מושכים קצבה מגיל 60 ומקבלים הרבה יותר!

  • צוות שקל
  • אוקטובר 17, 2023
  • 4 דקות קריאה
  • צפיות

תוכן עניינים

הרשמו לניוזלטר והישארו מעודכנים!
בקצרה...
עד היום היינו בטוחים שגיל הפרישה האידיאלי הוא 67, אך האם יש אפשרות לקבל קצבה מוקדם יותר? ובנוסף להרוויח יותר כסף במצטבר מחברת הביטוח? בהחלט כן.

כמעט כל אזרח במדינת ישראל חושש מהרגע שבו יצטרך לצאת לפנסיה ולהתאים את רמת החיים שלו להכנסה החודשית שתתקבל מכספי הפנסיה שלו.

ניתן למצוא בשוק מגוון רחב מאוד של אפשרויות חיסכון לפנסיה, ביטוח מנהלים, קרנות ותיקות, קרן פנסיה חדשה, קופת גמל ואפילו הטרנד החדש, נדל"ן פנסיוני.

המשותף לכל מוצרי החיסכון הפנסיוני הללו הוא גיל הפרישה, חברות הביטוח מעודדות אותנו לצאת לפרישה לא לפני גיל 67 באמצעות סימולטורים פנסיונים.

אך האם אנחנו באמת חייבים להמתין עד גיל 67? לא ממש!

מדוע כדאי למשוך קצבה לפני גיל 67?

על פי חוק הפנסיה ניתן לקבל תשלומי קצבה מהקופות המשלמות כבר בגיל 60, למרות שמרבית האזרחים עובדים עד גיל פרישה ואף אחרי, לא תמיד זה נכון להימנע מלהתחיל לקבל קצבה עד לרגע סיום העבודה.

בהסבר פשוט, חברות הביטוח בונות עבורנו סימולטור פרישה המתאר את גובה הקצבה החודשית שנקבל בהתאם לשנה שבה נחליט לצאת לפרישה, כלומר בגיל 67 נקבל את הקצבה המקסימלית (בהתאם למוצר הפנסיוני שלנו) ואילו בגיל 60 נקבל קצבה נמוכה משמעותית.

מרבית החוסכים נוטים להשתכנע שעדיף לפרוש בגיל מאוחר ועם קצבה גבוהה מאשר בגיל 60 ואם קצבה נמוכה יחסית אך האם המתמטיקה מצדיקה את המהלך?

לצורך החישוב נניח שלקוח בשם משה עתיד לקבל קצבה בגיל 67 בגובה של 15,000 ₪

ואילו אם יבחר להתחיל לקבל קצבה כבר בגיל 60, יהיה זכאי לקצבה בגובה של 11,000 ₪

נתון נוסף לצורך החישוב שלנו הוא תוחלת החיים הממוצעת לגבר שכרגע עומדת על 80.7

אם כך, במידה ומשה יקבל את הקצבה מגיל 67 ועד 80.7, יקבל משה סכום כולל של : 2,466,000 ₪

ואילו יבחר להתחיל לקבל קצבה מוקדם , כלומר בגיל 60 ועד גיל 80.7, יקבל משה סכום כולל של: 2,732,400 ₪.

פער של 266,400 ₪ !

מדוע חשוב להשאיר מוצר פנסיוני פעיל

אז לאלו מכם שלא עצרו בפסקה שמראה כיצד תוכלו להרוויח מאות אלפי שקלים מחברת הביטוח שלכם, חשוב שתכירו מהם היתרונות בהשארת מוצר פנסיוני פעיל עד גיל 67.

אובדן כושר עבודה – מוצר פנסיוני כגון קרן פנסיה למשל, כולל ביטוח פנסיוני אשר נועד לבטח את ההכנסה שלכם במקרה של אובדן כושר עבודה. פדיון מוקדם של קצבה לפני גיל 67 תשאיר אתכם מספר שנים ללא ביטוח אובדן כושר עבודה (כמובן שניתן לרכוש בנפרד).

