דולר, יורו , פרנק שוויצרי והשקל

  • צוות שקל
  • נובמבר 3, 2021
  • 3 דקות קריאה
  • צפיות

תוכן עניינים

הרשמו לניוזלטר והישארו מעודכנים!
בקצרה...
במידה וקורץ לכם להשקיע את כספכם בשוק מטבע חוץ , חשוב שתכירו כיצד הוא פועל , מהם הסיכונים השונים וטווחי זמן השקעה. מטבע חוץ אינו מתאים למשקיעים מתחילים..

כולנו מכירים את מטבעות החוץ הפופולאריים מלבד השקל , שנים ידענו שהדולר חזק על השקל , נסיעה לארצות הברית תמיד הייתה יקרה וזכרנו שכל דולר שאנחנו מוציאים הוא כמעט חמישה שקלים שלנו.

השנים עשו את שלהם , ישראל התחזקה והשקל התחזק איתה. במקביל להתחזקות השקל, הדולר והאירו, המטבעות המובילים בעולם החלו להיחלש.

אז מהו שוק המט"ח?

רבים מאיתנו שואלים את עצמם האם זה הזמן לקנות את הדולר או למכור אותו ? אולי לקנות אירו או אפילו לירה טורקית? שוק המט"ח הוא בעצם תמונת ראי של מטבעות זרים בכל העולם כאשר משקיע מייחס את מדד הבסיס למטבע בו מדינת האם שלו.

כלומר אזרח ישראלי, כל פעם יבצע השוואה בין השקל אל מטבע החוץ ויוכל לקבל החלטה האם יש מקום לרכוש מטבע זר במטבע שיקלי ולבצע המרה במידה ומתקיים רווח בעת המרה, וכמובן אם הרוכש מאמין שהמטבע הזר שרכש ימשיך להתחזק אל מול השקל.

מהו ייסוף מטבע ?

ייסוף מטבע הוא בעצם עלייה של ערך המטבע , כאשר אנו בודקים את השער היציג של מטבע ורואים שביום ראשון דולר אחד היה שווה 3 שקלים ואילו ביום שני, הדולר שווה 4 שקלים כלומר באותו יום היה ייסוף של חצי אחוז ואילו הינו רוכשים מטבעות דולר ביום ראשון ונמכור ביום שני היינו יכולים להרוויח חצי אחוז. כמובן שצריך להוריד את המיסוי , עלויות קנייה ומכירה שאלו בעצם שער המרה.

מהו פיחות מטבע ?

פיחות מטבע הוא בפועל ירידה של ערך המטבע. כאשר אנו מבצעים בדיקה של שער היציג של הדולר ביום ראשון וראינו כי דולר אחד שווה 4 שקלים ואילו ביום שני דולר אחד שווה רק 3.5 שקלים כלומר באותו יום היה פיחות של חצי אחוז ולכן הרוכש של המטבע הפסיד את הפער בין השניים.

מהו שער יציג ומהו שער המרה ?

שער היציג הוא הערך המוחלט של המטבע הזה אל מול המטבע המקומי , השער הזה מהווה בסיס למשא ומתן עבור רכישה וקנייה של מטבע זר.

שער המרה מאידך הוא השער שמתקבל לאחר משא ומתן, שער המרה יכול להיות שונה בין מוכר אחד למשנהו. קיימים היום המון מקומות של החלפת מטבע וכמובן גם הבנקים מציעים אלטרנטיבה להמרת מטבע .

המרה של מטבעות הוא אחד המקצועות הוותיקים ביותר שקיים .

האם ניתן להרוויח בשוק המט"ח?

מרבית מנהלי ההשקעות , אשר עובדים באופן מקצועי בשוק ההון טוענים כי שוק המט"ח אינו צפוי ואין דרך ברורה לנתח האם מטבע ירד או יעלה ולכן אינם מבצעים עסקאות המרה כחלק בלתי נפרד מניסיון לתשואה עודפת אלא במידה ומבצעים השקעות בשוק מסוים על ידי מטבע מסוים.

