איך עוברים בנק? המדריך המלא

  • צוות שקל
  • אוקטובר 17, 2023
  • 5 דקות קריאה
  • צפיות

תוכן עניינים

הרשמו לניוזלטר והישארו מעודכנים!
בקצרה...
איך עוברים בנק מבלי לפגוע בתזרים השוטף של חשבון הבנק שלכם? בנינו לכם מדריך קל ופשוט שיעזור לכם לעבור בנק בצורה הנכונה והחכמה ביותר.

מעבר בין בנקים אינו שונה מהחלפה של ספק תקשורת, טלויזיה או טלפון, אנו עושים זאת על מנת לשפר את השירות שנקבל, להוזיל עלויות או לעיתים קרבה פיזית לאיזור המגורים שלכם כגון חדר כושר. יחד עם זאת, תהליך מעבר בנק נתפס כמורכב יותר ולכן חשוב להתכונן לתהליך.

את תהליך המעבר לבנק חדש נחלק ל-2, ראשית הפן השיווקי, כאן תוכלו לנהל משא ומתן עם הבנק החדש ובמקביל משא ומתן עם מחלקת השימור של הבנק הישן שלכם. וודאו שאתם מוכנים ויודעים בדיוק מהן הדרישות שלכם הן מהבנק החדש והן מהבנק הישן, אחרי הכל, הבנקאי אשר מעבר לדלפק עשה את שיעורי הבית שלו לגביכם.

החלק השני מתייחס להליך הבירוקרטי הכרוך בהעברה בפועל של הלוואות, התחייבויות, כרטיסי אשראי ועוד מהבנק הישן לבנק החדש, גם כאן חשוב להגיע מוכנים ואנו נסייע לכם להתכונן לתהליך.

הבנק הישן ינסה לשמר אתכם – כיצד תרוויחו מכך?

אתם בוודאי תהיו אמוציונליים לגבי התהליך, הרי מרבית ההחלטות שלנו לעזוב חברה כזאת או אחרת מתקבלת כתוצאה מכעס, אך דווקא כאן ידכם על העליונה ותוכלו להשיג הטבות מהבנק הישן לכן עצרו והכינו רשימה של כל הדברים החשובים לכם והגיעו לשיחה הזאת מוכנים.

האופציה להישאר בבנק הישן חייבת להישמר פתוחה, לכן אל תעשו צעדים גדולים מדי כמו לבטל כרטיסי אשראי או למסור את פרטי חשבון הבנק החדש שלכם לחברות אשר משלמות לכם בהוראת קבע. חלון ההזדמנויות שלכם נמצא בשלב שבין פתיחת חשבון הבנק החדש לבין העזיבה בפועל של הבנק הישן.

אז מה חשוב לדעת כאשר מנהלים משא ומתן עם הבנק הישן?

במידה וההטבה שאתם דורשים לא ניתנת לכתיבה על חוזה, היא לא רלוונטית! כלומר, תוכלו להתלונן על רמת השירות שאתם מקבלים, אך הבנק לא יפטר את הכוח אדם אלה רק יוכל "להבטיח" בעל פה שהם ידאגו לכם, זוהי הבטחה שפתוחה לפרשנות ולא באמת ניתנת למדידה.

דאגו להגיע עם רשימה ראלית של בקשות, כגון עמלות עו"ש, עמלות משיכה מבנקט, צ'קים, ריביות של הלוואה או כל נתון מדיד אחר אשר ניתן לסכום אותו לחיסכון שנתי וחשוב מכך תוכלו לפרט את כל ההטבות האלו לחוזר כתוב, חתום ומחייב בינכם לבין הבנק.

ישנן דרישות נוספות שתוכלו לקבל בכתב מהבנק כגון , עדיפות במתן הלוואה , זמן תגובה ממנהל הבנק, שיחות ייעוץ השקעות וכו'. אין לכך השפעה ישירה על החיסכון שלכם כמו לעמלות בחשבון אך בהחלט יש בכך שווי ערך כסף ולכן חשוב לדרוש זאת מהבנק הישן.

אינכם לקוחות "רגילים" ? גם לכם יש פתרון

במהלך שימור לקוחות של הבנק הישן שלכם, ייתכן שתשמעו את הסיסמאות הרגילות של הוזלה בעמלות, הטבות כאלו ואחרות, אשר ברוב המקרים תקפות לפעולות שאתם מבצעים לעיתים נדירות אם בכלל.

במידה ואתם מנהלים תיק השקעות באופן עצמאי, מחזיקים כסף במטבע חוץ, או מרבים להגיע לסניף במקום לבצע פעולות באתר האינטרנט, ייתכן שאתם שייכים לקהילה מצומצמת בבנק ויחד עם זאת, צריכים לדרוש הטבות רלוונטיות אליכם.

במטבע חוץ יש מגוון רחב של עמלות שונות, עלויות חשבון, עלויות המרה, שער המרה, עלויות העברה וקבלה של כסף ועוד. דאגו לפרוט את עלויות אלו מול הבנק הישן והחדש ודאגו לקבל את התנאים הטובים ביותר.

