גילום מס הכנסה – כיצד משפיע גילום רכב על שכר הברוטו והנטו שלכם?

  • צוות שקל
  • פברואר 7, 2022
  • 2 דקות קריאה
  • צפיות

תוכן עניינים

הרשמו לניוזלטר והישארו מעודכנים!
בקצרה...
קיבלתם רכב מהעבודה כהטבה אבל חוששים מהפגיעה שתהיה לשכר שלכם? חשוב תשכירו כיצד המעסיק יכול לגלם את שווי הרכב כבר בשכר הברוטו שלכם

גילום מס הכנסה, יכול להיות הטבה מצד המעסיק למועסק – וזה אכן יכול להשפיע על שכר עבודה, בהיבט הברוטו או הנטו. ההטבה אינה חייבת בחוק, ועם זאת ניתן להכיר ולבקש מהמעסיק.

המעסיק מגלם

גילום מס הכנסה, מאפשר למעסיק לשאת בנטל כל הזיכויים, בין אם מס ובין אם ביטוח – ומשלם אותם במקום העובד. במקום לקבל משכורת ברוטו ולנכות אותה – העובד מקבל שכר מלא נטו. ההפרש בין הברוטו לנטו מגולם על ידי המעסיק.

זאת לא הטבה שניתנת על ידי מס הכנסה, או רשויות המס, אלא על ידי המעסיק. הוא אינה חייב בה – וזה מגיע מתוך החלטתו הבלעדית. הגילום שמציע המעסיק, יכול להיות מלא, חלקי, או על רכיבי שכר מסוימים. לעתים, ההטבה יכולה להיות חלק מהתוצאה המתקבלת כתוצאה מהסכם קיבוצי, צו הרחבה ואפילו חוזה עבודה אישי.

גילום מלא, חלקי או אינו קיים

מה זה גילום מלא של מס הכנסה? ובכן, אם הוא נעשה בעבור השכר המלא של העובד. כפי שהבאנו קודם – ההפרש בין הברוטו והנטו מגולם על ידי המעסיק.

זה הרגע לפתוח גמל להשקעה מנצחת! הכסף שלך במקום הראשון >>

ומה זה גילום חלקי? ובכן, באם נעשה על רכיב מסוים, בשכר העבודה. בין אם מדובר על שכר בסיס, שעות נוספות, גילום זקופות, וכיוצא בזה.

ניתן לגלם ניכויי חובה (מס הכנסה, לפי מדרגות מס. ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות). כמו גם הפרשות סוציאליות, משמע הפקדה לחיסכון הפנסיוני, במקום העובד.

חישוב השכר – השפעתו של הגילום

במקרה שיש גילום מס על ידי המעסיק – בחישוב השכר, קודם כל מחשבים את הנטו, ועל זה "מוסיפים" את כל המסים, שהמעסיק, כאמור מגלם – ואז מגיעים לתוצאה של שכר ברוטו. שכר הברוטו יהיה רב, מאשר היה אם המעסיק לא היה מגלם את המסים.

הסיבה לכך, שאם קודם כל מחשבים את הנטו, ואז מוסיפים את ההפרשים, הרי שהסכום המתקבל צריך להיות סכום השכר נטו, פלוס הסכום שהמעסיק מגלם. כלומר, אם שכר שאינו מגולם עומד על 10,000 ₪, והוא הברוטו – מתוכו גוזרים כ-1,600 ₪ במיסים, הנטו הוא 8,400 ₪.
משמע, קודם כל הסתכלנו על השכר ברוטו, ואז חישבנו את הנטו – מתוך החסרת המסים.
במקרה אחר, בו יש גילום מלא של המעסיק, 10,000 ₪ – זה הסכום שהמועסק, העובד – לוקח הביתה. כלומר, לא חותכים מתוך זה את המסים. כך, שאנחנו מתחילים את החישוב עם 10,000 ₪. ומוסיפים על זה את המסים, שהמעסיק משלם ומגלם – כדי להגיע לשכר הברוטו, "המדווח".

במקרה זה, היינו מוסיפים 1,600 ₪ (לכאורה, כי אולי המסים היו רבים יותר, לאור כך שהשכר ברוטו "גודל", ייתכן שסכום יותר נאמן למקור היה בסביבות 1,800 ש"ח), ומקבלים 11,600 ₪, כשכר מדווח. כך, שגם אם החישוב שלנו שגוי ומוטעה – העובד יוצא הביתה עם סכום, שאלמלא הגילום – היה משלם במסים.

משכורת גבוהה יותר בברוטו

כך, שכדי להעניק לעובד, סכום מגולם – על המעסיק להעביר לעובד, משכורת – גבוהה יותר, המגלמת בתוכה את המיסים שהיה אמור העובד לשלם, אלמלא לא היה הסכום מגולם. כלומר, במקרה זה, היה מקבל העובד מקבל 11,600 ₪, כאשר כל תשלומי המיסים כבר בפנים.

לא בטוח שקרן ההשתלמות שלך במקום הראשון? כנס לבדוק עכשיו >>

לסיכום

  1. גילום מס הכנסה – הוא מעין הטבה שיכולה להתקבל על ידי, ומצד המעסיק
  2. במסגרת הגילום – מסים שהיו אמורים להתקבל, מתקבלים על ידי המעסיק
  3. הגילום יכול להיות מלא, חלקי או אינו קיים
  4. שכר מגולם, הוא שכר ברוטו – שיש בו סכום, שמכסה על המיסים שהעובד היה צריך לשלם – לו השכר לא היו מגולם.
  5. כאשר מחשבים שכר מגולם, מתחילים מהנטו – ואז מוסיפים את "הפערים", כדי להגיע לברוטו – בו כל המסים כבר משולמים, והסכום שנותר מהם – הוא הסכום "נטו", שהעובד היה צפוי לקבל, לאור תנאי העסקתו.
Picture of צוות אתר שקל

צוות אתר שקל

אהלן, אני אבי, היזם שמאחורי אתר שקל. אני בונה ומתחזק אתרים בתחום הפיננסי וכלכלי מתוך תשוקה לסייע לכמה שיותר קוראים להבין בתחום. אם אתם רוצים לקרוא עלי יותר, מוזמנים לעשות זאת בעמוד “עלינו”.

תשואה בגמל להשקעה*
% 0 +
חשבנו שתאהבו לקרוא גם
  • 3 דקות
  • צפיות
מדד הפחד, מדד VIX
בין אם אתם סוחרים מתקדמים בשוק ההון או משקיעים מזדמנים, חשוב שתכירו...
  • 4 דקות
  • צפיות
קרן כספית – המדריך למתחילים
אם אתם מחפשים מקום טוב להתחיל את ההשקעות שלכם, קרנות כספיות הן...
  • 3 דקות
  • צפיות
ניהול תקציב משפחתי לפי שיטת 50/30/20
האם אתם מרגישים שאתם לא יודעים לאן הכסף שלכם הולך? האם אתם...
זה לא מכובד להעתיק
הרשמו לניוזלטר המשובח שלנו :)

קבלו מאיתנו טיפים מעולים לחיסכון, צרכנות והתנהלות חכמה עם הכסף שלכם למייל.