שמירה על זכויות פנסיוניות ביציאה לחלת

  • צוות שקל
  • נובמבר 3, 2021
  • 3 דקות קריאה
  • צפיות

תוכן עניינים

הרשמו לניוזלטר והישארו מעודכנים!
בקצרה...
משבר הקורונה משפיע על כל תחום בחיינו, בימים אלו אנו עדים למאות אלפי עובדים אשר מפוטרים או יוצאים לחופשה כפויה ללא תשלום (חלת). מה חשוב לדעת בתקופה זאת?

המציאות הקיימת חייבה אלפי עובדים בישראל ובעולם לצאת לחלת (חופשה ללא תשלום).
קשה להאשים את המעסיקים שבוחרים להוציא את העובדים לחופשה כפויה שכזו שכן אין להם כרגע תזרים הכנסות מפעילות עסקית שיכול לאפשר תשלום משכורות לאותם העובדים וגם הם חייבים לקצץ בפעילות על מנת להקטין הפסדים.

מעבר לפגיעה הכלכלית שנוצרת עקב איבוד ההכנסה של העובד יש לחשוב ולדאוג לשלל המוצרים הפנסיונים אליהם הפקיד המעביד לאורך כל תקופת העבודה. בימים טרופים אלו פוני אלי המון בשאלות שמטרתם להבין איך ניתן לשמר את הזכויות של העובדים הללו בתקופה המאתגרת הזו.

במאמר הנ"ל ננסה לשפוך קצת אור על הנושא, חשוב להסביר שתמיד עדיף להיוועץ עם איש מקצוע שמכיר את התיק שלנו ואת הצרכים שלנו לפני ביצוע כל פעולה ואין הכתוב במאמר שום המלצה לביצוע שינוי כזה או אחר במוצרים הקיימים שלכם.

ראשית יש להבין על איזה זכויות אנחנו רוצים לשמור בתקופה הזאת. שהרי הכסף שכבר הופקד לקרנות השונות נמצא בחשבון הקרן ולא ילך לאיבוד (מעבר לשינוים הנובעים מתשואה חיובית ושלילית לאורך הזמן) ולכן חשוב להבין שהזכויות שאנחנו רוצים לשמר קשורות לכיסוי הביטוחי הקיים בכול קופה וקופה.

נתחיל אם כך בקרנות הפנסיה

כידוע קרנות הפנסיה מכילות בנוסף לחיסכון לפרישה גם כיסוי ביטוחי למקרה מוות ואובדן כושר עבודה.
כיסוי זה הוא פועל ישיר של ההפקדות השוטפות לקופה ולשכר בגינו הופקדו הכספים.

במילים פשוטות ברגע שאין הפקדות לקופה, הביטוחים הנ"ל נמצאים בבעיה. מכיוון שברור ומובן שאנשים במהלך חייהם ישהו תקופות ארוכות ללא מעסיק, בין אם בתקופת חיפוש עבודה או בחל"ת. קרנות הפנסיה ייצרו מנגנון המאפשר שמירה על הכיסויים הנ"ל גם ללא הפקדות לתקופה של עד 5 חודשים מהפקדה אחרונה.

במידה ומבוטח רואה שהתקופה עלולה לעבור את שלב ה-5 חודשים הוא עדיין יכול ליצור קשר עם קרן הפנסיה ולבקש להאריך את התקופה לעד 24 חודשים רצופים מתאריך ההפקדה האחרון. בכול התקופה הנ"ל המבוטח לא יאלץ לשלם מכיסו את עלות הביטוח והיא תיגבה מתוך הצבירה הקיימת בקרן הפנסיה.
למי שלא שפר עליו מזלו ולא הצליח למצוא מעסיק ולחדש את ההפקדות גם לאחר אותם 24 חודשים ניתנת האפשרות לבצע את ההפקדות באופן עצמאי.

החשיבות הנוספת מעבר לשמירה על הכיסויים הללו נובעת מהעובדת שבקרנות הפנסיה יש תקופת הכשרה של 5 שנים ראשונות בנוגע למחלה קיימת. המשמעות היא שבמידה ולא נדאג לשמור על הרצף הביטוחי כפי שנכתב כאן. ברגע שנתחיל להפקיד דרך אותו המעסיק או מעסיק חדש תקופת ההכשרה תתאפס ותתחיל להיספר מחדש.. בעיה לא קטנה כשמדובר בבעלי מחלות קיימות שיתכן ויגרמו להם בעתיד לאובדן כושר עבודה כזה או אחר.

