האם מגיעות עלינו כעת 7 שנים רעות ? המראה נשברה והריבית עלתה בישראל.

  • צוות שקל
  • נובמבר 3, 2021
  • 2 דקות קריאה
  • צפיות

תוכן עניינים

הרשמו לניוזלטר והישארו מעודכנים!
בקצרה...
איך מנהלים כספים בסביבה של ריבית עולה? מהם השינויים הדחופים לבצע בתיק שלנו? האם יש מוצרים שדווקא מרוויחים מ ריבית עולה? ריכזנו עבורכם את כל מה שחשוב לדעת.

כבר שבע שנים שאנו חיים בסביבת ריבית אפסית שלא מאפשרת הרבה מרחב תמרון , שלא לדבר על יתרון להשאיר את הכספים בבנק בחסכונות ופיקדונות ולכן בלית ברירה פנינו אל השקעות שונות כמו שוק הנדל"ן ושוק ההון. אז האם היום המציאות שלנו השתנה?

ריבית עולה – אג"ח ממשלתי יורד

אז ראשית נסביר כי הדרך לשינוי כמו המציאות שהכרנו בשנות השמונים עם ריביות של 10% ו15% לפיקדונות עוד רחוקה מאתנו אם אי פעם תחזור.

הרי אנו זקוקים לריבית משמעותית גבוהה יותר ואינפלציה כדי שהמציאות הזאת תדפוק על דלת כספינו ולכן נמשיך לחפש השקעות שונות אשר יניבו לנו תשואה ויגרמו לכסף שלנו לעבוד עבור כסף נוסף.

אז איך זה משפיע בשוק ההון ? הכלל הכלכלי הפשוט הוא ריבית עולה – אג"ח ממשלתי יורד. הריבית במשק עלתה בחודש נובמבר 2018 וניתן לראות כי עוד באותו יום תשואות האגח"ים ירדו בצורה חדה ובכך הוכיחו כי הכלל הראשון מתקיים.

משקיעים רבים בוחרים לנהל את הכספים שלהם באפיקים סולידיים וכתוצאה ישירה מכך הם עלולים למצוא את עצמם חשופים לירידות באג"חים וללא חשיפה מנייתית מספקת וחכמה, לא יתבצע גידור תשואה אל מול האג"ח שנחלש. אז מה יקרה? נתחיל לחלק את המוצרים העומדים לרשותנו.

איך מנהלים מיליון שקל בסביבת ריבית עולה?

במידה ויש לי מיליון שקלים לטובת ניהול, התשובה המוכרת של הבנקים הינה תיק השקעות מנוהל על ידי חברת בית שלהם או מיועץ עם אחד מיועצי ההשקעות שעומדים לרשות הבנק.

החיסרון הגדול של הבנקים הוא שיש לרשותם רק שני כלים לנהל, מניות ואגחי"ם כלומר, אם המשקיע מחפש השקעה סולידית אזי אחוז החשיפה למניות שלו יהיה קטן ולכן בהכרח שאר הכספים יופנו לטובת אג"ח ממשלתי וקונצרני.

חשוב לזכור שאג"ח קונצרני מאוד דומה למניה מבחינת רמת הסיכון שלה ולכן מדובר בפלסטר ולא בפתרון אמיתי. ולכן המשקיעים יצטרכו לפנות למכשירים פיננסים שונים.

אופציות נוספות שעומדות לפנינו הן פוליסת חיסכון ותיקון 190, בשנים האחרונות פוליסות החיסכון גייסו מיליארדים, וזאת בזכות המון לקוחות שמנהלים תיקי השקעות שונים וראו את יתרונות פוליסת החיסכון ברמת עלויות נמוכות יותר, דחיית מס, שינוי בין המסלולים השונים ללא אירוע מס, יתרון לגמלאים על פי סעיף 125 ד' ובסוף החלק החשוב ביותר לתקופה הקרובה, השקעה בנכסים לא סחירים.

חשוב לזכור כי מנהלי ההשקעות המוסדיים ולא בתי השקעות קטנים יכולים להגיע להשקעות שאין באפשרות המשקיע הפרטי להגיע אליהן כמו הלוואות אשראי.

כיום קיימות קרנות שונות כמו ארנו קפיטל שיכולות וצריכות להגיע אל תיק הנכסים שלכם לטובת איזון ופיזור סיכונים, השקעה בתשתיות , נדל"ן מסחרי או שכירות, מולטי פמילי בארצות הברית ועוד השקעות שאין להן קורלציה לשוק ההון.

לכן המשקיע הממוצע שמבקש לעצמו חשיפה של כ30% למניות, כל השקעה ישירה בבנק או תיק השקעות מנוהל תכיל עמה 70% אג"ח שעלולים לעכב את תשואת התיק וככל שהריבית תעלה כך האגח"ים יגררו את התשואה מטה.

ואילו פוליסות החיסכון ותיקון 190 שאלו קופות גמל בפועל יישארו עם 30% חשיפה למניות בעוד שהם יכולים בשאר הכספים לברוח לטובת השקעות לא סחירות ובכך להקטין באופן מהותי את מרכיב האג"ח הממשלתי שצפוי לרדת לפי הצפי של עליית הריבית .

איך מתמודדים עם ריבית עולה? מה עושים?

אז מה עושים? ראשית במידה ואתם מנהלים כספים בבנק בתיק השקעות, בחנו את אחוז התיק שנמצא באגח"ים ממשלתי ובכך תצליחו להבין את גודל הבעיה, לאחר מכן בדקו היכן מנוהלות קופות הגמל וקרנות ההשתלמות ושם הגדילו חשיפה למניות, במקביל חשוב להבין האם אתם זכאים להטבת המס בפוליסת חיסכון , האם אתם עומדים בתקנות תיקון 190 בשניהם או באף אחד מהם. לאחר הבדיקה שבו עם מתכנן פיננסי ובנו אתו את תיק הנכסים מחדש.

אין סיבה להסתכל על תיק הנכסים בשנים הקרובות ולא להפוך שינוי להצלחה.

צוות אתר שקל

צוות אתר שקל

אהלן, אני אבי, היזם שמאחורי אתר שקל. אני בונה ומתחזק אתרים בתחום הפיננסי וכלכלי מתוך תשוקה לסייע לכמה שיותר קוראים להבין בתחום. אם אתם רוצים לקרוא עלי יותר, מוזמנים לעשות זאת בעמוד “עלינו”.

% 0 +
תשואה בגמל להשקעה*
חשבנו שתאהבו לקרוא גם
  • 3 דקות
  • צפיות
מדד הפחד, מדד VIX
בין אם אתם סוחרים מתקדמים בשוק ההון או משקיעים מזדמנים, חשוב שתכירו...
  • 4 דקות
  • צפיות
קרן כספית – המדריך למתחילים
אם אתם מחפשים מקום טוב להתחיל את ההשקעות שלכם, קרנות כספיות הן...
  • 3 דקות
  • צפיות
ניהול תקציב משפחתי לפי שיטת 50/30/20
האם אתם מרגישים שאתם לא יודעים לאן הכסף שלכם הולך? האם אתם...
זה לא מכובד להעתיק
הרשמו לניוזלטר המשובח שלנו :)

קבלו מאיתנו טיפים מעולים לחיסכון, צרכנות והתנהלות חכמה עם הכסף שלכם למייל.