האם אנחנו לקראת שידור חוזר של 2008 ?

  • צוות שקל
  • נובמבר 3, 2021
  • 3 דקות קריאה
  • צפיות

תוכן עניינים

הרשמו לניוזלטר והישארו מעודכנים!
בקצרה...
שנת 2008 זכורה לכל משקיע כשנה הכי קשה בשוק ההון. האם המשבר שאנחנו חווים הוא רק ההתחלה? איך נוכל להגן על התיק שלנו מפני תנודתיות שכזאת בשוק ההון?

2018 התחילה כמו שנה נפלאה והמשך ישיר של 2017. ינואר הציג תשואה חיובית חזקה והיה נראה כי המגמה החיובית ממשיכה .

לקראת החודש השני של השנה השתנו הדברים ושנת 2018 החלה להציג תשואות שליליות , קופות הגמל נראו כמו רמזור מתחלף בין ירוק ואדום כל חודש. אז מה עושים בשנה כזאת ?

לא כל משבר הוא בהכרח 2008

שנת 2008 תהיה זכורה היטב לכל משקיע ותיק כשנה קשה של קטסטרופה בשוק ההון. יחד עם זאת, לא כל שנה של ירידות היא שידור חוזר של 2008.

בעת ירידות בבורסה בקנה מידה עולמי, ההשפעות הפסיכולוגיות שיש לכך על המשקיעים הפרטיים הן הגורם הכי חזק להמשך המשבר.

אף אחד מאתנו לא רוצה לראות הפסד כאשר הוא נכנס לחשבון הבנק שלו ועד כמה שאנחנו מבינים שחשוב להיות חזקים בעת משבר, לכל לקוח יש את נקודת השבירה שלו בה הוא ימכור את התיק ויצא מהשוק בכל מחיר.

מכירה אימפולסיבית של נכסים בשוק ההון יוצרים נזק כפול, גם תורמים את חלקם למשבר הירידות (מכירה בהפסד של נכסים) וגם מימוש הפסד וודאי בתיק הלקוח, אותו הפסד שיהיה קשה לצמצם בעתיד.

השפעות פסיכולוגיות ומכירות אימפולסיביות של משקיעים פרטיים הם הדמיון היחיד שלנו ל-2008.

סוף מעשה במחשבה תחילה

הביטוי הכי חשוב בהשקעות הוא "סיכון / סיכוי".

כאשר אנחנו יושבים לבנות אסטרטגיה לתיק הנכסים שלנו יחד עם איש מקצוע, חשוב לשים דגש על רמות הסיכון הכלליות בתיק ואת גובה החשיפה למניות (ארץ / חו"ל) אג"ח, נכסים בלתי סחירים ועוד.

משקיע אשר מתחיל את השנה בידיעה שהתיק שלו חשוף למניות מעל 55% , יודע שבשווקים חיוביים הוא יתוגמל אך בעת משברים הוא עלול לחוות הפסד רב.

ביצוע תיאום ציפיות ואסטרטגית השקעות לנכסים שלנו הוא שלב שלצערנו עדיין  ב2018 משקיעים רבים בוחרים לפסוח עליו. בתקופות שווקים חיוביים קל מאוד להזניח את התיק אך בעת משבר, הלחץ גובר.

זמן של משבר חושף את נקודות התורפה של תיק הנכסים שלנו. במידה והעברנו את המושכות לניהול הכסף שלנו ליועצים בבנק או שניסינו את מזלנו לבד, בזמן של ירידות בשווקים, אנו נגלה מהר מאוד עד כמה גדולה הייתה הטעות הזו.

קוראים רבים פנו אלינו בבקשה לעזרה לאחר שראו הפסדים של מעל 7% בסה"כ הנכסים שלהם.

לפעול דווקא נגד ההיגיון

אז אם יש לנו את הפן הפסיכולוגי שהוא משותף , נציין כי להבדיל מ2008 משקיעים רבים נוטים להישאר בשווקים ולהמתין בסבלנות , הפעם אכן המשקיעים למדו את הלקח שלהם ולא מוכנים לחזור על טעיות עבר.

אך לצערנו, קוראים רבים מספרים לנו שבימים האחרונים מתקשרים אליהם יועצי הסניפים בבנקים השונים על מנת להמליץ להם להוריד רמת חשיפה למניות ובכך יוצרים נזק לכל כיוון.

מדוע? ראשית הם גורמים לפדיונות גדולים בשוק עצמו, הרי לצערנו הרבה משקיעים עדיין מוכנים לתת ליועצים בבנק לנהל את תיק ההשקעות שלהם למרות חוסר המקצועיות החוזר פעם אחר פעם.

