ביטקוין – הסבר פשוט, אמיתי וממש לא מכירתי!

  • צוות שקל
  • פברואר 9, 2021
  • 4 דקות קריאה
  • צפיות

תוכן עניינים

הרשמו לניוזלטר והישארו מעודכנים!
בקצרה...
להיכן שלא תביטו כנראה שתמצאו פרסום כזה או אחר אשר ינסה לדרבן אתכם להשקיע בביטקוין, המטבע ה"נוצץ" שכנראה מבטיח להפוך אתכם לעשירים. הגיע הזמן להסבר אמיתי סביב הנושא (וללא שום כוונה לגרום לכם להשקיע, בטח שלא דרכנו)

ביטקוין (BitCoin), המטבע שמשגע את העולם והביא אחריו עוד מגוון רחב של מטבעות שתפסו את אור הזרקורים אצל משקיעים רבים בעולם ובארץ אשר ביקשו להרוויח כסף דרך השקעות בביטקוין וחבריו. אך האם אנחנו באמת יודעים מהו הביטקוין?

אז מהו ביטקוין באמת?

הביטקוין הוא למעשה פיסה של קוד מחשב הבנוי מ0 ו1 אשר מקבל משמעות וערך אך ורק כאשר הוא נמצא בארנק דיגיטלי המתאים וברשת המתאימה Block-Chain.

לצורך ההסבר נפריד רגע בין הביטקוין לבלוקצ'יין, מפתח הביטקוין למעשה ביקש לפתח צורת תשלום בין אנשים בצורה שאינה תלויה בממשל או בבנקים ותתבצע בצורה אנונימית ומאובטחת. התשתית לביצוע התשלומים הנ"ל נקראת בלוקצ'יין (Block-Chain) והיא המוצר הפורץ דרך באמת ואילו הביטקוין פותח למעשה כמוצר נלווה, אתו נוכל להשתמש בבלוקצ'יין.

בסביבת הבלוקצ'יין של הביטקוין קיימים מספר מוגבל של מטבעות דיגיטלים ולכן בשונה ממטבעות פיזיים אותם ניתן לייצר ולספק כמעט "ללא הגבלה", כוחו של הביטקוין נמצא דווקא בעובדה שהוא הופך לנדיר יותר ויותר ובכך מעלה את ערכו.

לצורך הדוגמא נדמיין שיש דוכן בשוק שמוכר גולות, בעל הדוכן מודיע מראש כי יש לו רק 10,000 גולות למכירה ומחירם מתחיל בשקל אחד לגולה. אז באופן טיבעי ועל פי עיקרון ההייצא וביקוש, לאחר העסקאות הראשונות, מחיר הגולה יעלה וכך לאחר העסקאות הבאות וכך הלאה. אך מה יקרה למחיר כאשר יגמרו הגולות בדוכן? כעת יאלצו הקונים לנסות ולשכנע את אלו שכבר קנו גולות למכור להם אותם ישירות. עסקאות בין קונים ומוכרים של מוצר המוגבל בכמות, יעלו את המחיר באופן דרסטי כל עוד יש לו ביקוש.

אך מה יקרה אם ניגש עם הגולה שקנינו בסכום כפול ממחירה המקורי לחנות נעליים למשל? האם את בעל חנות הנעליים אמור לעניין העובדה שהגולה הייתה נדירה ונאלצנו לשלם עליה מחיר כפול? כנראה שלא. כלומר ערכו של הביטקוין נשמר אך ורק בסביבתו בו הוא נחשב ל"נדיר". זהו כמובן נכון לכל מטבע דיגיטלי אחר.

מה מקורו של הביטקוין?

את התוכניות לפתח את הביטקוין פרסם Satoshi Nakamoto (מפתח הביטקוין) באתרי תוכן למתכנתים ובעזרת מתכנתים מכל העולם אשר נרתמו למטרה, הביטקוין נגלה לראשונה ב2009.

תחילה, את הביטקוין היה אפשר להשיג אך ורק באמצעות כרייה, כלומר הרצת תוכניות שונות במחשב ובאמצעותם לגלות את המטבע ולשמור אותו במערכת של אותו כורה ולשימושו.

מטבעו של מטבע הביטקוין, הוא אינו בפיקוח או בשליטה של שום בנק מרכזי או ממשלה ולכן בנוסף לאנונימיות שלו הוא לחלוטין לא ניתן לאיתור, מה שקרץ לסוחרים הפועלים בדארקנט.