במידה ואתם מנהלים תיק השקעות באופן עצמאי, יש לכם רשימה ארוכה של עמלות לנסות להוזיל או לבטל במהלך המשא ומתן כגון: דמי משמרת, דמי ניהול, עלויות קנייה ומכירה ועוד. גם זאת, נסו לבצע בהשוואה לבנק החדש.

לקוחות מבוגרים בבנקים לעיתים מתקשים להתנהל באופן עצמאי אל מול האפליקציות ואתרי האינטרנט ומרבים להגיע לסניף, גם כאן יש חשיבות עליונה לנהל משא ומתן בעמלות הסניף, התחייבות למספר מפגשים עם יועץ בנקאי ועוד.

רובד נוסף של לקוחות לא "רגילים" הינם לקוחות עצמאיים, בין אם אתם בעלי חברות או עוסק מורשה, בוודאי יש לכם דרישות נוספות מהבנק כגון: זמינות, אשראי נוח, בנקאי מקצועי ועוד. וודאו שאתם מקבלים סיוע מהמחלקה העסקית הרלוונטית ובמידה ובסניף הבנק הישן שלכם לא קיימת מחלקה, בקשו לעבור לסניף עסקי אשר יתאים לכם יותר.

משא ומתן עם הבנק החדש – כיצד לעשות זאת נכון?

על מנת להשיג את התנאים הטובים ביותר מהבנק החדש שלכם תצטרכו לבצע משא ומתן ב-2 שלבים, ראשית חפשו באינטרנט אחר פרסומים שונים של הבנק, הגיעו מוכנים ודאגו עד כמה לקראתכם יוכל הבנקאי לבוא.

לאחר הפגישה הראשונה, אל תסכימו לצאת מהבנק ללא חומר כתוב אותו תוכלו לקחת לפגישת השימור לקוחות שלכם עם הבנק הישן שלכם ולנצח את ההצעה הזאת.

כמובן שבמידה ותשיגו הטבה כלשהי, גם אם הקטנה ביותר מהבנק הישן, חזרו לבנק החדש לסיבוב שני של המשא ומתן בו אתם ממוקדים בסעיפים אותם הבנק הישן שלכם ניצח ולמעשה סימן לכם היכן הבנק יכול להרוויח פחות.

זכרו, הבנק החדש שלכם מוכן למשא ומתן ב-2 שלבים, לכן גם הצעה אשר תראה לכם האטרקטיבית ביותר, תוכל לשפר את עצמה לאחר פגישה עם הבנק הישן.

קיבלתם החלטה? כיצד לעבור בנק בשלום

אנחנו שמחים שקיבלתם החלטה ובטוחים שאם פעלתם לפי המדריך שלנו עד כה, בוודאי השגתם תנאים והטבות מצוינות מהבנק החדש שלכם, לכן מה שנשאר לכם הוא לבצע מעבר חלק ככל הניתן ולא להשאיר זנבות פתוחים.

את תהליך המעבר בין בנקים ניתן לחלק ל 2 שלבים כלליים, נכסים פנימיים וחיצוניים.

נכסים פנימיים מתייחסים לפיקדונות, יתרת עובר ושב והתחייבויות שיש בחשבון שלכם אשר זקוקים להתייחסות.

במידה וקיימות הלוואות בחשבון או יתרת חובה, דאגו ראשית להשיג הלוואה מאגדת מהבנק החדש אשר תסייע לכם לסגור את כל ההתחייבויות. 

לגבי פיקדונות, חשוב להבין לעומק את תנאי החיסכון, עמלות משיכה מוקדמת ומאידך מהם האלטרנטיבות בבנק החדש, האם הוא מציע תנאי פיקדונות דומים או שעליכם למצוא פתרונות חוץ בנקאיים (פוליסות חיסכון, גמל להשקעה וכו'. )

נכסים חיצוניים מתייחסים לכל גורם חוץ בנקאי אשר אתם מקבלים ממנו תשלום או לחלופין משלמים כגון כרטיסי אשראי, הוראות קבע, שכר דירה וכו'.

על מנת לוודא שלא יהיו לכם פערי תשלום אשר עלולים לגרור קנסות ותשלומי ריבית, ראשית בצעו רשימה של כל הגופים להם אתם משלמים ואלו אשר אתם מקבלים מהם תשלום ודאגו לעדכן אותם בפרטי החשבון החדש שלכם.

במידה ויש בידכם כרטיס אשראי חוץ בנקאי, עבודתכם תהיה קלה הרבה יותר, שיחת טלפון למוקד חברת כרטיסי האשראי ועדכון הוראת הקבע לחשבון החדש תעביר אוטומטית את כל החיובים הקיימים לחשבון החדש ותחסוך לכם זמן רב.

