השקעות לא מפוקחות – ממה צריך להיזהר?

  • צוות שקל
  • יולי 7, 2021
  • 4 דקות קריאה
  • צפיות

תוכן עניינים

הרשמו לניוזלטר והישארו מעודכנים!
בקצרה...
ישנן השקעות לא מפוקחות רבות אשר משווקות באמצעות ערוצי המדיה השונים ומנסות לפתות אליהם משקיעים רבים. אך קראו מהם הסיכונים הכרוכים בהשקעות שכאלו.

ציבור המשקיעים לרוב בוחר להשקיע את כספו במוצרים אשר נמצאים תחת פיקוח, בין היתר נוכל למצוא מוצרים פיננסים ופנסיונים כגון: קרנות פנסיה, קופות גמל, קרנות השתלמות, פוליסות חיסכון, תיקי השקעות ועוד.

מוצרים אלו נמצאים תחת פיקוח הדוק של גורמים שונים כגון: בנק ישראל, המפקח על הבנקים, רשות שוק ההון והרשות לניירות ערך.

השקעה במוצר מפוקח בעיקר מעניקה ביטחון ואמון בציבור המשקיעים אך לא בהכרח מסירה לחלוטין את אלמנט הסיכון, יחד עם זאת, השקעה במוצר לא מפוקח, בהכרח מעלה משמעותית את אופי הסיכון הכרוך בהשקעה.

מטרתו של הגורם המפקח בעיקרה הינה להסדיר את פעילות ההשקעה, זכויות המשקיע, לוחות זמנים ודיווח כספי.

אם כך, מדוע משקיעים רבים בוחרים להתעלם מחשיבותו של גורם מפקח בעבור השקעה כזאת או אחרת המציעה תשואה גבוהה הכרוכה בסיכון גבוה?

האם השקעות לא מפוקחות אסורות?

השקעה לא מפוקחת אינה בהכרח לא חוקית או אסורה בחוק.

ישנם שתי מקרים עיקריים בהם נפגוש השקעות לא מפוקחות: בנייה ופיתוח של תחום השקעה חדש כגון קריפטו, אופציות בינאריות, מספר סוגי השקעות נדל"ן ועוד. במקרה כזה, הרשויות מאפשרות פעילות תחת חוקי חברות והגנת הצרכן ולאחר זמן מה וביסוס היתכנות של תחום ההשקעות, נבחר הגורם אשר יכהן כמפקח על תחום זה.

מקרה נוסף הוא בחירת אפיק השקעה אשר מוגדר כ-"מאושר לפעול ללא פיקוח" , לדוגמא, ישנן קרנות השקעות בנדל"ן אשר בהגדרתם יכולים להציע ל-35 משקיעים לכל היותר , כל זאת ללא פיקוח ובאופן פרטי.

קיימים מקרי קצה נוספים לפעילות ללא פיקוח , אך מקרים אלה הם השכיחים ביותר. המכנה המשותף בשני המקרים הוא אלמנט הסיכון, בין אם להצטרף לתחום השקעה חדש אשר עוד לא "מבושל" או להשקיע באופן פרטי עם קרן נדל"ן ולהסתכן שכספכם לא יוחזר.

האם יש סימני זיהוי להשקעות לא מפוקחות ?

כיום אין איסור בחוק לבצע שיווק להשקעות לא מפוקחות וזאת כפי שציינו, ייתכן שמדובר בתחום השקעה חדש אשר "עדיין לא מפוקח" ולכן לא נקבע שאסור לשיווק.

לכן שיווק של השקעות לא מפוקחות יכול להתבצע באמצעות האינטרנט, מדיה חברתית, שיחות טלפון יזומות, הודעות, דואר אלקטרוני ואפילו בשידורי הטלוויזיה.

בעת פרסום, כל חברה, בין אם מפוקחת או לא, צריכה לתמצת את המסרים שלה ולהבליט את החוזקות שלה אך עדיין ניתן לשים לב לכמה דגשים חשובים אשר צריכים להדליק לכם נורה אדומה.