הדארקנט (DarkNet), זוהי רשת אינטרנט אשר אינה נמצאת "על פני השטח", כלומר לא תמצאו אותה בגוגל או בפייסבוק וידרשו תוכנות שונות על מנת שתוכלו להשיג גישה פנימה. בדארקנט תוכלו למצוא שירותים אסורים בהחלט ואף פליליים למכירה. כגון: סמים קלים, סחר בבני אדם ואף הזמנת רצח. מטבע הדברים, השמועה על מטבע שאינו ניתן לאיתור סחפה את הדארקנט ובמהרה הפך מטבע הביטקוין למטבע הבלתי רישמי של הדארקנט.

בתוך הקהילה הסגורה של הדארקנט, מעגל הביטקוין התחיל בכרייה של המטבע באמצעות שרתים שונים שתפעלו אותם האקרים מרחבי הרשת ולאחר מכן שימוש של המטבע כסחר של כל אחד מהשירותים או המוצרים המוצעים בדארקנט.

מהדארקנט לשוק החופשי

בשנים הראשונות של הביטקוין, עיקר פועלו היה בדארקנט בזמן שבשוק החופשי ערכו היה אפסי. באוקטובר 2009, כשנה וחצי לאחר הצגתו של הביטקוין, נקבע שערו היציג של הביטקוין אל מול הדולר, השער הראשון היה 0.0007$ לביטקוין אחד. בחודשיים לאחר מכן נרשמה העסקה הראשונה בהיסטוריה של ביטקוין בעולם החופשי בה שילם אחד הסוחרים 10,000 ביטקוין בתמורה ל2 פיצות משפחתיות. (לימים בעל הפיצרייה הרוויח מאוד מהעסקה הזאת)

כפי שתיארנו קודם, כוחו וערכו של הביטקוין טמון בעובדה שהוא נדיר במספרו וקשה להשגה. השקת השער היציג מול הדולר נתן למעשה פתח למשקיעים רבים מרחבי העולם להמיר את כספם מדולר לביטקוין ובמקביל חברות כרייה שונות החלו לכרות ביטקוין באופן מקצועי ומסחרי (נרשמו כמה וכמה מקרים של כרייה באמצעות האקרים לא חוקיים).

לימים השילוב של הקלות לרכישת ביטקוין באמצעות דולרים או יורו בשיתוף של חברות כרייה וחברות change החלו לייצר באזז סביב המטבע הזהוב, מה שהקפיץ את המחיר מכמה אגורות בודדות לעשרות דולרים.

זה הכל עיניין של תפיסה

כפי שציינו קודם, הביטקוין היה מוצר נלווה לרשת הבלוקצ'יין שהיא למעשה הפיתוח האמיתי ובעלת ערך למערכת הבנקאות וענף הפיננסים בעולם.

אך יחד עם זאת אי אפשר להתעלם מהבאזז סביב הביטקוין אשר גורם למחיר שלו לטפס יותר ויותר, כיום ניתן אפילו לקנות חלקיק של ביטקוין אחד, מה שהופך את החלום לרכוש "ביטקוין שלם" עוד יותר ייחודי.

<figure><iframe style="position: static; visibility: visible; display: block; width: 800px; height: 457px; padding: 0px; border: none; max-width: 100%; min-width: 600px; min-height: 300px; margin-top: 10px; margin-bottom: 10px;" src="https://charts.bitcoin.com/embed/price#5mv4" width="300" height="150" frameborder="0" scrolling="no" allowfullscreen="allowfullscreen"></iframe></figure>

אך האם מדובר באפיק השקעה לגיטימי? האם באמת אפשר לקרוא לזה "מסחר"?

זירות מסחר רבות מנסות לשכנע אותנו לפתוח חשבון מסחר בביטקוין ומשווקת את המוצר כאפיק פיננסי הדומה להשקעה במניות. זוהי כמובן תפיסה מוטעית לחלוטין.

הביטקוין אינו צמוד לשום מדד, מדינה או בנק. כלומר אין כוחות המשפיעות על המחיר של הביטקוין מלבד ה"פופולאריות" שלו בקרב המשקיעים, אז מה יקרה כשהטרנד יחלוף או יעבור שינויים בעקבות כניסה של רגולציה ממשלתית?

אז האם אנחנו נגד מסחר בביטקוין?

