ינואר 2019 – האם הירידות זיכרון ישן ?

  • צוות שקל
  • נובמבר 3, 2021
  • 2 דקות קריאה
  • צפיות

תוכן עניינים

הרשמו לניוזלטר והישארו מעודכנים!
בקצרה...
שנת 2018 הסתיימה בבהלה רצינית ואי וודאות בשווקים, חודש ינואר 2019 נפתח דווקא בעליות שערים. האם ינואר 2019 מספיק חזק על מנת להבטיח לנו שוק עולה השנה?

רבים מאתנו עברו ימים לא קלים בשנת 2018 ללא הרבה נחת או שלווה, דצמבר 2018 בהחלט ייזכר כחודש מאתגר עם טעם מר.

בעודנו מלקקים את הפצעים מהתשואות השליליות של 2018, ינואר 2019 בהחלט משרה נחת ואווירה קלה יותר אשר גרמה לנו לשכוח כמעט לחלוטין את 2018 ואת המתחים שליוו אותנו בתקופה זאת.

נזכור כי החודש האחרון של שנת 2018 הצליח למחוק בשבועיים את כל התשואות החיוביות אשר נרשמו בקופות הגמל, קרנות ההשתלמות ופוליסות החיסכון השונות במשך השנה. נכון שהתשואות לא היו גבוהות במיוחד אך עברו את האחוז בממוצע ואילו החודש האחרון בשנה שלרב מספק עברנו אפקט ראלי סוף שנה לא שש להגיע ואף השווקים ירדו.

אז האם חודש ינואר הוא אשליה לטווח קצר ?

ראשית אין נביא בעירנו אמרו בעבר וצדקו.

שוק ההון אינו טומן בחובו תשואה מובטחת ולכן אין לדעת אם יעלה או ירד בסוף תקופה, ניתן להבחין כי ביצועי העבר משקפים בצילום אווירי קו עולה אך כמובן אם ניכנס לתקופות קצרות אנו עלולים להיתקל בשיני מסור ואלו תקופות פחות נוחות עבור המשקיעים ומנהלי ההשקעות שמחפשים הזדמנויות עבור הלקוחות.

יחד עם זאת חשוב לזכור כי מדובר במשקיעים שרואים את החסכנות שלהם בערך נמוך יותר בתקופה של ירידות ופה מגיעה לוחמה פסיכולוגית של מנהלי ההשקעות והמשקיעים להיות רגועים.

היה ניתן להבחין כי מדד הפחד שקיים בשנים האחרונות הצליח להציג תמונת מצב טובה יותר משנת 2008 בה משקיעים ברחו והפסידו אחוזים ניכרים מההשקעות שלהם, הבעיה כאשר בורחים שלא תמיד מוצאים את האומץ לחזור ולכן אותם משקיעים לא זכו ליהנות משנת 2009.

בשנת 2018 היה ניתן לראות כי המשקיעים השונים ברובם לא בורחים ועושים את טעויות העבר ויחד עם זאת נפדו קרנות נאמנות בשווי של מעל 4 מיליארד ₪ ולצערנו יש משפט שאומר "פראיירים לא מתים , הם רק מתחלפים": ואלו בפועל המשקיעים שבחרו לפדות את הכספים. הפעם לא היה צריך להמתין כשנה עד לתיקון משמעותי הוא הגיע כבר בחודש הקרוב ולכן הסבלנות בהחלט הייתה משתלמת לאורך הזמן.

אז מה צופן לנו בעתיד 2019 ?

בפבו 2019 אנו מחכים להכרזה של טרמאפ עם הממשל על מנת לראות כי הגיעו להסדרים ואילו יגיעו להסדרים ולא תיפתח שביתה נוספת, קיימת סבירות גבוהה שהשווקים יגיבו בצורה חיובית והמדדים יציגו את הצבע הירוק.

במרץ 2019 צריכות להתקבל החלטות לטובת מלחמת הסחר שפקדה אותנו בשנת 2018 והייתה מרכיב משמעותי בשווקים היורדים. מאחר שניתן לראות כי הבורסה בוול סטרייט והבורסה בסין נפגעו בשנת 2018 אזי יש להם אינטרס בוטה להגיע להסדר וכמובן שסיום המלחמה צפוי להביא את שוק ההון לעליות.

אז איך מתמודדים עם 2019?

ראשית חשוב לבחון כמה רגוע אתם כמשקיעים ישנתם בלילה, אם החסרתם שינה אולי דווקא בימים אלו ממש יש מקום לבצע שינוי תמהיל בתיק הנכסים ולהוריד את החשיפה למניות עבור תיק סולידי יותר מאחר שניתן להאמין שההפסדים של 2018 נמחקו ולכן יש מקום בריא לטובת שינוי.

אם דווקא הייתם מהמשקיעים שלא נבהלו, היו בטוחים כי שוק ההון יעלה כנראה שלא תהיה סיבה אמתית לשינוי מהותי בתיק הנכסים מבחינה אסטרטגית, ייתכן ששינוי מנהלי השקעות יעשה חסד עם תיק הנכסים שלכם ולכן תמיד בדיקה יסודית היא כדאית.

אם יש לכם קיבה חזקה , אז דמיינו שכשאר יש שוק תנודתי יש אפשרות סבירה לקבל את ניירות הערך ב"סייל" ולכן אם אתם חושבים שאתם מסוגלים לספוג ירידות בטווח קצר, זה הזמן דווקא להגדיל חשיפה למניות ולעקוב כמובן אחר השווקים ונקודות הציון השונות שמחכות לנו בשנה הקרובה .

Picture of צוות אתר שקל

צוות אתר שקל

אהלן, אני אבי, היזם שמאחורי אתר שקל. אני בונה ומתחזק אתרים בתחום הפיננסי וכלכלי מתוך תשוקה לסייע לכמה שיותר קוראים להבין בתחום. אם אתם רוצים לקרוא עלי יותר, מוזמנים לעשות זאת בעמוד “עלינו”.

תשואה בגמל להשקעה*
% 0 +
חשבנו שתאהבו לקרוא גם
  • 3 דקות
  • צפיות
מדד הפחד, מדד VIX
בין אם אתם סוחרים מתקדמים בשוק ההון או משקיעים מזדמנים, חשוב שתכירו...
  • 4 דקות
  • צפיות
קרן כספית – המדריך למתחילים
אם אתם מחפשים מקום טוב להתחיל את ההשקעות שלכם, קרנות כספיות הן...
  • 3 דקות
  • צפיות
ניהול תקציב משפחתי לפי שיטת 50/30/20
האם אתם מרגישים שאתם לא יודעים לאן הכסף שלכם הולך? האם אתם...
זה לא מכובד להעתיק
הרשמו לניוזלטר המשובח שלנו :)

קבלו מאיתנו טיפים מעולים לחיסכון, צרכנות והתנהלות חכמה עם הכסף שלכם למייל.