השארתם את כספכם בעובר ושב ב-2018, הפסדתם לא מעט כסף

  • צוות שקל
  • אוקטובר 17, 2023
  • 3 דקות קריאה
  • צפיות

תוכן עניינים

הרשמו לניוזלטר והישארו מעודכנים!
בקצרה...
מפחד לקפוץ למים? השהייה על שפת הבריכה עולה לך כסף מבלי שידעת? | איך זה קורה? מה הכוונה שעולה לי כסף לא לנהל?, זה אמור להיות בדיוק ההיפך.

רק אם אנחנו מנהלים את הכספים שיש ברשותנו הרי אז אנו משלמים דמי ניהול ומקווים שתהיה הצלחה בהשקעה שבחרנו לבצע, אז איך יכול להיות שאם אני לא מבצע השקעה זה עדיין עולה לי כסף?

כוח קנייה – מושג שחובה להכיר

נתחיל מהבסיס, לכסף יש מושג צמוד אליו שנקרא כוח קנייה, בכל רגע נתון סכום הכסף אשר עומד לרשותי יכול לקנות לי כמות מסוימת של סחורה. ניקח לדוגמא מחיר של בננות, אם כיום מחיר בננה אחת הוא שקל אחד ויש ברשותי מיליון שקלים, אז אוכל לרכוש מיליון בננות. הגיוני ופשוט לא?, אך מה יקרה אם מחיר הבננות יעלה בזמן שכספי נמצא במצב סטטי בחשבון הבנק? במקרה זה, אוכל לרכוש פחות בננות מאשר בתחילת הדוגמא. מדוע זה קורה? מדד המחירים לצרכן אינו ממתין לאף משקיע ועולה מעת לעת ומי שאינו מנהל את כספו, מחליש את כוח הקנייה שלו. המספר בחשבון העובר ושב אולי לא משתנה, אך הכוח שלו בהחלט משתנה.

עלייה של 1% במדד המחירים לצרכן

אם נדמה את המצב למציאות הקיימת בשנת 2018, מדד המחירים לצרכן עלה ב1% מתחילת השנה כלומר כוח הקנייה של כל הכספים שעומדים בעו"ש ללא מעש והשקעה ירד ב1%. אזי כל משקיע פוטנציאלי שבחר בתחילת השנה לא לקפוץ למים ולשבת על הגדר שילם במחיר של 1% מסך הכספים שלו. ומה קרה עם המשקיעים שקפצו למים? אלו מהם שבחרו לגשת למסלולים מוטי מניות ידעו לראות תשואה של כ-7%.

גם אם ננכה את דמי הניהול, אותם משקיעים נמצאים ברווח עצום אל מול המפסידים שבחרו להמתין. חשוב לזכור שרוב המשקיעים לא בוחרים לנהל במסלול מרובה מניות אך גם אלו שבחרו במסלול הכללי השיגו עד כה תשואה של מעל 2.5% כלומר הפער ביניהם לבין המפסידים הגדולים עולה על 3.5% מאחר שאלו שבחרו לא לבצע השקעה הפסידו 1% נוסף לחוסר הרווח.

אז מה עושים?

קודם כל צריך לבדוק את תיק הנכסים הקיימים שלכם, לעשות הפרדה בין ביטוחי מנהלים, קרנות פנסיה, קופות גמל וקרנות השתלמות – זהו החלק הפנסיוני של התיק שלכם שהוא עובד בשילוב עם תיק הנכסים הפיננסים שלכם ואת השילוב האופטימלי ידע להציג עבורכם לאחר פגישה מסודרת ובירור צרכים מתכנן פיננסי בעל רישיון. טיפ חשוב וקריטי: אל תחתמו אצל מי שלא יודע להציג לכם תעודת זהות עם רישיון בתוקף של משרד האוצר, ייתכן שאותו אדם מציג מצג שווא בו הוא טוען לתואר אך בפועל אינו מחזיק רישיון ולכן אין לו מה להפסיד! אל תתביישו, תבקשו לראות את המסמכים הנכונים.
כעת נעבור לחלק הפיננסי, כל כסף הוני שעומד לרשותכם בין אם בעובר ושב ובין אם בהשקעות שונות כמו תיקי השקעות, תיקון 190, גמל להשקעה, פוליסות חיסכון או השקעות אלטרנטיביות זקוק מידי פעם לפעם לבדיקה וריענון של מנהלי ההשקעות .

