כיצד מתנהג שוק המניות בזמן בחירות ?

  • צוות שקל
  • נובמבר 3, 2021
  • 3 דקות קריאה
  • צפיות

תוכן עניינים

הרשמו לניוזלטר והישארו מעודכנים!
בקצרה...
אין משקיע שאינו חושש בזמן בחירות , בין אם מקומיות או עולמיות , לרוב תהיה להם השפעה משמעותית על שוק המניות . כיצד ניתן לצפות את השינוי?

משקיעים רבים אשר מאמינים שיצליחו לתזמן את שוק המניות מעת לעת, מעניקים משקל רב לתקופת בחירות בכל הנוגע להשקעה כזאת או אחרת בשוק המניות.

רק אלו אשר נפגעו בעבר מתזמון לא נכון של השוק וקנייה או מכירה של מנייה, יכולים להעיד עד כמה מסוכן לנסות לתזמן את השוק באופן עצמאי.

האם בתי השקעות יודעים לתזמן את שוק המניות ?

בתי השקעות שונים מצוידים בוועדות מחקר שוק ההון הכוללים אנשי מקצוע בעלי ידע אשר מנוסים בתזמון שוק המניות לאורך שנים.

חשוב לציין שבתי השקעות אינם חובבים את המונח "תזמון שוק המניות" אלה סיכון מחושב,  אך גם הם לא יודעים להגיד במאת האחוזים אם אכן היום למחרת יהיה אדום או ירוק.

אז מה כן עושים? נתחיל בעובדה שסבלנות היא מילת מפתח בשוק ההון , מי מהמשקיעים שיהיה חסר סבלנות, יגיב באימפולסיביות ויבצע מהלכים בהתאם לטווח הקצר צפוי להגיע לתשואה שלילית ולכן יש מקום לשקול את הצעדים בזהירות ויחד עם אנשי מקצוע.

האם לבחירות בישראל יש השפעה על שוק המניות ?

אז באפריל 2019 התקיימו בחירות במדינת ישראל , בחירות הם אכן אירוע שעלול להשפיע על שוק המניות המקומי לכמה ימים שאחריה.

הבורסה בישראל אינה גדולה במיוחד ולכן ההשפעה העולמית שיש לבורסה המקומית שלנו הינה מינורית, אך זה לא פוסל אפשרויות רווח הקיימות למשקיעים אשר פיזרו את השקעותיהם גם בבורסה המקומית שלנו.

ניתוח שוק המניות הישראלי בסביבת תקופת בחירות בהחלט יכול לייצר רווחיות מסוימת, כמובן שחשוב לזכור לפזר סיכונים בצורה חכמה ולא לקנות כל מנייה אפשרית במחשבה שהיא תעלה רק בגלל שזאת תקופת בחירות.

האם לבחירות בארה"ב יש השפעה על שוק המניות ?

להבדיל מישראל , כאשר נערכות בחירות במעצמה כמו ארצות הברית, כל הבורסות בעולם רועדות ולכן יש משמעות הרבה יותר עמוקה לבחירת הנשיא של ארצות הברית.

נזכיר לכם שכאשר טרמאפ נבחר לנשיא המדדים צנחו צניחה חופשית קשה במהלך השעות הראשונות של המסחר ולאחר שהבשורה התעכלה הם עלו חזרה ואף סיימו את יום המסחר בצבע ירוק אך לרגע ההודעה ,  היא טראומה עבור שוק המניות ולרב כאשר שוק ההון מגיב לטראומה הוא מגיב דווקא בירידות בוטות.

הייתה הרגשה שהגיע יום שחור , אבל אם נכנסים לעובי הקורה חשוב לזכור כי טרמאפ הוא איש עסקים וכלכלה ולכן רב הסיכויים שהוא יעשה טוב לשוק המניות האמריקאי , ייתכן שהוא לא ידע לבצע שינויים אחרים שנוגעים לאזרחים אך כאזרחי העולם אשר משקיעים בבורסות השונות נשיא כמו טראמפ הוא מתנה וכמובן ניתן לראות את עליית המדדים כראייה בוטה לנושא.

מה הייתה ההשפעה בפועל של הבחירות בארץ על שוק המניות ?

אז מה גילו באפריל 2019 יום לאחר ספירת הקולות המרבית , שגם נתניהו הוא טוב לעולם ברמת הכלכלה , שוק המניות הישראלי הגיב בחיוב, המדדים קפצו והבורסה נצבעה בירוק בוהק.