והסיבה שניה היא כמובן לוגית, אם התיק של המשקיע חשוף לרמת חשיפה למניות גבוהה, והוא מוריד מתוך לחץ הרי שכאשר יגיעו תיקונים, רמת החשיפה הנמוכה לא תצליח לצמצם פערים כמו רמת החשיפה המקורית, לרב הנכון הוא להעלות רמת חשיפה למניות אך רב המשקיעים אכן חוששים לבצע צעד כזה, במקרה זה עדיף להישאר ללא תזוזה, עצה כמו הקטנת חשיפה למניות עלולה להיות עצת אחיתופל.

אז מה כן שונה הפעם מ- 2008?

הרי משבר זה משבר לא? הבסיס שונה, בשנת 2008 היה משבר שנבע מהסאפריים בארצות הברית שהחל את דרכו עוד ביולי 2007 וחלחל לכל שאר הבורסות בעולם עד מרץ 2009.

חשוב שנזכור כי 2007 ו2009 זכורות לנו כשנים טובות שכן רק 2008 סיימה בתשואה שלילית גבוהה כל כך. כל עוד הבסיס שונה לא נוכל להמשיך ולחשוש כי 2008 תגיע אלינו חזרה.

מנצלים את מנגנון הפחד

אכן המשקיעים יכולים לחשוש ממשבר, לאחרונה הגיח עולם חדש של יועצי השקעות פרטיים אשר מנסים לנגוס פעם אחר פעם בעולם המוסדיים, ההבדלים בין גבולות הגזרה של מנהלי ההשקעות במוסדיים אל מול הפרטיים כל כך גדולים שלא באמת קיימת הזדמנות אמיתית ליועצים האלו להציג תשואה גבוהה יותר.

אך הזהירו מהטעיה, מה הכוונה? אנשי שיווק רבים מציגים את הגרפים של 2008 ו2007 לאור העלייה החדשה שהייתה בוול סטריט ב26/12/2018 ובכך משתמשים במנגנון הפחד של המשקיע להוציא אותו משוק ההון הקונסרבטיבי, בשילוב עם הבטחות שהם יודעים לעבוד בשוק יורד על ידי שימוש בשורט.

שורט הוא מכשיר מסוכן בשוק ההון (רווח מירידות בשווקים) ולכן עדיף שלא להשתמש בו יתר על המידה.

מכאן שאין סיבה לרוץ שבי אחרי אותם יועצים כאשר מנגד יושבים מנהלי השקעות של שנים שאכן חוו משברים ומנהלים כספי ציבור גם ברמת הפנסיה ולכן קיימת פה אחריות גדולה ופיקוח חריף על מנת שלא לגרום לבעיה כלכלית.

המצב בשוק מבלבל אותי, מה לעשות עכשיו?

אולי המשבר שאנחנו חווים הוא לא זהה לשנת 2008 ואולי זה לא כזה משנה כי הפסד זה הפסד ואת ההרגשה של הלחץ שלנו, אותה אנחנו בהחלט נזכור.

אז מה ניתן ללמוד ולעשות כרגע?  בניית אסטרטגיה נכונה ויציבה לתיק הנכסים שלכם, חשוב ל"סגור חורים" בתיק ולדעת שהוא יוכלו לעמוד איתן יותר בזמן משבר כזה או אחר.

פיזור סיכונים, הגדלת אחוז הנכסים בלתי סחירים, קרנות ללא קורלציה לשוק ההון ועוד מגוון רחב של אפשרויות שפשוט לא קיימות בארסנל מוצרים של היועצים בבנק.

אנחנו הכי שמחים לעזור, להסביר ולסייע. תעשו טובה ופנו אלינו לפני המשבר הבא ולא אחרי שהתיק ירד בכמה אחוזים. ?

צוות אתר שקל

צוות אתר שקל

אהלן, אני אבי, היזם שמאחורי אתר שקל. אני בונה ומתחזק אתרים בתחום הפיננסי וכלכלי מתוך תשוקה לסייע לכמה שיותר קוראים להבין בתחום. אם אתם רוצים לקרוא עלי יותר, מוזמנים לעשות זאת בעמוד “עלינו”.

% 0 +
תשואה בגמל להשקעה*
חשבנו שתאהבו לקרוא גם
  • 3 דקות
  • צפיות
מדד הפחד, מדד VIX
בין אם אתם סוחרים מתקדמים בשוק ההון או משקיעים מזדמנים, חשוב שתכירו...
  • 4 דקות
  • צפיות
קרן כספית – המדריך למתחילים
אם אתם מחפשים מקום טוב להתחיל את ההשקעות שלכם, קרנות כספיות הן...
  • 3 דקות
  • צפיות
ניהול תקציב משפחתי לפי שיטת 50/30/20
האם אתם מרגישים שאתם לא יודעים לאן הכסף שלכם הולך? האם אתם...
זה לא מכובד להעתיק
הרשמו לניוזלטר המשובח שלנו :)

קבלו מאיתנו טיפים מעולים לחיסכון, צרכנות והתנהלות חכמה עם הכסף שלכם למייל.