מה בנוגע לביטוחי מנהלים אם כך ?

ביטוחי מנהלים עובדים בצורה דומה אבל פחות גמישה. גם בביטוחי המנהלים ניתן לשמור על הכיסוי הביטוחי ללא הפקדות מעסיק אבל אין בהם 5 חודשי חסד כמו בקרנות הפנסיה. ביטוחי המנהלים מחויבים לקבל הפקדה במינימום לטובת הכיסוי הביטוחי הקיים בהם בכול חודש וחודשו.

במידה והמעסיק הפסיק את ההפקדות לקרן מכול סיבה, על העובד לקחת אחריות ולהתחיל לשלם את הכיסוי מכיסו הפרטי לתקופה של עד 12 חודשים. כמו חברות רבות במשק שהחליטו להקל על הלקוחות שלהם גם הראל החליטה להרים את הכפפה ולאפשר למבוטחים שלה בביטוחי המנהלים שמירה על הזכויות לתקופה של 3 חודשים ללא עלות.

המהלך מבורך כפליים מתוך הבנה שחוסר הגמישות בביטוחי מנהלים במצב כזה לא מאפשר גבייה של הפרמיה מתוך הצבירה בקרן כפי שנהוג בקרנות הפנסיה ומאפשר שמירה על כיסוי ביטוחי ללא הפקדה לחיסכון לתקופה של שנה אחת בלבד בזמן שקרנות הפנסיה מאפשרות את השמירה לשנתיים מלאות. לקוחות הראל בין אם מודעים ובין אם לאו יהנו משקט ללא עלות לתקופה זו.

טיפ שחשוב לדעת הוא שאחת הדרכים להתמודד עם הנושא הוא להוציא את הכיסוי הביטוחי מחוץ לביטוח המנהלים ולשלם אותו חיצונית אבל זאת יש לעשות בעת ההצטרפות לקרן ולא בזמן הפסקת ההפקדות.

המוצרים הפשוטים יותר לטיפול הם קופות הגמל וההשתלמות

כיום מעטים העובדים שמפקידים להם לקופות גמל. לרוב מפקידים לקופות אלו בדרך כלל על שכר לא מבוטח כבונוס לעובד. קרנות השתלמות מצד שני מאוד נפוצות ויש לא מעט עובדים שנהנים מחיסכון זה.

יחד עם זה מוצרים אלו לא כוללים בתוכם כיסוי ביטוחי ולכן אין משמעות להמשך ההפקדות במקרה של הפסקת עבודה. יתרה מכך לקופות גמל והשתלמות שכירות לא ניתן להפקיד במעמד עצמאי ולכן גם אם נרצה, החוק לא מאפשר לנו לעשות זאת.

עצמאיים מה אתם עושים ?

אז כן יש את אוכלוסיית העצמאיים שמבחינתם לא אמור להיות שינוי באופן ההפקדות שלהן שכן הם מפקידים לעצמן לתוכניות הפנסיוניות והחיסכון. כן נוכל לומר שעצמאי שקצת מתקשה כלכלית להמשיך ולבצע את ההפקדות לקרנות השונות יכול לבצע את ההפקדה שסוף השנה ועדיין לשמור על הזכויות שלו.

צוות אתר שקל

צוות אתר שקל

אהלן, אני אבי, היזם שמאחורי אתר שקל. אני בונה ומתחזק אתרים בתחום הפיננסי וכלכלי מתוך תשוקה לסייע לכמה שיותר קוראים להבין בתחום. אם אתם רוצים לקרוא עלי יותר, מוזמנים לעשות זאת בעמוד “עלינו”.

% 0 +
תשואה בגמל להשקעה*
חשבנו שתאהבו לקרוא גם
  • 3 דקות
  • צפיות
מדד הפחד, מדד VIX
בין אם אתם סוחרים מתקדמים בשוק ההון או משקיעים מזדמנים, חשוב שתכירו...
  • 4 דקות
  • צפיות
קרן כספית – המדריך למתחילים
אם אתם מחפשים מקום טוב להתחיל את ההשקעות שלכם, קרנות כספיות הן...
  • 3 דקות
  • צפיות
ניהול תקציב משפחתי לפי שיטת 50/30/20
האם אתם מרגישים שאתם לא יודעים לאן הכסף שלכם הולך? האם אתם...
זה לא מכובד להעתיק
הרשמו לניוזלטר המשובח שלנו :)

קבלו מאיתנו טיפים מעולים לחיסכון, צרכנות והתנהלות חכמה עם הכסף שלכם למייל.