רווחים פטורים ממס רווחי הון – כל המוצרים הפנסיונים נהנים מפטור מלא ממס רווחי הון במקרה והעמית משתמש בכספי החיסכון כקצבה, כלומר לאחר שתתחילו לקבל קצבה, כספכם יעבור לקופה משלמת וזאת אינה מנוהלת בשוק ההון ומפסיקה לצבור רווחים.

פטור מפיצויים – זהו סעיף אשר מתמקד בעמיתים אשר בוחרים להפסיק לעבוד לחלוטין בעת קבלת קצבה מוקדמת מגיל 60, במקרה זה העמית לא יוכל להמשיך להגדיל את המענק הפטור לפיצויים.

 הפסקה הזו מיועדת לפלח ספציפי באוכלוסייה שלא מומלץ לו לוותר על הביטוח הפנסיוני גם בעבור שיקולים של קצבה מוקדמת. ניגע בזה בהרחבה בהמשך.

איך כן ניתן לקבל קצבה לפני גיל 67?

ראשית בדקו את המוצר הפנסיוני שעומד לרשותכם, תוכלו לבקש מחברת הביטוח המנהלת סימולציה של גובה הקצבה לכל שנה מגיל 60 ועד לגיל פרישה.

את הטבלה שתקבלו תוכלו לקרוא בצורה ברורה ויהיה ניתן לראות באופן מובהק שככל שתמשכו את הקצבה מוקדם יותר כך ירד הסכום שתקבלו.

לכן רב המבוטחים יבחרו להשהות את קבלת הקצבה מתוך הבנה שהרי עדיף להם לקבל יותר בעת פרישה. התגובה הראשונית ידועה אך לא תמיד היא נכונה.

קבלת הקצבה בפועל משתנה בין המוצרים וחברות הביטוח השונות, אך תמיד תוכלו לפנות אלינו ונוכל לסייע לכם פרטני בתהליך.

רגע, אם זה כזה קל, למה לא כולם עושים את זה ?

למקרה שתהיתם, ישנם גם חסרונות לקבלת קצבה מוקדמת, אחרת כולנו היינו מושכים את הפנסיה כבר בגיל 60 ונהנים מהחיים.

חשוב לזכור שכל עוד אדם עובד, חל עליו מס הכנסה רגיל ולכן הקצבה תהווה שכר שני והמס המשולם עליה גבוה מאוד וחשוב לבדוק מול יועץ מס האם ההחלטה לא תפגע כבר במדרגות מס קיימות לפי שכר משולם.

נתון חשוב נוסף מדבר על קרנות ותיקות ששם החישוב הוא שונה ולכן מי שמחזיק קרן ותיקה עליו לבדוק עם מתכנן פרישה מה יהיה נכון יותר עבורו.

אז מהם החסרונות של קבלת קצבה מגיל 60 והאם ניתן להתגבר עליהם:

תשלום מס גבוה – מדרגת מס גבוה על הפנסיה כל זמן שהמובטח עובד.

מקדם קצבה חדש – במידה ומדובר על קרנות ותיקות או ביטוח מנהלים , חשוב לזכור כי בעת סגירת מוצר ישן עם מקדם מובטח , המחיר הוא מוצר חדש עם מקדם פחות אטרקטיבי אשר יוכל על הכספים המופקדים מרגע קבלת הקצבה ועד לרגע סיום העבודה.

בעיות בחיתום ביטוח חדש – הצהרת בריאות חדשה לטובת אובדן כושר עבודה.

על מנת להתגבר על החסרונות הללו, חשוב לבחון כל מקרה לגופו, ישנם פורשים בעלי עסקים עצמאיים, כאלו שאינם עובדים תקופה ומדרגת המס שלהם נמוכה או כאלו אשר נמצאים במצב בריאותי מצוין וללא בעיה להגיש הצהרת בריאות תקינה.

