גמלת הבטחת הכנסה לבעלי הכנסה נמוכה

  • צוות שקל
  • מרץ 10, 2022
  • 2 דקות קריאה
  • צפיות

תוכן עניינים

הרשמו לניוזלטר והישארו מעודכנים!
בקצרה...
במידה ואתם כרגע בעלי הכנסה נמוכה, ייתכן שאתם זכאים לקבל גמלת הבטחת הכנסה מביטוח לאומי. בדקו זכאות והגישו בקשה באתר ביטוח לאומי

גמלת הבטחת הכנסה נועדה להוסיף סכומי כסף לאנשים שמדווחים על הכנסות נמוכות מהסכומים המינימליים המוגדרים בחוק או בתקנות. מי שיש לו הכנסה נמוכה מכך, כולל אלו הנספרות כהכנסה מקצבאות – יכול בהחלט לקבל, או לפחות לעמוד בתנאי הזכאות לקבלת הבטחת הכנסה חלקית, הנקראת גם השלמת הכנסה.

באופן כללי סכומי הגמלה הנ"ל נעים בטווח של 1,409 ₪ ליחידים עד גיל 25 (שהחוק דורש התייצבות עבורם בשירות התעסוקה) לכדי 4,480 ₪ להורים יחידים, בגילאי 55 ומעלה להם 2 ילדים לפחות. אלו הם הנתונים לפחות עבור שנת 2021, כמדווח במקור מאתר זכותי.

הגמלה ניתנת לפי חוק הנקרא, "חוק הבטחת הכנסה", והיא מיועדת לתושבי ישראל שלפי הנסיבות עושה רושם שהם כנראה לא אמורים להכניס מספיק כסף למחיה, ובהתאם לתנאי הזכאות. אנחנו מנסחים זאת כך, כי זה לפחות, על פניו, מראי החוק. כלומר, עד כמה שהמחוקק מבין – זהו מצבם, והוא לא יודע איך הם יכולים לעזור לעצמם ולכן הוא משתדל לתמוך אותם בגמלה שכזו.

המוסד לביטוח לאומי הוא זה שמטפל בנושא, ולוקח אחריות על יישום החוק, כמו גם בדיקת תנאי הזכאות של מבקשים. ועם זאת המוסד משתף פעולה עם מערכות השירותים החברתיים, כמו זה של שירות התעסוקה. שכן שירות התעסוקה אחראי על מבחני תעסוקה, שהם חלק מהתנאי לזכאות, לפחות עבור חלק מהזכאים. כמו גם ישנם שיתופי פעולה עם הלשכה לשירותים חברתיים, עם האגף להשתלמות ולהכשרה מקצועית, ועם מרכזי שיקום ושירותי בריאות וחינוך.

זה הרגע לפתוח גמל להשקעה מנצחת! הכסף שלך במקום הראשון >>

מי יכול להיות זכאי לקבל גמלת הבטחת הכנסה?

  • אדם או משפחה, שבאופן זמני, כמו גם קבוע – אפשר שאין להם הכנסה מעבודה. בין אם מדובר על מישהו שיש לו מחלה, נכות, פגיעת עבודה, או פשוט אבטלה. כמו גם, שבמקרה זה – אין זכאות לקבלת קצבאות נוספות ואחרות (אם כי אפשר שיקבלו קצבת ילדים, גמלת ילד נכה, קצבת שירותים מיוחדים, גמלת ניידות, גמלת סיעוד, דמי מחיה לאלמנה וליתום, קצבאות מיוחדות לנכי עבודה, קצבה או הטבה למה שהמחוקק מגדיר כ-"נזקקים" לפי חוק שירותי סיעוד, כמו גם תשלומים לחסידי אומות עולם וכו'). במקרה זה, תהא אפשרות לקבל גמלה מלאה.
  • למי שיש לו הכנסה מעבודה או ממקור נוסף ו/או אחר, כמו קצבאות אחרות, נכסים, פיקדונות, מזונות וכיוצא בזה – אלא שההכנסה הזאת היא נמוכה מההכנסה הקבועה בחוק. במקרה זה תשולם גמלה חלקית.
  • וכמובן – מי שהוא תושב ישראל, המתייצב בשירות התעסוקה לפי התקנים ושתקפים עבורו התנאים לגבי גובה הכנסה ובעלות על נכסים.

איך מחשבים את שיעורי הגמלה?

  • שיעורי הגמלה מושפעים ותלויים לגיל הזכאים והרכב המשפחה.
  • סכום כסף מסוים, (נכון לשנת 2021 וכמדווח באתר "זכותי, עומד על 660 ₪), יכול להיות מופחת עבור מי שבן זוגו איננו תושב ישראל, או למי שבן זוגו או בת זוגתו היה מאושפז במימון המדינה, הסוכנות היהודית או הרשות המקומית.
  • ניתן לראות טבלאות המפרטות שיעורי גמילה בהתאמה לנתונים אישיים לכאורה – באתר המוסד לביטוח לאומי. ניתן לגשת למחשבון שמחשב זכאות ואת גובה העמלה על פי נתונים אישיים, גם כן.

כיצד אנשים יכולים לממש את הזכות לקבלת הגמלה?

באפשרותם להגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי ובמקביל, להירשם רישום ראשוני בלשכת התעסוקה ולהגיע אליה כמתוך סטטוס של דורש עבודה, אלא אם כן ניתן לקבל זכאות לקבלת הבטחת הכנסה ללא התייצבות.

באופן כללי, התשלום מתקבל כל 12 לחודש, עבור החודש הקודם – לחשבון הבנק הנרשם בטופס התביעה. המועד עשוי להשתנות לרגל חגים וכיוצא בזה. ישנם מקרים שמתאפשר בהם תשלום רטרואקטיבי.

Picture of צוות אתר שקל

צוות אתר שקל

אהלן, אני אבי, היזם שמאחורי אתר שקל. אני בונה ומתחזק אתרים בתחום הפיננסי וכלכלי מתוך תשוקה לסייע לכמה שיותר קוראים להבין בתחום. אם אתם רוצים לקרוא עלי יותר, מוזמנים לעשות זאת בעמוד “עלינו”.

תשואה בגמל להשקעה*
% 0 +
חשבנו שתאהבו לקרוא גם
  • 3 דקות
  • צפיות
מדד הפחד, מדד VIX
בין אם אתם סוחרים מתקדמים בשוק ההון או משקיעים מזדמנים, חשוב שתכירו...
  • 4 דקות
  • צפיות
קרן כספית – המדריך למתחילים
אם אתם מחפשים מקום טוב להתחיל את ההשקעות שלכם, קרנות כספיות הן...
  • 3 דקות
  • צפיות
ניהול תקציב משפחתי לפי שיטת 50/30/20
האם אתם מרגישים שאתם לא יודעים לאן הכסף שלכם הולך? האם אתם...
זה לא מכובד להעתיק
הרשמו לניוזלטר המשובח שלנו :)

קבלו מאיתנו טיפים מעולים לחיסכון, צרכנות והתנהלות חכמה עם הכסף שלכם למייל.