טופס 106 הוא טופס המפרט את המשכורות החודשיות ששילם המעסיק לעובד במשך שנת המס הנקובה. רשות המיסים מנפיקה את הטופס והמעסיקים הם המחויבים לשלוח אותו לעובדיהם אחת לשנה, בתום חודש מרץ. בטופס מופיע ריכוז שנתי של סך הנתונים שנמצאים בתלושי המשכורת.
כלומר, הטופס מציין את התשלומים השונים שהעביר המעסיק לעובד, לרבות: הטבות (לדוגמת רכב וסלולרי); הפקדות לקופות פנסיה וגמל; ניכויים וזיכויים שניתנו לעובד; ניכויי מס הכנסה, ביטוח לאומי וביטוח בריאות. כמו כן, הטופס מפרט את נתוני המעביד ואת מספר חודשי עבודתו. טופס זה הוא הקובע את גובה חיוב המס של העובד ומכאן נובעים השימושים השונים בו. בעיקרו, הוא אינדיקציה לבחינת הזכאות להחזר מס ולתביעות רווחה שונות.
למה משמש טופס 106?
הטופס משמש כאסמכתא לצורכי מס שונים: כאשר עובד מעוניין לקבל החזרי מס, לבצע תיאום מס או לתבוע דרישות מהביטוח הלאומי, עליו להציג את סך הכנסותיו.
להלן דוגמאות לשימושים שונים של הטופס:
– בקשת החזר מס הכנסה.
– הליך תיאום מס הכנסה.
– בקשת החזר דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות.
– מענק פיצויים במקרי פשיטת רגל של המעסיק.
– בקשת דמי ביטוח לאומי בפרישה מוקדמת.
– בקשת קצבת נכות מקרן פנסיה.
האם תלושי משכורת מהווים תחליף לטופס 106?
לא. על העובד להנפיק את טופס 106 אותו קיבל מכל אחד ממעסיקיו – הטופס מתפקד כאישור לסך התשלומים שהתקבלו ממקום העבודה במהלך השנה. בניגוד לטופס 106, המידע המפורט בתלוש המשכורת הוא חלקי בלבד ולכן אינו מספק להליכים בירוקרטיים רבים. על כן, חשוב לציין כי הכרחי יותר לשמור את טפסי ה-106, מאשר את תלושי המשכורת.
כיצד ניתן להשיג את טופס 106?
המעסיק הוא המחויב על פי חוק לספק את הטופס לעובדיו. על פי חוק הגנת השכר, תשי״ח – 1958, במשך השנה מחויב המעסיק לתעד את המשכורות ששילם לעובד. כמו כן, על פי החוק הנ״ל ועל פי הוראות תקנות מס הכנסה ומס מעסיקים, המעסיק מחויב לספק את המידע לגבי המשכורות ששילם לעובד, לרבות ניכויי המס, וזאת על ידי הנפקת טופס 106. על כן, חובת מסירת הטופס מוטלת על המעסיק. אולם, מי שבפועל זקוק לטופס לשם צרכים שונים, הוא העובד. משום כך עליו לוודא כי הוא אכן מקבל את הטופס ממקום העבודה. אי מסירת הטופס היא בגדר עבירה על החוק והיא עלולה להוביל לעיכוב ולשיבוש של הליכי החזר מס.
במידה והעובד לא קיבל את הטופס במהלך תקופת העבודה, הוא רשאי לבקש את הטופס מהמעסיק, או ממחלקת הכספים של מקום העבודה, גם לאחר סיום עבודתו. אך במקרים בהם החברה נסגרה ואין עוד אנשי קשר לפנות אליהם בנידון, ניתן לפנות לפקיד השומה ולבקש את הטופס.
מתי מקבלים את הטופס?
את הטופס מחויב המעסיק למסור לעובד עד תאריך ה-31 במרץ של השנה העוקבת.
מי זכאי לקבל את הטופס?
כל עובד שכיר זכאי לקבל את הטופס.
עובדים שהם עצמאים ושכירים משתמשים גם הם בטופס 106 בעת מילוי הדו״ח השנתי למס – שומת מס או תיאום מס. לכן, לכל עובד שכיר נחוץ הטופס.
האם יתכן כי עובד מחזיק ביותר מטופס 106 אחד?
כן. הדבר אפשרי במידה והעובד הוא שכיר בכמה מקומות עבודה. משמע, במידה והעובד עובד עבור מספר מעסיקים, יונפק עבורו טופס מכל אחד מהמעסיקים.
לסיכום
טופס 106 משמש לצורכי מס. הוא מהווה אסמכתא מרכזית לכל הליך מול רשויות המס ומול הביטוח הלאומי. הטופס מרכז כאמור את סך המשכורות השנתיות מכל מקום עבודה בו עבד השכיר במהלך שנת המס העוקבת. כמו כן, הטופס מפרט מידע לגבי מאזן הניכויים למס הכנסה ולביטוח הלאומי. כפי שצוין לעיל, מידע זה משמש לבדיקת זכאות להחזרי מס ולתביעות אחרות לביטוח הלאומי. המעסיקים מחויבים לנהל רישום של התשלומים שהועברו לעובד עד לתאריך 31.3 של השנה העוקבת. על מנת שיוכל העובד לקבל את הטופס – עליו לפנות למעסיק ולבקש זאת. מעסיק שלא ימסור את הטופס לעובדיו יחשב כעובר על החוק. המידע הרב שמצוין בטופס אינו מופיע בטפסים אחרים, לרבות בתלושי המשכורת. לפיכך הללו אינם מהווים תחליף לטופס 106.