בדיקה כזאת חייבת להתבצע אחת לשנה, או לחילופין בעבודה משותפת עם המתכנן הפיננסי שלכם שיודע את מרכיבי התיק השונים שלכם ואת הצרכים שלכם.
שנת 2018 הייתה שנה מאתגרת ולא היה פשוט להציג בה תשואות גבוהות, לכן חשוב לבצע פיזור סיכונים תקין ומגודר בין כל המרכיבים השונים. חשוב לדאוג שתיק הנכסים הכללי שלכם מכיל ניהול אקטיבי, ניהול פסיבי, השקעות אלטרנטיביות, איזון בין נכסים בלתי סחירים לבין הנדל"ן הישיר שנמצא בחזקתכם אל מול ההשקעות הישירות בשוק ההון.

ניצול הטבות מס לזכאים

יתרונות מיסוי, תיק נכסים תקין יציג חלוקה בחשיפה למניות, את החשיפה הגבוהה נבצע במוצרים פטורים ממס רווחי הון או לחילופין במוצרים עם יתרון מיסוי כמו סעיף 125 ד' לחוק בפוליסות החיסכון או תיקון 190. טיפ נוסף, ילידי 1947 ודרומה, לא לשכוח לבצע מכירה רעיונית בפוליסות החיסכון שלכם לקראת סוף השנה אחרת לא תוכלו לדרוש את הפטור ממס רווחי הון שאתם זכאים לו. לא ניתן לבצע מכירה רטרו.
אז אם כעת אתם מריצים בראש את תיק הנכסים שלכם והשמות ילין לפידות, אלטשולר שחם, הראל מגוון או אקסלנס לא מצלצלים לכם, ייתכן שהתיק הפיננסי והפנסיוני שלכם בבעיה.
אם לא בדקתם שאתם עם מקדם מובטח ואתם מעל גיל 60 וטופ גולד לא נמצא בתיק הפנסיוני שלכם, ייתכן שבעת פרישה אתם עלולים להצטער מאוד על כך ולשלם בקצבה מופחתת.
אז מה עושים? מרכזים את כל הכספים שעומדים לרשותכם, קיימת האפשרות לגשת למסלקה הפנסיונית ולבקש תוך 5 ימי עסקים תמונת מצב מפורטת של כל הנכסים שלכם. לרוב המתכנן הפיננסי יודע להגיש עבורכם את השאילתא ללא עלות. ( זאת גם חובתו הרגולטורית לפני שינוי או המלצה ), אם פגשתם מתכנן פיננסי שדורש תשלום על החוברת מהמסלקה הפנסיונית סרבו בנימוס וחפשו מתכנן פיננסי אחר, אין סיבה לשלם על חוברת מסלקה שכן עלות עבור איש מקצוע היא מזערית.

זכרו שאתם הלקוחות, המתכנן הפיננסי הוא איש מקצוע ושירות יחד. מצאו שפה משותפת וקדימה לדרך. אין סיבה לשבת על הגדר ולשלם מחיר כבד ואין סיבה לנהל תיק נכסים ללא בדיקה אחת לתקופה תוך כדי שילוב הצרכים האישיים שלכם, תנאי השוק, עלויות דמי ניהול הגונות ובתי השקעות מובילים במשק.

Picture of צוות אתר שקל

צוות אתר שקל

אהלן, אני אבי, היזם שמאחורי אתר שקל. אני בונה ומתחזק אתרים בתחום הפיננסי וכלכלי מתוך תשוקה לסייע לכמה שיותר קוראים להבין בתחום. אם אתם רוצים לקרוא עלי יותר, מוזמנים לעשות זאת בעמוד “עלינו”.

תשואה בגמל להשקעה*
% 0 +
חשבנו שתאהבו לקרוא גם
  • 3 דקות
  • צפיות
מדד הפחד, מדד VIX
בין אם אתם סוחרים מתקדמים בשוק ההון או משקיעים מזדמנים, חשוב שתכירו...
  • 4 דקות
  • צפיות
קרן כספית – המדריך למתחילים
אם אתם מחפשים מקום טוב להתחיל את ההשקעות שלכם, קרנות כספיות הן...
  • 3 דקות
  • צפיות
ניהול תקציב משפחתי לפי שיטת 50/30/20
האם אתם מרגישים שאתם לא יודעים לאן הכסף שלכם הולך? האם אתם...
זה לא מכובד להעתיק
הרשמו לניוזלטר המשובח שלנו :)

קבלו מאיתנו טיפים מעולים לחיסכון, צרכנות והתנהלות חכמה עם הכסף שלכם למייל.