החזר מס על תרומות כספיות : תרמתם לזולת? ייתכן שמגיע לכם החזר מס!

  • צוות שקל
  • פברואר 9, 2021
  • 3 דקות קריאה
  • צפיות

תוכן עניינים

הרשמו לניוזלטר והישארו מעודכנים!
בקצרה...
תרמתם סכום כלשהו לעמותה? כל הכבוד!. מס הכנסה שמחה לתגמל אתכם התורמים בהחזר מס משמעותי. בדקו את הזכאות שלכם.

תרומה כספית למטרה חברתית דרך עמותה היא מעשה נדיב שקודם כל מטיב עם התורם, בכך שהוא נותן לו הרגשה טובה, תחושת משמעות ותחושת השתתפות במטרות גבוהות. מומחים להתנהלות כלכלית אף ממליצים לתרום חלק מסכום החיסכון החודשי למטרה חברתית, על מנת ליצור תחושת שפע שתעודד להמשיך לצמוח. מעבר ליתרונות החשובים הללו ברמה הרגשית והנפשית, לתרומות כספיות יכול להיות יתרון משמעותי נוסף – אפשרות לקבלת החזר מס על תרומות הללו.

מהו גובה החזר המס שניתן לצפות לו?

תרמתם למטרה חברתית ואתם מעוניינים לדעת מה גובה החזר המס שניתן לצפות לו? החזר מס על תרומה יכול להגיע לעד 35 אחוזים מסכום התרומה. עם זאת, לפני שתורמים בפועל, כדאי לברר את הפרטים ולא להניח מראש שזה הסכום שיתקבל, כיוון שיש מספר תנאים לקבלת החזרי מס בגין תרומות.

האם יש תנאים לקבלת החזרי מס בגין תרומות?

לקבלת החזרי מס בגין תרומות יש מספר תנאים מתחומים שונים שכדאי להכיר לפני שמבצעים בפועל תרומה כספית. ראשית, ישנו סכום מינימלי לתרומה שניתן לקבל עליו החזר מס – 191 שקלים, מי שתרם סכום נמוך מסכום זה, לא יקבל כל החזר מס על תרומות באותה שנת מס.

נוסף על כך, יש גם סכום מקסימלי שמעבר אליו רשות המסים לא תכיר בתרומה לצרכי החזר מס. מדובר ב-30 אחוזים מהסכום החייב במס של הנישום באותה שנה, ובכל מקרה לא יותר מ-9,350,000 ₪. יש לציין כי מי שתרם סכום שגבוה מסכום המקסימום, יכול להעביר חלק מסכום התרומה ל-3 שנות המס הבאות וכך לאפשר חישוב בו יקבל את כל החזר המס.

סוגיה נוספת היא מעמדו לצרכי מס של הנישום. האפשרות לקבל 35 אחוז החזר מס על תרומה רלוונטית רק לאנשים פרטיים, עוסקים פטורים ועוסקים מורשים. לגבי חברות בע"מ החזר המס המקסימלי כתוצאה מתרומה כחברה יהיה בשיעור מס החברות לאותה שנה (23% נכון לשנת 2020).

בנוסף לכל אלו, צריך לבדוק את העמותה אליה מעוניינים לתרום, כיוון שרשות המיסים לא מכירה בכולן לצורך החזר מס על תרומות.

האם כל העמותות מעניקות זכאות להחזר מס בגין תרומות?

מבחינת העמותות השונות, יש אינטרס גדול לתת זכאות עבור החזר מס על תרומות, כיוון שהדבר מעודד תורמים פוטנציאליים לתרום להן. עם זאת, לא כל העמותות מעניקות זכאות להחזר מס בגין תרומות, כיוון שלרשויות המדינה השונות קריטריונים שונים על מנת לאשר עמותה לתת זכאות זו.

עבור תורמים פוטנציאליים, השאלה שצריכה להיבדק לפני מתן התרומה היא האם לעמותה המיועדת יש אישור לפי סעיף 46, שהוא הסעיף המגדיר הכרה של העמותה להחזר מס על תרומה. הבדיקה היא פשוטה ביותר, וכל שצריך לעשות הוא לחפש את שם העמותה באתר רשות המיסים. לאחר החיפוש יופיעו פרטי העמותה ותוקף האישור לפי סעיף 46 שבידה, אם אכן קיבלה אישור זה. יש לשים לב לתוקף, כיוון שלעיתים לעמותה יהיה אישור עבור שנה קודמת, אך לאו דווקא עבור שנת המס הנוכחית.

איך מקבלים החזר מס על תרומות?

לאחר בירור התנאים השונים על החזר המס על תרומות וההחלטה לאיזו עמותה לתרום ובאיזה סכום, נותר רק לברר בפועל איך מקבלים החזר מס על תרומות. תהליך מימוש הזכאות שונה בין שכירים לעצמאיים, ובמקרה של עצמאים החזר מס על תרומות משולב בדוח המס השנתי. כל שעל עצמאי לעשות הוא לצרף את הקבלות על תרומות כחלק מיתר הקבלות על הוצאות בדוח שלו, תוך כדי הקפדה על קבלה מקורית או לחלופין על העתק קבלה עם חותמת "נאמן למקור".

עבור שכירים תהליך קבלת החזר מס על תרומות הוא מורכב מעט יותר, ונעשה גם בשיתוף המעסיק. יש למלא טופס 116, מודפס או מקוון, אותו ניתן להשיג באתר רשות המסים. לטופס המלא יש לצרף קבלות על התרומות ותלוש משכורת אחד. לאחר קבלת אישור זיכוי מרשות המסים, יש לתת את האישור למעסיק ולוודא איתו שהוא מעדכן את הנתונים דרך הנהלת חשבונות בתלושי המשכורת.

לסיכום, ישנם מספר תנאים לקבלת החזר מס על תרומה, אך בסופו של דבר מי שבוחר לתרום זכאי במקרים רבים לקבלת החזר משמעותי. נאחל תמיד להיות בצד הנותן ולא בצד המקבל.

Picture of צוות אתר שקל

צוות אתר שקל

אהלן, אני אבי, היזם שמאחורי אתר שקל. אני בונה ומתחזק אתרים בתחום הפיננסי וכלכלי מתוך תשוקה לסייע לכמה שיותר קוראים להבין בתחום. אם אתם רוצים לקרוא עלי יותר, מוזמנים לעשות זאת בעמוד “עלינו”.

תשואה בגמל להשקעה*
% 0 +
חשבנו שתאהבו לקרוא גם
  • 3 דקות
  • צפיות
מדד הפחד, מדד VIX
בין אם אתם סוחרים מתקדמים בשוק ההון או משקיעים מזדמנים, חשוב שתכירו...
  • 4 דקות
  • צפיות
קרן כספית – המדריך למתחילים
אם אתם מחפשים מקום טוב להתחיל את ההשקעות שלכם, קרנות כספיות הן...
  • 3 דקות
  • צפיות
ניהול תקציב משפחתי לפי שיטת 50/30/20
האם אתם מרגישים שאתם לא יודעים לאן הכסף שלכם הולך? האם אתם...
זה לא מכובד להעתיק
הרשמו לניוזלטר המשובח שלנו :)

קבלו מאיתנו טיפים מעולים לחיסכון, צרכנות והתנהלות חכמה עם הכסף שלכם למייל.