנהל עם סכום הכסף שלהם. במקום להיות כמו אדם שלא בשל להתנהל כלכלית, ועם זאת מקבל סכום כסף גדול, אולי מזכייה בלוטו – אפשר להיות כזה שיודע בדיוק מה לעשות עם הכסף שלו, שאולי כבר יש לו דרכים להשקעה, וכל סכום כסף הוא כבר מפנה לעבר הערוצים הנכונים.

ערוצי השקעה

ערוצים שיכולים לתפקד כאפיקי חיסכון, או אפילו השקעה. אפשר להתייחס לזה כסנאי, שאוגר אצטרובלים ואגוזים לקראת החורף, כמו גם כבונה (החיה), שבונה סכרים, כדי להשפיע על זרימת המים. כלומר, יש עמל מסוים, עם תוצאה. באופן דומה, השקעת כסף באפיקי השקעה, הוא מעין עמל מסוים (כסף זו אנרגיה של חומר והשתתפות בעולם), המושקע בבנייה של משהו חדש. הפרויקט המושקע יכול להיות מכולת שכונתית, שמחזיקים בה מניות לכאורה – ויכול להיות מניה בבורסה, אשר נושאת תשואה עם התקדמות החברה.

TAKE AWAYS

  1. אפשר לחנך להתנהלות כלכלית נבונה ויעילה
  2. אפשר לדעת מה לעשות עם כספים נכנסים
  3. אפשר לשקף לילדים את מטרות העל שלהם ולעזור להם להתכוונן
Picture of צוות אתר שקל

צוות אתר שקל

אהלן, אני אבי, היזם שמאחורי אתר שקל. אני בונה ומתחזק אתרים בתחום הפיננסי וכלכלי מתוך תשוקה לסייע לכמה שיותר קוראים להבין בתחום. אם אתם רוצים לקרוא עלי יותר, מוזמנים לעשות זאת בעמוד “עלינו”.

תשואה בגמל להשקעה*
% 0 +
חשבנו שתאהבו לקרוא גם
  • 3 דקות
  • צפיות
מדד הפחד, מדד VIX
בין אם אתם סוחרים מתקדמים בשוק ההון או משקיעים מזדמנים, חשוב שתכירו...
  • 4 דקות
  • צפיות
קרן כספית – המדריך למתחילים
אם אתם מחפשים מקום טוב להתחיל את ההשקעות שלכם, קרנות כספיות הן...
  • 3 דקות
  • צפיות
ניהול תקציב משפחתי לפי שיטת 50/30/20
האם אתם מרגישים שאתם לא יודעים לאן הכסף שלכם הולך? האם אתם...
זה לא מכובד להעתיק
הרשמו לניוזלטר המשובח שלנו :)

קבלו מאיתנו טיפים מעולים לחיסכון, צרכנות והתנהלות חכמה עם הכסף שלכם למייל.