הטוב , הרע והמכוער – ההשקעות השונות ומשבר הקורונה

  • צוות שקל
  • נובמבר 3, 2021
  • 3 דקות קריאה
  • צפיות

תוכן עניינים

הרשמו לניוזלטר והישארו מעודכנים!
בקצרה...
משבר הקורונה יצר זעזוע בעולם ההשקעות בכמעט כל ענף, אך לא כל ענף חשוף לתנודתיות באותה מידה ולכן חשוב לבחון כיצד לנהל את ההשקעות שלכם בתקופה הקרובה

אין השקעה שאנו עושים שאינה כרוכה בסיכון. כאשר אנו מבצעים השקעה, עלינו לקחת בחשבון את כל החזיתות הטובות יותר והטובות פחות. השקעה אינה נועדה על מנת לייצר הפסד אך יחד עם זאת חשוב לזכור כי אין תשואה מובטחת וכל השקעה באשר היא עלולה להיות כרוכה בסיכון שיוביל להפסד.

השקעות על כל סוגיהן משוק הנדל"ן , הלוואות חברתיות , שוק ההון , קרנות גידור , הלוואות חוב יכולות להיות בטווח קצר בעלות ערך של הפסד אך כמובן שאם נחזיק בהם לטווח ארוך, מרבית הפעמים ההשקעות יניבו תשואה חיובית.

בימים האלו , נכון למרץ 2020 העולם כולו מתמודד עם נגיף הקורונה וההשקעות השונות בכל העולם עלולות להראות לנו פחות אטרקטיביות. חשוב שנזכור מספר נקודות חשובות .

עולם הנדל"ן

השקעות בעולם הנדל"ן יכולות לעלות ולרדת , אך מאחר שאנו לא רואים באופן מוחשי את הירידה או העלייה מאחר שאף אחד לא מוסיף או גורע מאיתנו לבנה ולכן קשה לנו לאמוד את הרווח או ההפסד.

אחת הנקודות שניתן להבחין בהשקעה של נדל"ן היא דווקא הפן הפסיכולוגי שמדגיש את ההשקעה לטווח ארוך ולכן גם בתפיסה המשקיע לרב לא נוטה לעקוב ברמה יומית. חשוב לזכור כי בעת משבר, עולם הנדל"ן בהחלט יכול להיפגע, בתקופה הקרובה ייתכן ונראה עסקאות נעצרות עד אשר ידעו לאן נושבת הרוח.

מאחר שבועת הנדל"ן בישראל נמצאת בטווח מחירים גבוה כבר שנים , ניתן להניח כי עסקאות של דירות להשקעה יעצרו ואילו הביקוש אל דירות מגורים ( דירה ראשונה ) לא יפחת , יחד עם זאת ייתכן שבשל הפגיעה במשק ובמקומות העבודה , זוגות צעירים ידחו את רכישת הדירה ובכך עלול להיווצר היצע , שאגב , גם הוא עלול להיעצר בשל חוסר בעובדים לטובת הבנייה.

אז האם עולם הנדל"ן יכול להשתנות ? ייתכן שכן , לפני כל עסקה יהיה נכון לעשות חישוב ברור לטווח השקעה , תשואה שוטפת, תשואה של עליית ערך , מטרת ההשקעה ומיקום ההשקעה.

עולם הלוואות חוב נדל"ן והלוואות חברתיות

לרב הקרנות השונות שעובדות בהשקעות מסוג זה מאוד מפוזרות ולכן השקעות חברתיות כמו טריא יכולות דווקא להיות אלטרנטיבה נפלאה בתקופה זו . שכן תיק ההלוואות מפוזר בין הרבה מאוד הלוואות ואלו אינם תלויות בקורלציה גבוהה לשוק ההון, נדל"ן או אשראי חוץ בנקאי.

חשוב להבין כי ייתכן שיהיו הלוואות שאינן יהיו בעלות חדלות פירעון בצל משבר הקורונה אך מאחר שהתיק מאוד מפוזר , הסטטיסטיקה תשחק תפקיד ופיזור הסיכונים ייכנס לתוקף.

הלוואות חוב נדל"ן נמצאות לצד עולם הנדל"ן אל לא ישירות מולו , הרי הלוואות חוב נדל"ן הן תחליף למשכנתא ואם ההלוואות נמצאות תחת בדיקה טובה ונאותה , יש להניח שיש מקום אמיתי להיות רגועים , על מנת שהמשבר יפגע בקרנות אלו , על משבר הנדל"ן להגיע קודם ואז ירימו את הכפפה מקבלי ההלוואות שאינם עומדים בהחזר ההלוואה ומשם על הקרן יש למכור בהפסד גדול מהדלתא שהיא לקחה .

אך איפה הבעיה? אם בחרתם להשקיע בקרנות מסוג זה ללא פיקוח של הרשות לניירות ערך או חלילה קרנות שאינן נמצאות ברובן בחוב ראשון , אכן יכולה להיות בעיה גדולה ושם כדאי להיות עם יד על הדופק. שווה לבחון קרנות עם שעבוד ראשון ופיקוח. ארנו קפיטל היא דוגמא מצוינת לקרן שעומדת בקריטריונים האלו.