תשואה גבוהה בהרבה מהממוצע

כל פרסום אשר מציעה תשואה דו ספרתית באופן די "בטוח" צריך להדליק לנו נורה אדומה, הרי אם נבחר גוף מפוקח מקביל, ייתכן שהתשואה הממוצעת תהיה נמוכה בהרבה ולכן נשאלת השאלה, מדוע גוף חדש, פרטי ואינו מפוקח מצליח לייצר ואף "להבטיח" תשואה כפולה ואפילו משולשת?

חוסר במסמכים ורישיונות

בבחינה של השקעות מפוקחות מומלץ לבקש מספר רישיונות ואישורים, תחילה רישיון של איש המקצוע אשר משוחח איתכם או נפגש איתכם.

לאחר מכן, תבקשו לראות רישיון ממשרד האוצר / הרשות לניירות ערך או כל גוף אשר מפקח בפועל . כל הסבר על "תהליך" לא אמור להתקבל.

במידה ואיש המקצוע והחברה בעלי רישיון, נבקש לראות את מבנה החברות ואת הגורמים המפקחים על הפעילות, הכוונה היא למשרד עורך הדין, רואה החשבון, חשבונות נאמנות וכו'.

הפעלת לחץ לא סביר

נכון, גם אנחנו חוטאים בזה לפעמים כאן באתר וזאת משום שאנו רוצים להעיר את הקוראים שלנו לבצע החלטה אשר תטיב עם כספיהם לפנסיה, אך אנו דוחקים בקוראים שלנו לבצע תיכנון פיננסי ולא השקעה ישירה.

כאשר אתם פוגשים הצעה להשקעה אשר מגיעה עם אלמנט לחץ, שעון חול להצעה או הרגשה שמי שלא נמצא, מפסיד. אנו צריכים בהכרח לקחת רגע ולבין מה גורם הלחץ?

ישנם גופים מפוקחים על ידי משרד האוצר אשר מורשים לגייס סכום כסף מוגדר מראש בטווחי זמן מוגדרים מראש ולכן האלמנט הלחץ מובן, דוגמא מאוד מוכרת היא קרן ההשקעות ארנו קפיטל . אך הקרן דואגת לפרסם למשקיעים חוזרים מהרשות המפקחת אשר מלווה את התהליך.

מאידך, אפיקי השקעה לא מפוקחים עלולים להפעיל לחץ על המשקיעים אשר אינם כוללים הסבר אשר מניח את הדעת לדוגמא: רכישת נכסים מעבר לים בזמן לא סביר, פתיחת חשבון מסחר במט"ח תחת לחץ למרות שהשוק לא הולך לשום מקום.

במידה ולא קיים אישור מפורש מהגוף המפקח המסביר מדוע נמצא שעון חול על האפשרות להצטרף להשקעה, זוהי בחירה של אנשי השיווק להלחיץ משקיעים בתקווה שלא ישימו לב לשאר נורות האזהרה.

כיצד לוודא שלא מדובר בהשקעה לא מפוקחת ?

במידה ואתם מעוניינים לבצע השקעה ויש לכם חשש שמדובר בהשקעה לא מפוקחת, הצעד הראשון שלכם צריך להיות , בדיקה באתר של הרשות לניירות ערך, רשימת הגופים המופיעים באתר זה, מפוקחים על ידה.

במידה וההשקעה מפוקחת על ידי גורם אחר, מומלץ להיעזר באיש מקצוע בעל רישיון של יועץ השקעות , מתכנן פיננסי או סוכן ביטוח , כל אלו ישמחו לספק רישיונות מתאימים לכל אפיק השקעה מפוקח שכן זה נדרש מהם בהתאם לרישיון שלהם.

שלב נוסף שאנו ממליצים שלא לוותר עליו הוא חיפוש בגוגל אחר שם החברה המלא (שלא בהכרח תואם לשם המותג) בשילוב המילים "פסק דין" , "תביעה" וכו'. תתפלאו מה ניתן למצוא שם גם אחר חברות אשר מפרסמות באמצעות פרזנטורים וברשתות הטלוויזיה.

