מיזוג מסלולי השקעה – ודאו שכספכם לא שינה מקום!

  • צוות שקל
  • יולי 16, 2023
  • 3 דקות קריאה
  • צפיות

תוכן עניינים

הרשמו לניוזלטר והישארו מעודכנים!
בקצרה...
בתי ההשקעות ממזגים קופות גמל וקרנות השתלמות ובכך משנים תשואות, מדיניות השקעה ולכן חשוב שתישארו ערניים ומעורבים.

תיקון 4 לחוק הפיקוח על השירותים הפיננסים קבע כי בתי השקעות וחברות הביטוח ידרשו למזג את מסלולי קופות גמל וקרנות השתלמות הפועלות במדיניות השקעה זהה. תיקון 4 בא לעשות סדר ולשקף ללקוח בצורה נוחה ופשוטה אילו מסלולים מציע אותו בית השקעות ובכך לסייע לו לקבל החלטה נבונה באיזה מסלול לבחור.

תהליך מיזוג קופות המנהלות מיליוני שקלים אינו פשוט כלל ומצריך מאמץ רב מצד חברת הביטוח או בית ההשקעות על מנת להבטיח מינימום תקלות וטעויות. יחד עם זאת קיימים יתרונות וחסרונות למהלך שכזה וחשוב שאתם כצרכנים תכירו אותם.

מה החוק למעשה קובע?

במהלך יותר משנה של דיונים וועדות, נקבע בתיקון 4 לחוק, שכל בית השקעות או חברת ביטוח, לא יוכלו לנהל יותר מקופה אחת מאותו מסלול. כלומר במידה ולבית השקעות קיימת קופה במסלול 100% מניות חו"ל, הוא לא יוכל לתפעל קופה נוספת בשם אחר אך בעלת מסלול השקעה זהה, אלה יאלץ למזג בין הקופות.

סוגי הקרנות החשופות לאפשרות של מיזוג הן: קרן ותיקה, קרן חדשה כללית, קרן חדשה מקיפה, קופת גמל לא משלמת לקצבה, קופת גמל לתגמולים, קופת גמל אישית לפיצויים, קרן השתלמות, קופת גמל מרכזית לדמי מחלה, קופת גמל מרכזית להשתתפות בפנסיה תקציבית או כל סוג אחר של קופת גמל שקבע משרד האוצר.

מה יוצא לבתי ההשקעות מזה?

בתי ההשקעות הינם גופים פרטיים ולכן גם כאן ניתן להסיק שקיים אינטרס כלכלי מובהק ואילו טובי המוחות בארגון מנצלים את שיטת מיזוג הקופות לטובתם. חשוב לציין שאומנם במרבית המקרים מיזוג הקופה פועל לטובת בית ההשקעות אך לא תמיד ולכן חשוב להיות מעודכנים ולהיעזר במקצוענים על מנת לחזות שינויים בקופות ולבצע מעבר לגוף אחר במידת הצורך. אז איך בתי ההשקעות או חברות הביטוח משתמשות במיזוג לטובתם?

לשפר את מעמדם בדירוג התשואות

במידה ואתם לא מעודכנים, חשוב שתכירו שב-20 לכל חודש, תוכלו למצוא בעיתון כלכליסט את דירוג התשואות של כל קופות הגמל וקרנות ההשתלמות. המסלול הפופולארי ביותר הינו המסלול הכללי, אותו מסלול המחייב מדיניות השקעה של עד 35% מניות. אחד הגופים אשר נהנה מקידום עצמי בעזרת מיזוג הקופות הינו בית ההשקעות "אנליסט" שלפתע החלה להופיע במקום הראשון עם המסלול "אנליסט ישראל" כאשר בפועל אותו מסלול מוזג ממסלול בעל חשיפה גבוהה יותר למניות (כ-44% ). קראו עוד על תשואות בתי ההשקעות

לפתוח דף חדש ולכסות ביצועי עבר

כל בית השקעות אשר הציג ביצועים נמוכים באחד מהמסלולים שלו, ישמח לאפשרות בה יוכל "להעלים" אותו מעיני הציבור ולתת לעצמו הזדמנות חדשה להתמודד על דירוג גבוה יותר בין הגופים השונים. כך למעשה בית השקעות המעוניין לפתוח דף חדש, ימזג בין 2 מסלולים ויציג מסלול בעל שם חדש. אותו מסלול יתחיל לצבור תשואות על פי הביצועים החדשים של בית ההשקעות אך לא תהיה לו היסטוריה שכן הוא נוסד רק לאחרונה.

שיווק ושימור לקוחות

חברות הביטוח ובתי ההשקעות המנהלים עבורנו מוצרים שונים, היו שמחים שלא נבצע שינויים או מעברים של כספנו החוצה ובנוסף שנעביר אליהם כל מוצר פיננסי או פנסיוני אחר אשר ברשותנו. לשם כך הם ישתמשו בכל דרך אפשרית, בין אם בשיווק הנקודות החזקות שלהם או אפקט ההפחדה וההרתעה מהלא נודע.

לקוחות רבים מדווחים תהליכי שימור אגרסיביים בהם מוצגים להם נתונים שגויים של מסלולי עבר, מסלולים אשר עברו מיזוגים וכו'. בנוסף גופים רבים מסרבים להציג תשואות עבר של מסלולים אשר עברו מיזוג כך גורמים ללקוח להסיק שהוא תמיד היה במסלול בעל התשואה הגבוהה (זוהי ההטעיה הנפוצה ביותר).

