בדיקת החזר מס – כיצד תוודאו שאתם לא מפספסים את הזכאות שלכם

  • צוות שקל
  • מרץ 9, 2022
  • 2 דקות קריאה
  • צפיות

תוכן עניינים

הרשמו לניוזלטר והישארו מעודכנים!
בקצרה...
בין אם אתם עצמאים או שכירים, קיימתם עליכם האחראיות לבצע אחת לתקופה בדיקת החזר מס. בדקו מהן נקודות הזמן האידיאליות לבקש החזר מס

הדרך בה מס הכנסה מחשבים את המס בישראל – משאיר הרבה מקום לטעויות. ואילו, כל טעות ניתן לתקן. למעשה, ניתן לדרוש את תיקון הטעות, עד 6 שנים מהרגע בו נעשתה. ואפשר לתפוס טעויות די בקלות, מספיק פשוט לדעת אילו סעיפי הנחה היו אמורים לחול, או הדרכים הנכונות לחשב את המס שלא התרחשו – ובכך כבר לראות מקומות בהם היה בעבר ניתן לשלם פחות כסף על מיסים. בהנחה שאפשר לזהות מקומות כאלה, שהרי ניתן לקבל את כל המס ששולם – בדרך של החזרי מס.

באילו מקרים ייתכן שיהיו החזרי מס?

  • במקרים בהם השכר החודשי היה שונה "מהצפוי" באי אילו חודשים של השנה. כמו לדוגמה, תקופות בהם השכר היה נמוך יותר, או שהתרחשה החלפה בין מקומות עבודה, או שהייתה תקופה מסוימת אבטלה.
  • באם השכר משתנה פשוט עקב עמלות, או שכמות השעות המחויבות בשכר, פר חודש, משתנה.
  • במקרים בהם היה ניתן להחיל נקודות זיכוי – אך לא החילו אותן. אולי כי הן לא דווחו (משלל הסיבות האפשריות לכך), ואולי כי אפשר היה להחיל אותן רטרואקטיבית ובכך לקבל זיכויי מס. כלומר, ישנם מקרים בהם חישוב המס נעשה נכונה, שעדיין אין נקודות זיכוי רלוונטיות לקבלת הנחות – אלא, שברגע שמתקבלות נקודות זיכוי מסוימות (לדוגמה, בשל אחוזי נכות), אפשר להחיל אותן רטרואקטיבית, ואז לקבל החזרי מס עבור המס ששולם "נכונה", עבור תחשיבי מס שבסך הכל היו נכונים על פי התחשיבים המקובלים לפי חוק, ולפי כל הנתונים שהיו קיימים בשעת החישוב.
  • וייתכן שגם במקרים אחרים.

מתי יודעים שזה זמן טוב להגיש בקשה להחזר מס?

ראשית כל, סביר להניח שזה לא אמור להיות זמן לא טוב. כלומר, אפשר לבדוק מתי שרוצים, בעיקר אם חושבים שיש סיבה או גורם להניח – שאפשר לקבל החזרי מס. אם לדוגמה, מדובר בחייל משוחרר שלא צירף לטופס ה-101 שלו תעודת שחרור, ועל כן לא קיבל נקודות זכות – ייתכן, שכמה שנים אחר כך – הוא יחשוב על זה, שאולי הייתה לו אפשרות לקבל הנחה. במקרה זה, הוא יכול לבדוק ולראות אם כך הדבר.

באופן כללי, באם מכניסים משכורות הגבוהות מ-6,000 ₪, ונמצאים במדרגות מס גבוהות יותר – והמעמד המשפחתי כמו גם התעסוקתי השתנה לאורך השנים, ייתכן שיש נקודות זיכוי במס שקיימות ואפילו לא נשקלו.

דוגמאות לנקודות זיכוי במס הכנסה

לדוגמה, אפשר שייתקבלו נקודות זיכוי למי שהוא פשוט תושב ישראל. כן, על היותו תושב ישראל הוא יכול לקבל נקודות זיכוי. אם כי סביר שהן יוחלו ויופעלו וייחשבו בזיכוי באופן דיי בהיר וישיר. ועם זאת כדאי לבדוק אם אכן הוחלו ונלקחו בחשבון.

יתרה מכך, גם על היות אדם אישה ישנה אפשרות לקבל נקודת זיכוי במס הכנסה, ואפשר לבדוק אם נלקחה בתחשיב המס. מעבר לזה, גם נוער עובד יכול לקבל נקודות מס, או אחד שבן הזוג שלא לא עובד (או שלא מדווח שהוא עובד), או למי שמשלם מזונות לבן זוג לשעבר, או למי שיש לו ילד מתחת לגיל 5, או למיד שיש לו ילד מתחת לגיל שש, או למי שיש לו ילד מתחת לגיל 18, או מי שהוא הורה פרוד / גרוש המגדל את ילדיו, וכן הלאה אפשרויות מרנינות.

כך שיש למעשה המון סעיפים, שיכולים להשפיע על תחשיב המס. אם כי בהרבה מהמקרים מתבקש לקום, להצהיר ולבקש את המוצע. ועל כן, עד שעושים זאת – לא ברור ולא ידוע אם מס הכנסה ידע להחשיב את הנקודות או לא, ועל כן הבדיקה יכולה להראות אם כך היה.

כך שאפשר לקרוא את הרשימה שצירפנו ולראות אם משהו מהגורמים יכול להיות רלוונטי ואם כן – אולי זה הזמן לבדוק לגבי החזרי מס.

Picture of צוות אתר שקל

צוות אתר שקל

אהלן, אני אבי, היזם שמאחורי אתר שקל. אני בונה ומתחזק אתרים בתחום הפיננסי וכלכלי מתוך תשוקה לסייע לכמה שיותר קוראים להבין בתחום. אם אתם רוצים לקרוא עלי יותר, מוזמנים לעשות זאת בעמוד “עלינו”.

תשואה בגמל להשקעה*
% 0 +
חשבנו שתאהבו לקרוא גם
  • 3 דקות
  • צפיות
מדד הפחד, מדד VIX
בין אם אתם סוחרים מתקדמים בשוק ההון או משקיעים מזדמנים, חשוב שתכירו...
  • 4 דקות
  • צפיות
קרן כספית – המדריך למתחילים
אם אתם מחפשים מקום טוב להתחיל את ההשקעות שלכם, קרנות כספיות הן...
  • 3 דקות
  • צפיות
ניהול תקציב משפחתי לפי שיטת 50/30/20
האם אתם מרגישים שאתם לא יודעים לאן הכסף שלכם הולך? האם אתם...
זה לא מכובד להעתיק
הרשמו לניוזלטר המשובח שלנו :)

קבלו מאיתנו טיפים מעולים לחיסכון, צרכנות והתנהלות חכמה עם הכסף שלכם למייל.