לא הייתי מרחיק לכת ואומר שאנחנו בוודאות נגד מסחר בביטקוין, אנחנו כן בוודאות נגד האשליה שמדובר במסחר "פיננסי לגיטימי" הכולל מנופים ועסקאות ספקולטיביות בהם חברות שונות מנסות באמצעות שיווק אגרסיבי לדחוף משקיעים לשים את מיטב כספם על מטבע בעל תנודתיות שאינה נראתה כמותה בשוק ההון כבר הרבה שנים.

אנחנו כן בעד השקעה חכמה, נבונה, שקולה ומהנה! אני מניח שכולנו מחפשים את ה"ביטקוין" הבא, כלומר את המטבע הזה שהתחיל במחיר של כמה אגורות וקפץ לאלפי דולרים תוך יחסית זמן קצר. אם כך, כל עוד נזכור שהמטבע הוא התוצר לוואי ומה שקובע היא הטכנולוגיה מאחורי המטבע, נקדיש זמן לבחור את המטבע הדיגיטלי הנכון עבורנו, נקרא על הרעיון המלווה את המטבע ובמידה ונתחבר לחזון החברה ונאמין שיש לה מקום והייתכנות, נשקיע סכום נמוך ונעקוב אחר ההתפתחויות שלו.

אנו אוהבים לקרוא למטבעות הדיגיטלים "פרטי אספנות". כרגע כל עוד אין רגולציה סדירה ואין בנק מרכזי, נראה שהמטבעות הדיגיטלים לא שונים מ"פרטי אספנות" המעלים ערך ככל שיש סביב באזז גדול יותר. התייחסו אליהם באותה צורה, תהנו מהחיפוש והמחקר ונסו למצוא את הטרנד הבא.

ביטקוין – השורה התחתונה

הביטקוין נוצר בסביבה הומוגנית (Block-chain), כלומר סביבה המחוברת בצורה דיגיטלית המאפשרת לו לנוע בין הארנקים השונים. בשנים האחרונות ניתן למטבע הזה שווי דולרי מחוץ לסביבה שלו. הביטקוין אומנם הוצג בשנת 2009 אבל הטרנד תפס תאוצה בשנת 2013 ומחירו החל לתפס ככל שהבאזז סביבו גדל.

מכיוון שהביטקוין אינו מנייה או מטבע לגיטימי, מחירו נגזר אך ורק מהביקוש שלו בשוק החופשי ולכן במידה ויחלוף טרנד המטבעות הדיגיטלים, לא תהיה אפשרות להגן על מחירו של הביטקוין ולא תהיה ערבות לכסף, לכן אל תמהרו לשפוך את מיטב כספכם על המטבע הזהוב או אחד מחבריו.

עכשיו כשאתם יודעים קצת יותר על מקורו של הביטקוין וערכו, אנו מקווים שתשקלו שוב לפני שאתם רצים ל"בהלה אחר הזהב" ותבצעו עסקאות בצורה שקולה ובסכומים נמוכים על מנת כן לקחת חלק בטרנד הזה, להפעיל קצת את הראש ולנסות לנתח את הטרנד הבא. ואם הצלחנו? שנרוויח כמה שקלים על הדרך ?

Picture of צוות אתר שקל

צוות אתר שקל

אהלן, אני אבי, היזם שמאחורי אתר שקל. אני בונה ומתחזק אתרים בתחום הפיננסי וכלכלי מתוך תשוקה לסייע לכמה שיותר קוראים להבין בתחום. אם אתם רוצים לקרוא עלי יותר, מוזמנים לעשות זאת בעמוד “עלינו”.

תשואה בגמל להשקעה*
% 0 +
חשבנו שתאהבו לקרוא גם
  • 3 דקות
  • צפיות
מדד הפחד, מדד VIX
בין אם אתם סוחרים מתקדמים בשוק ההון או משקיעים מזדמנים, חשוב שתכירו...
  • 4 דקות
  • צפיות
קרן כספית – המדריך למתחילים
אם אתם מחפשים מקום טוב להתחיל את ההשקעות שלכם, קרנות כספיות הן...
  • 3 דקות
  • צפיות
ניהול תקציב משפחתי לפי שיטת 50/30/20
האם אתם מרגישים שאתם לא יודעים לאן הכסף שלכם הולך? האם אתם...
זה לא מכובד להעתיק
הרשמו לניוזלטר המשובח שלנו :)

קבלו מאיתנו טיפים מעולים לחיסכון, צרכנות והתנהלות חכמה עם הכסף שלכם למייל.