מהצד השני, גם בתהליכי השיווק מדווחים לקוחות על מניפולציות של נתונים, אי דיווח על מיזוגים עתידיים, שימוש במסלולים ישנים בעל תשואות גבוהות ועוד.

מה חשוב שתדעו?

הרגולציה בארץ משתנה ומתקדמת מדי רבעון, מאז תיקון 4 לחוק הקורא למיזוגי קופות בעלות אופי השקעה זהה, נחקק החוק לשימוש במודל הצי'ליאני (תוכלו לקרוא עליו כאן) ואנו בטוחים שיהיו תקנות נוספות לחוק הנועדות להסדיר את ההתנהלות בין הגופים השונים לבין הלקוחות. ולכן, אנחנו כלקוחות המחויבים על פי חוק לנהל את מוצרינו הפנסיוני בבתי השקעות וחברות הביטוח, חייבים להישאר מעודכנים בהתפתחויות השונות ולוודא כי אנחנו נמצאים במקום הטוב ביותר מבחינתנו.

מיזוג קופות בעלות אופי השקעה זהה אינו מחייב שהן ישמרו על תשואה זהה! כאשר גוף מבצע שינוי למסלול המנהל למעלה ממיליארד ₪ המפוזרים בין נכסי נדל"ן, מניות חו"ל, אג"ח ועוד. לא בהכרח יוכל מנהל ההשקעות להעביר את כל העסקאות למסלול החדש באותה נקודת פתיחה ראשונית ויאלץ לבצע שינויים ועסקאות חדשות אשר ישפיעו על התשואה העתידית.

דעו את זכויותיכם בעת שימור לקוחות ושיווק מוצרים חדשים, כל גוף או סוכן עצמאי המעוניין לשווק לכם מוצר פנסיוני, מתבקש להציג את מלוא הנתונים בנוגע לאותו מוצר כגון: מיזוגי עבר או כוונות למיזוג עתידי, שינויים במדיניות השקעה או רמת חשיפה למניות, תשואות עבר ועוד. כפי שהדגשנו בעבר במספר פעמים, אל תיתנו לאף גוף לגרום לכם לבצע החלטה תחת לחץ.

כספים לפעמים נאבדים בעת מיזוג קופה. תהליך מיזוג קופות בשווי מיליוני שקלים הינו תהליך מורכב וארוך שבעקבות טעות אנוש או מחשב יכולה להחסיר כספים או לנתב כספים למסלול אחר. בדקו היכן נמצא כספכם והיעזרו באנשי מקצוע במידה וקיבלתם הודעה על מיזוג הקופה בה אתם נמצאים. לקוחות רבים בוחרים להעביר את כספם לגוף אחר כבר לפני המיזוג על מנת למנוע אי נעימויות ולתת לאותו גוף את האפשרות להציג תשואות במסלול החדש.

שורה תחתונה

בחיי היומיום, מרביתנו נמצאים בשגרת החיים, בין העבודה ומשפחה לחברים וטיולים, אל תרגישו רע אם אתם לא עוקבים ברמה היומית אחר המתרחש בבתי ההשקעות וחברות הביטוח. יחד עם זאת, חשוב לשמור על רמה מסוימת של מעקב (בדיקת תשואות כל 20 לחודש) ואם אינם מרגישים שאתם מצליחים להגיע לזה, פנו ליועץ מומחה. ניהול כספכם על ידי מתכננים פיננסים מקצועיים שזוהי עבודתם עשוי לסייע לכם לחסוך בעלויות ואף להגיע לתשואות גבוהות יותר. גם בתקופות של מיזוג קופות ושינויים מסלול.

אז צאו לדרך! וכמובן תמיד אנחנו כאן בכל שאלה שהיא, בהצלחה!

צוות אתר שקל

צוות אתר שקל

אהלן, אני אבי, היזם שמאחורי אתר שקל. אני בונה ומתחזק אתרים בתחום הפיננסי וכלכלי מתוך תשוקה לסייע לכמה שיותר קוראים להבין בתחום. אם אתם רוצים לקרוא עלי יותר, מוזמנים לעשות זאת בעמוד “עלינו”.

% 0 +
תשואה בגמל להשקעה*
חשבנו שתאהבו לקרוא גם
  • 3 דקות
  • צפיות
מדד הפחד, מדד VIX
בין אם אתם סוחרים מתקדמים בשוק ההון או משקיעים מזדמנים, חשוב שתכירו...
  • 4 דקות
  • צפיות
קרן כספית – המדריך למתחילים
אם אתם מחפשים מקום טוב להתחיל את ההשקעות שלכם, קרנות כספיות הן...
  • 3 דקות
  • צפיות
ניהול תקציב משפחתי לפי שיטת 50/30/20
האם אתם מרגישים שאתם לא יודעים לאן הכסף שלכם הולך? האם אתם...
זה לא מכובד להעתיק
הרשמו לניוזלטר המשובח שלנו :)

קבלו מאיתנו טיפים מעולים לחיסכון, צרכנות והתנהלות חכמה עם הכסף שלכם למייל.