נקודה חשובה לחיזוק, במידה וחברת השקעות כזאת או אחרת עברה בהצטיינות את כל הבדיקות שלנו, דאגו לבקש את מבנה החברות, במקרים רבים גופים מפוקחים מתפעלים אפיקי השקעה לא מפוקחים ובעלי סיכון. לכן בדקו היכן בדיוק כספכם יושקע ואל תתמסרו אחר השם והתדמית המפוקחת.

בכל מקרה, אל תמסרו פרטים או כספים לפני שביררתם הכול על ההשקעה, על גורמי הפיקוח ועל אמינותם ואם אכן הגופים מפוקחים. אפילו אם בית ההשקעות מפוקח, היזהרו מהפעילות עצמה.

מה הבעיות שעלולות לצוץ בהשקעה לא מפוקחת ?

גורם מפקח הוא הרבה יותר מחותמת גומי אשר נועדה למשוך משקיעים, מאחורי הקלעים נדרשת הנהלת החברות השונות לדווח אחר הפעילות שלהם.

גורמים אשר מציעים השקעות לא מפוקחות לא בהכרח פועלים בתום לב או תחת חובת גילוי, פעמים רבות נמצאים אי דיוקים בהיקף ההשקעות , ביצועי עבר, חוזים מורכבים, מבנה החברה ועוד.

כאשר גוף אינו נמצא תחת חובת דיווח לגוף ממשלתי כלשהו, לא פלא שאנו נתקלים בהזדמנויות השקעה אשר מציעות "אפס סיכון" לצד תשואות דו ספרתיות ומעלה.

בעיה נוספת יכולה להיווצר דווקא בהתנהלות הפנים ארגונית, שינוי גובה עמלות , אי רישום משקיעים, הלבנת הון או כל בעיה שעלולה להיווצר על ידי ניהול כושל ולא אחראי של חברה.

אז מה אנחנו מציעים לכם בעצם?

משקיעים רבים פונים אלינו בבקשה שנדרג או ש"נכריע" על חברות האם הם מאושרות ובטוחות ואלו לא, אנו כמובן לא ממהרים להכפיש גוף כזה או אחר.

אנו כאן מציעים לכם שירות נרחב של סיוע בבחירת גוף מפוקח להשקעה, במידה ואתם חושבים להשקיע סכום כזה או אחר, הוסיפו אותנו כשלב בבדיקה ואנו נשמח לספק לכם את המידע הרלוונטי שיש לנו.

לכן, אל תחששו להשקיע, רק עשו זאת בחוכמה, אנו סומכים עליכם שכפי שאתם יודעים לבדוק מתי ההנחה בזארה או כיצד למצוא טיסה זולה , תוכלו להשקיע כמה דקות בפנייה אלינו על מנת לוודא שאפיק ההשקעה שלכם מפוקח.

Picture of צוות אתר שקל

צוות אתר שקל

אהלן, אני אבי, היזם שמאחורי אתר שקל. אני בונה ומתחזק אתרים בתחום הפיננסי וכלכלי מתוך תשוקה לסייע לכמה שיותר קוראים להבין בתחום. אם אתם רוצים לקרוא עלי יותר, מוזמנים לעשות זאת בעמוד “עלינו”.

תשואה בגמל להשקעה*
% 0 +
חשבנו שתאהבו לקרוא גם
  • 3 דקות
  • צפיות
מדד הפחד, מדד VIX
בין אם אתם סוחרים מתקדמים בשוק ההון או משקיעים מזדמנים, חשוב שתכירו...
  • 4 דקות
  • צפיות
קרן כספית – המדריך למתחילים
אם אתם מחפשים מקום טוב להתחיל את ההשקעות שלכם, קרנות כספיות הן...
  • 3 דקות
  • צפיות
ניהול תקציב משפחתי לפי שיטת 50/30/20
האם אתם מרגישים שאתם לא יודעים לאן הכסף שלכם הולך? האם אתם...
זה לא מכובד להעתיק
הרשמו לניוזלטר המשובח שלנו :)

קבלו מאיתנו טיפים מעולים לחיסכון, צרכנות והתנהלות חכמה עם הכסף שלכם למייל.