הטבות מס להורים עם ילדים קטנים – מדריך קצר ונוח

  • צוות שקל
  • פברואר 9, 2021
  • 2 דקות קריאה
  • צפיות

תוכן עניינים

הרשמו לניוזלטר והישארו מעודכנים!
בקצרה...
הורים לילדים קטנים ? מגיע לכם הטבת מס משמעותית, גובה ההטבה תלוי במספר משתנים ובעיקר בגיל הילדים, ריכזנו עבורכם את כל הפרטים.

הטבת המס להורים עם ילדים קטנים מעניקות הנחה בתשלומי המס להורים עובדים שילדיהם בגילאים שנה עד חמש שנים. זוהי הטבה שהתווספה לחוק בשנת 2017 והיא מהווה מפנה כלכלי משמעותי. כעת הורים לילדים קטנים מקבלים הנחה בסכום של 328.5 ש״ח בחודש, ו-3,942 ש״ח בשנה.

עיקר המפנה טמון בעובדה שהחל משנת 2017 ההטבות זהות הן לאימהות והן לאבות. המשמעות היא שרק הורה אחד זכאי לקבל את ההנחה. אולם כעת, במידה וההורים חיים בנפרד, הן האב והן האם זכאים להנחה בסכום זהה. בנוסף, עד שנת 2016 הורים קיבלו נקודת זיכוי אחת בשנה, אך החל משנת 2017 הורים זכאים לקבל מדי שנה 1.5 נקודות.

ההורה מקבל את ההטבה בשנת המס בה נולד הילד ועד השנה בה הגיע הילד לגיל חמש (כולל). להלן נסביר את משמעות ההטבה ואת הסוגיות המרכזיות בהליך הבירוקרטי המעט סבוך שההטבה מצריכה.

נקודות זיכוי להורים לילדים

גובה ההנחה בתשלומי המס תלויה בנקודות זיכוי: נקודות הזיכוי מציינות למעשה את סכום ההנחה. כמות הנקודות להן זכאים ההורים משתנה בהתאם לגיל הילדים.

נקודות זיכוי להורים לילדים בגילאים עד חמש שנים

הורים אלו זכאים לנקודות זיכוי מרגע לידת התינוק ועד לשנה בה הגיע לגיל חמש. בשנה הראשונה ללידת הילד ההורים זכאים ל-1.5 נקודות זיכוי. לאחר השנה הראשונה ועד לגיל חמש, זכאים ההורים ל-2.5 נקודות זיכוי.

נקודות זיכוי להורים שילדיהם בגילאים שש עד שמונה-עשרה

הורים שילדיהם מלאו חמש שנים זכאים גם הם לנקודות זיכוי להנחה בתשלום המס. אולם במקרה זה, לרוב האם היא זכאית להטבה, על פי גילאי הילדים:

  • אמהות שילדיהן בגילאים 6 שנים עד 17 – זכאות לנקודת זכות אחת מדי שנת מס.
  • אמהות לילדים שמלאו להם 18 שנים – זכאיות לחצי נקודת זכות בשנת המס בה הגיעו ילדיהן לגיל 18.

נקודות זיכוי להורים שחיים לחוד

במידה והילדים בני 6 ומעלה וההורים חיים לחוד, ובנוסף הילדים גדלים אצל האב והוא ההורה שמקבל את קצבת הילדים מהביטוח הלאומי – האב הוא הזכאי לקבל את נקודות הזיכוי.

״הורה יחיד״ שמגדל את ילדיו לבדו, והוא מוגדר ההורה הבלעדי של הילדים (במידה וההורה השני נפטר או במידה והוא אינו רשום) זכאי לקבל נקודות זיכוי הן כ-אם והן כ-אב. בנוסף לנקודות אלו, הורה יחידני זכאי לנקודת זיכוי אחת נוספת.

ניוד נקודות זיכוי

ניוד נקודות משמעו דחייה של נקודות משנה אחת לשנה הבאה. אם שילדה רשאית לדחות נקודת זיכוי אחת בלבד: מהשנה הראשונה של לידת הילד, לשנת המס הבאה. במידה והאם אינה עובדת או במידה והאב הוא המכלכל הבלעדי של הילדים, יכול האב לבצע ניוד של נקודות הזיכוי במקום האם. כך או כך, רק הורים שילדיהם בני 18 ומטה זכאים לקבל ניוד נקודות זיכוי.

הצורך בניוד הנקודות נובע מהעובדה שרוב האימהות אינן עובדות בחלק מהשנה הראשונה שלאחר הלידה. משום כך, בתקופה זו הן למעשה אינן מנצלות את הטבת המס. לפיכך, מתאפשרת להן הזכות לדחות את ההטבה לשנה בה הן שבות לעבוד ולקבל משכורת מלאה.

לאן לפנות כדי לקבל את ההטבה בנקודות הזיכוי?

כדי לממש את נקודות הזיכוי ולקבל את ההנחה במס, ההורים צריכים לפנות למעסיקיהם. את הפנייה ניתן לבצע במספר אפיקים: דרך הטפסים לתיאום מס, דרך פנייה ישירה למשרדי רשויות המס במסגרת תיאום המס או דרך פקידי המס במשרדי הרשויות באזור המגורים.

אילו טפסים יש להגיש?

כדי לקבל את ההטבה, על ההורים למלא טופס 101 ולהעביר למעסיק. בטופס זה ההורה מעדכן את המידע על גילאי ילדיו.

האם ההטבה משתלמת?

ודאי שכן! הורים צעירים עשויים לחסוך מאות שקלים בחודש במידה ויקפידו לדרוש את זכויותיהם. זהו הליך מורכב מעט: הוא דורש מילוי טפסים והקפדה על תביעת זכויות אל מול רשויות המס. בכל לידת ילד יש לעדכן את הפרטים ולעקוב אחרי סך הזכויות שזכאים להן ההורים. על אף שלא מדובר בהליך פשוט, כדאי להתעקש ולבצעו. ישנם מומחים שעשויים לסייע באבטחת ההטבה ובקבלת הקלות מס.

Picture of צוות אתר שקל

צוות אתר שקל

אהלן, אני אבי, היזם שמאחורי אתר שקל. אני בונה ומתחזק אתרים בתחום הפיננסי וכלכלי מתוך תשוקה לסייע לכמה שיותר קוראים להבין בתחום. אם אתם רוצים לקרוא עלי יותר, מוזמנים לעשות זאת בעמוד “עלינו”.

תשואה בגמל להשקעה*
% 0 +
חשבנו שתאהבו לקרוא גם
  • 3 דקות
  • צפיות
מדד הפחד, מדד VIX
בין אם אתם סוחרים מתקדמים בשוק ההון או משקיעים מזדמנים, חשוב שתכירו...
  • 4 דקות
  • צפיות
קרן כספית – המדריך למתחילים
אם אתם מחפשים מקום טוב להתחיל את ההשקעות שלכם, קרנות כספיות הן...
  • 3 דקות
  • צפיות
ניהול תקציב משפחתי לפי שיטת 50/30/20
האם אתם מרגישים שאתם לא יודעים לאן הכסף שלכם הולך? האם אתם...
זה לא מכובד להעתיק
הרשמו לניוזלטר המשובח שלנו :)

קבלו מאיתנו טיפים מעולים לחיסכון, צרכנות והתנהלות חכמה עם הכסף שלכם למייל.