זוכרים את החסרונות ממוקדם? יש פתרונות!

לאלו מכם שהצליחו לעקוב עד לכאן, בתחילת הכתבה רשמנו שישנם יתרונות ברורים למוצר פנסיוני פעיל.

אם כך, במידה וכן תבחרו לקבל קצבה לפני גיל 67, כך תוכלו לעקוף את החסרונות ולהמשיך ולהנות מהיתרונות של מוצר פנסיוני פעיל בצורה הבאה:

אם במידה ויש ברשותכם ביטוח מנהלים והחלטתם לקבל ממנו קצבה, תוכלו לפתוח מוצר פנסיוני חדש ולהמשיך לחסוך דרכו ולהנות מכספים פטורים ממס רווחי הון.

בנוסף, תהיה אפשרות לרכוש ביטוח אובדן כושר עבודה במידה והצהרת הבריאות שלכם תקינה.

רק שימו לב שמוצר פנסיוני חדש יכלול מקדם קצבה גבוה יותר אשר ישפיע על תוספת הפנסיה העתידית שלכם.

קצבה לפני גיל 60 – השורה תחתונה

נכון, זאת הייתה כתבה קצת מבלבלת וזה בסדר גמור שלא לגמרי הבנתם.

מוצרים פנסיונים לרב מסובכים נורא ודורשים ניסיון רב ומקצועיות על מנת לייעל ולמקסם את היתרונות החבויים בהם.

בנוסף, תכנון פנסיוני מתחבר לתכנון פרישה ואפילו לייעוץ מס, כך שקשה עוד יותר להעניק תשובה אחידה לכל הקוראים שלנו באמצעות כתבה אחת.

יחד עם זאת, הבסיס נשאר נכון, במידה ותבקשו לקבל קצבה מגיל 60 ותחיו חיים ארוכים מעבר לתוחלת החיים הממוצעת, בהכרח תקבלו יותר כסף מחברת הביטוח.

לגבי ההשלכות הנלוות, אנחנו מדגישים שקיימת חובה להתייעץ עם איש מקצוע (בשונה מכתבות אחרות בהם רק המלצנו) מהסיבה הפשוטה שמוצרים פנסיונים עלולים לגרור נזק בלתי הפיך לפנסיה שלכם.

במידה ואתם מעוניינים לבצע בדיקה , האם זה יהיה נכון עבורכם לקבל קצבה מוקדמת, אנחנו נשמח לשמוע ולעזור. ועד אז , בהצלחה לכולנו!  

צוות אתר שקל

צוות אתר שקל

אהלן, אני אבי, היזם שמאחורי אתר שקל. אני בונה ומתחזק אתרים בתחום הפיננסי וכלכלי מתוך תשוקה לסייע לכמה שיותר קוראים להבין בתחום. אם אתם רוצים לקרוא עלי יותר, מוזמנים לעשות זאת בעמוד “עלינו”.

% 0 +
תשואה בגמל להשקעה*
חשבנו שתאהבו לקרוא גם
  • 3 דקות
  • צפיות
מדד הפחד, מדד VIX
בין אם אתם סוחרים מתקדמים בשוק ההון או משקיעים מזדמנים, חשוב שתכירו...
  • 4 דקות
  • צפיות
קרן כספית – המדריך למתחילים
אם אתם מחפשים מקום טוב להתחיל את ההשקעות שלכם, קרנות כספיות הן...
  • 3 דקות
  • צפיות
ניהול תקציב משפחתי לפי שיטת 50/30/20
האם אתם מרגישים שאתם לא יודעים לאן הכסף שלכם הולך? האם אתם...
זה לא מכובד להעתיק
הרשמו לניוזלטר המשובח שלנו :)

קבלו מאיתנו טיפים מעולים לחיסכון, צרכנות והתנהלות חכמה עם הכסף שלכם למייל.