איך תקופת הבחירות משפיעה על שוק ההון והאם בכלל?

  • צוות שקל
  • פברואר 7, 2021
  • 2 דקות קריאה
  • צפיות

תוכן עניינים

הרשמו לניוזלטר והישארו מעודכנים!
בקצרה...
תקופת בחירות ידועה בחוסר יציבות כלכלי, אך מה עתיד לקרות כאשר ישנן בחירות בפעם השלישית בתוך שנה ?

אז בסופו של דבר אביגדור ליברמן לא הפתיע ברגעי ההכרעה האחרונים ואנחנו שוב נכנסים למערכת בחירות שלישית בשנה האחרונה, איך שוק ההון יגיב לטלטלה נוספת ולקיפאון במשק בתקופה זו? עד כה לאור תשואות השוק נראה כי המשקיעים התרגלו ולא ממהרים להתרגש מהמצב שנוצר.

מהי כלכלת בחירות?

תקופת הבחירות מתאפיינת בחוסר וודאות מצד המשקיעים, הבטחות רבות נזרקות לחלל האויר מצד הנבחרים לבוחריהם הפוטנציאלים לגבי רפורמות כלכליות שפונות למגזרים ספציפיים אך לא מיושרות עם המציאות הכלכלית ומגדילות את חוסר הוודאות ואת החשש מצד המשקיעים לגבי המדיניות הממשלתית העתידית.

כלכלת בחירות משהה רפורמות והחלטות חיוניות זאת לאור חוסר הלגיטימציה לבצע רפורמות אלו בתקופת הבחירות, החלטות שהתקבלו תקועות ולא יוצאות אל הפועל, אי הזרמת הכספים ודחיית התחלת פרויקטים מתוכננים עלולה להשפיע לעיתים על נתוני הצמיחה במשק ולכך השפעה ישירה על המשקיעים שעלולים לסגת מהשקעותיהם ולהמתין לתקופה יציבה יותר.

לרוב התקופה שלאחר הבחירות והקמת ממשלה מאופיינת ביציבות כלכלית, היכולת מצד מנתבי מדיניות לחזור למציאות ולקבל החלטות ריאליות ולא פופוליסטיות לאור העובדה שתקופת הבחירות תמה ואין עוד צורך לרצות את קהל המצביעים בזמן הקרוב לפחות עד תקופת הבחירות הבאה.

הכאוס הפוליטי! מערכת בחירות שלישית בשנה

לרוב, כשמדובר במערכת בחירות קצרה ישנה מודעות מצד המשקיעים שמיד בתום מערכת הבחירות היציבות תחזור ותשפיע על השוק בצורה חיובית, במצבים אלו השפעת מערכת הבחירות קטנה.

עם זאת, למרות שמדובר במערכת קצרה אנחנו נכנסים לסיבוב שלישי בשנה אחת, כלומר, חוסר הודאות והקפאת תהליכים חיוניים בשלל תחומים תקועים זה זמן רב, הציבור הרחב וציבור המשקיעים מתקשה להאמין שישנה היכולת להקמת ממשלה יציבה גם בתום מערכת הבחירות הנוכחית למרות שתערוך פחות משלושה חודשים.

הגרעון וחוסר היציבות השלטונית

הגרעון היום עומד על כ- 4% ונראה שימשיך לגדול, כל עוד אין שר אוצר שמוביל מדיניות צמצום ע"י העלאת מיסים או הקטנת תקציבי משרדי הממשלה השונים, לכך מתווספת העובדה שמערכת בחירות עולה לא מעט כסף למשק מה שירחיב ככל הנראה את הגרעון עוד יותר.

למרות אלו, לחריגה מיעד הגירעון אין השפעה ישירה ומיידית על נתוני השוק, אכן ניתן לומר שהרחבת הגרעון וכניסה לשנה חדשה ללא תוכנית צמצום וללא תקציב שנתי מאושר מעלה את החשש מצד המשקיעים ולבחינה מחודשת מצד חברות דירוג האשראי.

להורדת הדירוג תהיה ככל הנראה השפעה גדולה בטווח הארוך יותר בעיקר מצד משקיעים זרים שמעדיפים לשבת על הגדר בתקופה זאת.

ברור איפה שבמינוי שר אוצר חדש והקמת ממשלה יציבה לא יובילו לצמצום הגרעון בתקופה קצרה אך התווית מדיניות לצמצום הגרעון והעלאת יעד הגרעון הנהוג יתכן ויובילו להרגעת המצב.

יש לציין שקשה עדיין לדעת כיצד מהלך של העלאת יעד הגרעון ישפיע על החלטת חברות הדירוג.

ונעבור לחלק האופטימי…

בפועל בטווח הקצר כאשר האינפלציה נמוכה, השקל רק מתחזק תוך מדיניות אחראית ארוכת טווח מצידו של בנק ישראל הובילו לעידוד הצריכה במשק ומשמרים רמת צמיחה חיובית, עודף הביקוש בשוק העבודה יצר רמות אבטלה נמוכות ועלייה בשכר העבודה, מה שתורם גם הוא לצמיחה החיובית.

בנוסף לאלו צריך לזכור שהבורסה בתל אביב מושפעת בעיקר ממשקיעים ישראלים ופחות ממשקיעים זרים שחוסר יציבות פוליטית עלולה להפחיד אותם ולהבריחם מהשוק, כאשר ההשפעה העיקרית על שוק ההון נובעת ממקורות פרטיים ומוסדיים בארץ החשש קטן ואת זאת ניתן לראות בשתי תקופות מערכות הבחירות שחלפו.

צוות אתר שקל

צוות אתר שקל

אהלן, אני אבי, היזם שמאחורי אתר שקל. אני בונה ומתחזק אתרים בתחום הפיננסי וכלכלי מתוך תשוקה לסייע לכמה שיותר קוראים להבין בתחום. אם אתם רוצים לקרוא עלי יותר, מוזמנים לעשות זאת בעמוד “עלינו”.

% 0 +
תשואה בגמל להשקעה*
חשבנו שתאהבו לקרוא גם
  • 3 דקות
  • צפיות
מדד הפחד, מדד VIX
בין אם אתם סוחרים מתקדמים בשוק ההון או משקיעים מזדמנים, חשוב שתכירו...
  • 4 דקות
  • צפיות
קרן כספית – המדריך למתחילים
אם אתם מחפשים מקום טוב להתחיל את ההשקעות שלכם, קרנות כספיות הן...
  • 3 דקות
  • צפיות
ניהול תקציב משפחתי לפי שיטת 50/30/20
האם אתם מרגישים שאתם לא יודעים לאן הכסף שלכם הולך? האם אתם...
זה לא מכובד להעתיק
הרשמו לניוזלטר המשובח שלנו :)

קבלו מאיתנו טיפים מעולים לחיסכון, צרכנות והתנהלות חכמה עם הכסף שלכם למייל.