עולם שוק ההון

הוא כנראה העולם שבו הלוחמה הפסיכולוגית של המשקיעים היא הקשה ביותר, להבדיל מסוגי השקעה אחרים, את שוק ההון ניתן לראות כמעט באופן מידי. העיתונים עושים נזק רב למשקיעי הקצה ודואגים לעדכן בכל פעם שיש ירידות, אם תשימו לב תראו כי כל פעם שהשוק האדום , המבזקים קופצים כל הזמן , הכותרות נוטות להיות אכזריות ואילו משקיעי הקצה עלולים לקבל החלטות קשות , שילוו לאורך זמן ויגרמו לקיבוע של ההפסד בטווח קצר.

הרצון להיות בשליטה גורם לנו לרצות לבצע שינוי ואילו האינסטינקט הוא לברוח עם הכסף הנותר למסלולים סולידיים יותר או פתרון גרוע אף יותר הוא פדיון מלא של הכספים. באופן אירוני בימים ירוקים כמעט ולא רואים כותרות, העיתונים למדו כי כותרות טובות ומרגיעות לא מושכות את העין , לכן כדאי לנשום עמוק ולזכור כי אין ספק שהעיתונות מציגה מידע אך עם העיתון של היום , יעטפו את הדג של מחר ולכן חשוב לקחת בערבון מוגבל כל הכתוב.

איך מתגברים על הפחד הפסיכולוגי בשוק ההון?

ראשית אם בנית את תיק ההשקעות שלכם נכון יחד עם מתכנן פיננסי , מרבית הסיכויים שהתיק נבנה לפי הצרכים שלכם, לפי טווח ההשקעה שלכם , היכלות שלכם לעמוד בהפסד בטווח קצר ואין סיבה להיכנס להיסטריה. אם השתנו הצרכים שלכם , חשוב לעדכן את המתכנן הפיננסי על מנת לבנות אסטרטגיה חדשה.

דבר שני , חשוב לזכור כי לאורך כל ההיסטוריה כל משבר גרם לירידות חדות , בסופו של דבר עלה . ייתכן כי קורונה הוא נגיף חדש, אך כאשר התפרצו נגיפים כמו האבולה או הסארס הם גם היו חדשים לאנושות , כמו כן אסון התאומים לא היה משהו שהכירה האנושות לפני , בטח שלא משבר הסאפ פריים בשנת 2008.

לכן מצד אחד אין הגיון לבצע השוואה בין משבר למשבר ומצד שני ניתן להבחין בכל הגרפים שמציגים את ההתנהגות הזהה בשווקים לאורך השנים במשברים השונים. אין תשובה נכונה אחת לכולם, ייתכן כי חלק מהמשקיעים צריכים דווקא להגדיל חשיפה למניות , חלק להקטין וחלק אולי צריכים לצאת מהשווקים בכלל כי הם לא מסוגלים להיות שם מההתחלה.

אך אם החלטתם לבצע השקעה , חשוב לשמור על קור רוח וסבלנות. אם נצא מנקודת הנחה שאין חדש תחת השמש , אז דווקא בזמן של ירידות ופאניקה של  משקיעי קצה , מרביתם לצערנו נקראים כסף טיפש , כלומר יוצא לאחר הירידות ומוכר בזול ואילו נכנס אחרי העליות וקונה ביקר. התייעצות עם איש מקצוע בעל רישיון בלבד! וכמו שאמר פיליפ דה רוטשילד " כשהדם זורם ברחובות – זה הזמן לקנות מניות"

Picture of צוות אתר שקל

צוות אתר שקל

אהלן, אני אבי, היזם שמאחורי אתר שקל. אני בונה ומתחזק אתרים בתחום הפיננסי וכלכלי מתוך תשוקה לסייע לכמה שיותר קוראים להבין בתחום. אם אתם רוצים לקרוא עלי יותר, מוזמנים לעשות זאת בעמוד “עלינו”.

תשואה בגמל להשקעה*
% 0 +
חשבנו שתאהבו לקרוא גם
  • 3 דקות
  • צפיות
מדד הפחד, מדד VIX
בין אם אתם סוחרים מתקדמים בשוק ההון או משקיעים מזדמנים, חשוב שתכירו...
  • 4 דקות
  • צפיות
קרן כספית – המדריך למתחילים
אם אתם מחפשים מקום טוב להתחיל את ההשקעות שלכם, קרנות כספיות הן...
  • 3 דקות
  • צפיות
ניהול תקציב משפחתי לפי שיטת 50/30/20
האם אתם מרגישים שאתם לא יודעים לאן הכסף שלכם הולך? האם אתם...
זה לא מכובד להעתיק
הרשמו לניוזלטר המשובח שלנו :)

קבלו מאיתנו טיפים מעולים לחיסכון, צרכנות והתנהלות חכמה עם הכסף שלכם למייל.