המנהיגים השונים בעולם הגיבו בחיוב לבחירתו של ראש הממשלה ואל נשכח כי מדובר באיש כלכלה אמיתי בעל ידע וניסיון אשר מהווה יציבות ולכן גם הבורסה מגיבה בחיוב.

נשאלת השאלה , האם היה נבחר ראש ממשלה אחר , האם עדיין שוק המניות היה מגיע בחיוב? לא ניתן לדעת בוודאות , שכן על מנת לגלות זאת , ניאלץ להחזיר את הגלגל אחורה ולבחור ראש ממשלה אחר.

אך מה שכן חשוב לזכור זה דווקא ההבנה כי המשקיעים השונים אשר כספם מונח בפוליסות חיסכון , תיקון 190 , קרנות השתלמות , תיקי השקעות מנוהלים , קרנות גידור וכו' רב הכספים מנוהלם דווקא בשווקי חו"ל ולכן הבחירות בארץ אכן עזרו להעלות ולהשיג תשואה עודפת אך לא השפיעו בצורה דרמטית על נתוני ההשקעות שכן החלק היחסי קטן מאוד.

האם הייתה אפשרות לעשות רווח מהיר בשוק המניות בזמן הבחירות ?

ייתכן, לאורך ההיסטוריה דווקא ניתן לראות כי כלכלת בחירות היא כלכלה עולה ושוק המניות מגיב באופן חיובי.

הממשלה הקיימת שרוצה להמשיך את השושלת שלה תעשה הכל כדי להעלות את המדדים ובכך להראות הצלחה בבורסה המקומית ואילו המתחרים החדשים יספרו כיצד ישפרו יותר את הקיים.

כל האמרות וההבטחות השונות בעיקר מפיחים אופטימיות אצל המשקיעים השונים וכך על ידי משקיעים שמחליטים להיכנס לשוק ההון בכספים נוספים הם מגדילים את הנפח ומתקיים מעגל קסמים שלרב יגרום לעליות בתקופות בחירות.

אז מה כדאי לעשות עם ההשקעות שלכם כרגע ?

אם אתם טיפוס של מהמרים אז התקופות האלו הן קלאסיות עבורכם , הרי אם השוק המניות עולה אזי המטרה הושגה בטווח קצר ואם השוק ירד, הרי ראינו שכל מה שעולה גם יורד , סביר שאם תתאזרו בסבלנות לאחר רכישת ניירות הערך תגיעו לקרן וכמובן אם אילו היו מניות או אג"ח טובים ואיכותיים תייצרו רווח נאה.

אז מה עושים ביום שאחרי ?

כמו תמיד, בודקים צרכי וטווח השקעה . לאחר הבחירות יש כמה ימים שמשפיעים על שוק המניות ואז עולם כמנהגו נוהג.
נתוני המקרו כלכלה הבסיסיים הם אלו שיובילו את הטון בשווקים ואילו האירוע הגיאופוליטי יסיים את השפעתו.
לכן אם אין סיבה שנגלית לעין בזמן הקרוב , חשבו לטווח ארוך ואל תחששו לעשות שינויים.

צוות אתר שקל

צוות אתר שקל

אהלן, אני אבי, היזם שמאחורי אתר שקל. אני בונה ומתחזק אתרים בתחום הפיננסי וכלכלי מתוך תשוקה לסייע לכמה שיותר קוראים להבין בתחום. אם אתם רוצים לקרוא עלי יותר, מוזמנים לעשות זאת בעמוד “עלינו”.

% 0 +
תשואה בגמל להשקעה*
חשבנו שתאהבו לקרוא גם
  • 3 דקות
  • צפיות
מדד הפחד, מדד VIX
בין אם אתם סוחרים מתקדמים בשוק ההון או משקיעים מזדמנים, חשוב שתכירו...
  • 4 דקות
  • צפיות
קרן כספית – המדריך למתחילים
אם אתם מחפשים מקום טוב להתחיל את ההשקעות שלכם, קרנות כספיות הן...
  • 3 דקות
  • צפיות
ניהול תקציב משפחתי לפי שיטת 50/30/20
האם אתם מרגישים שאתם לא יודעים לאן הכסף שלכם הולך? האם אתם...
זה לא מכובד להעתיק
הרשמו לניוזלטר המשובח שלנו :)

קבלו מאיתנו טיפים מעולים לחיסכון, צרכנות והתנהלות חכמה עם הכסף שלכם למייל.