יחד עם זאת חשוב לציין כי כמובן קיימים אנליסטים ומשקיעים שיודעים לבצע עסקאות מט"ח גבוהות ולייצר רווח גדול עבורם.

האם כדאי להחזיק מט"ח?

משקיעים ישראליים רבים נוטים להחזיק יורו ודולר מתוך אמונה שזה מהווה פיזור סיכונים. חשוב להבין כי בשורה התחתונה מדובר בהבנה של המשקיע אך גם בצורך.

במידה ואתם גרים בישראל ואין לכם קו ישראל – ארצות הברית, אין צורך להחזיק כמות גבוהה של דולרים , דווקא אחזקה של מטבע זר יכולה להיות לרועץ שכן היא תגרום לכסף לא לעבוד מאחר שקיימים עבורכם דולרים.

מרבית ההשקעות מתבצעות במטבע המקומי ולכן אחזקה של מט"ח בכמות סבירה לשגרת החיים תספיק ואין צורך להחזיק מאגרים רבים של מטבע זר בחשבון הבנק.

מתי כדאי לבצע מכירה וקנייה של מטבע?

תזמון הוא קריטי אך קשה להעריך מתי מטבע יעלה או ירד . לכן חשוב לבצע השקעה חכמה , לבדוק את השערים ולראות מגמה. חשוב להבין כי מרבית הפעמים כאשר הבורסה המקומית עולה , המטבע יורד ולהיפך.

שנת 2019 היא דוגמא מבריקה לבעייתיות באחזקה של הדולר שירד מתחילת השנה (נכון לסוף יולי 2019 ) כ-7% ,כלומר משקיע שהחזיק דולרים בזמן זה הפסיד 7% ואת ההפסד האלטרנטיבי של השקעה מקבילה שלא ביצעה בזמן שכמעט כל השקעה בשלב זה של שנת 2019 הייתה מציגה רווח נאה.

יחד עם זאת משקיע שרכש את הדולר ב30/7/2019 כבר ב31/7/2019 הצליח לייצר תשואה של 0.7% .

ניתן לנסות לוודא מגמה אך לא להתייחס לשוק המט"ח כמגרש משחקים לפעילות יום יומית והשקעות לטובת תשואה עודפת.

זכרו – מט"ח הוא בהחלט כלי חשוב אך הוא עלול לעצור אתכם מקבלת החלטות ולכן חשוב להחזיק אותו במינון נכון.

Picture of צוות אתר שקל

צוות אתר שקל

אהלן, אני אבי, היזם שמאחורי אתר שקל. אני בונה ומתחזק אתרים בתחום הפיננסי וכלכלי מתוך תשוקה לסייע לכמה שיותר קוראים להבין בתחום. אם אתם רוצים לקרוא עלי יותר, מוזמנים לעשות זאת בעמוד “עלינו”.

תשואה בגמל להשקעה*
% 0 +
חשבנו שתאהבו לקרוא גם
  • 3 דקות
  • צפיות
מדד הפחד, מדד VIX
בין אם אתם סוחרים מתקדמים בשוק ההון או משקיעים מזדמנים, חשוב שתכירו...
  • 4 דקות
  • צפיות
קרן כספית – המדריך למתחילים
אם אתם מחפשים מקום טוב להתחיל את ההשקעות שלכם, קרנות כספיות הן...
  • 3 דקות
  • צפיות
ניהול תקציב משפחתי לפי שיטת 50/30/20
האם אתם מרגישים שאתם לא יודעים לאן הכסף שלכם הולך? האם אתם...
זה לא מכובד להעתיק
הרשמו לניוזלטר המשובח שלנו :)

קבלו מאיתנו טיפים מעולים לחיסכון, צרכנות והתנהלות חכמה עם הכסף שלכם למייל.