טיפ חשוב שלא כל הלקוחות מכירים, הבנק הישן שלכם יכול להפעיל מנגנון "עקוב אחרי" לפיו הוא ידע להעביר באופן אוטומטי אליכם כל סכום אשר יתקבל בחשבון הבנק הישן שלכם לתקופה מוגדרת מראש וכך יאפשר לכם "רשת ביטחון" בזמן המעבר.

אנו דוגלים בכלל ביטחון של -3 חודשים בהם תשאירו את החשבונות בשתי הבנקים פעילים ועקבו אחר התנועות בחשבון וכך תוודאו שכל הגופים הרלוונטיים אכן עדכנו את הפרטים החדשים.

במידה והחשבון הקיים שלכם אינו במצב מזהיר, לא קרה כלום

גם לאחר מעבר מלא לבנק חדש, לא תוכלו לסגור את החשבון הישן במידה והוא נמצא ביתרת חובה, לכן לקוחות אשר נמצאים במינוס או תחת הלוואה יחסית גדולה נחשבים בעיני הבנק "לקוחות שבויים".

במידה ואתם בתקופה בה החשבון שלכם אינו במצב אידיאלי, אל תחששו, אין סיבה שלא תהנו מהתחרות בין הבנקים ומהוזלה של העלויות הבנקאיים שלכם.

ראשית, דאגו לקבל מהבנק שלכם דוח מפורט אותו הוא מחויב לספק לכם אודות כל היתרות שלכם, בעובר ושב, בהלוואות ופיקדונות.

בעזרת חישוב פשוט תוכלו להגיע לסכום הדרוש שתצטרכו על מנת לסגור את החשבון, את הסכום הנ"ל תבקשו מהבנק החדש כ"הלוואת מעבר" זוהי למעשה ההלוואה הראשונה שאתם לוקחים מהבנק החדש והוא יבין שזוהי הלוואה הכרחית וקריטית שכן בלעדיה אתם לא תגיעו.

הלוואה זו לרוב תהיה בתנאים מועדפים כך שבמידה ואתם צופים הוצאות הכרחיות בעתיד הקרוב, ייתכן ויהיה חכם לשלב גם אותם באותה הלוואה יחדיו.

טיפ למתקדמים, ישנם מקורות חוץ בנקאיים אשר מעניקים הלוואות לכל מטרה, אנא אל תתפתו לבקש הלוואה מחברת אשראי כזו או אחרת.

אך במידה ואתם מעוניינים לבקש הלוואה ממקור שהוא אינו הבנק שלכם, פנו לחברת הביטוח או בית ההשקעות אשר מנהלים את קופות הגמל שלכם. אתם תופתעו לגלות איזו ריבית נמוכה תוכלו לקבל בגין הלוואה, זאת משום שהחיסכון הפנסיוני שלכם משמש כערבון ולכן אין צורך לדרוש ריבית "סיכון" גבוהה.

איך להעביר הוראות קבע מבנק לבנק?

ראשית צאו מנקודת הנחה שהבנק הישן שלכם לא אמור לבצע פעולות יזמות על מנת להודיע לכל החברות אשר יש להן הרשאות בהוראת קבע לחשבון הבנק שלכם על השינוי שביצעתם.

לכן הכינו רשימה של כל הגופים להם אתם מעבירים כסף בהוראת קבע או אשר משלמים לכם באותה דרך, תוכלו לעשות זאת באמצעות עמוד תנועות באתר הבנק שלכם או בעזרת תדפיס תנועות אחרונות בחשבון.

תצטרכו לפנות לכל הגופים ברשימה ולעדכן אותם בפרטי חשבון הבנק החדשים שלכם, ייתכן שתתבקשו לשלוח להם מסמכים רלוונטיים כגון, אישור ניהול חשבון, צ'ק מבוטל כדומה.

חברות אשר לא יעדכנו בזמן את ההרשאה לחיוב החשבון החדש שלכם, יאלצו לפנות לבנק הישן שלכם בדרישה לתשלום ובמידה והחשבון הישן שלכם יהיה ריק, אותה חברה תאלץ להפעיל נוהל גבייה אשר עלול לגרור קנסות וריביות.

איך עוברים בנק – השורה התחתונה

התחרות בין הבנקים השונים גוברת ואנחנו הצרכנים צריכים להרוויח מכל התהליך הזה, לעיתים לקוחות ותיקים בבנק מרגישים שהחשבון שלהם סבוך מדי על מנת לבצע מעבר לבנק חדש וכך מונעים מעצמם הוזלה וחיסכון משמעותי בעתיד.

מקווים שהצלחנו לעשות סדר בתהליך, כיצד לעבור בנק בשלום, כעת נמליץ לכם לגשש ולבדוק האם בכלל קיימת הצעה טובה יותר לעמלות שאתם משלמים כיום בבנק שלכם ובמידה וכן, פעלו לפי המדריך שלנו ופנו אלינו בעת הצורך ויחד נלווה אתכם במעבר בשלום.

Picture of צוות אתר שקל

צוות אתר שקל

אהלן, אני אבי, היזם שמאחורי אתר שקל. אני בונה ומתחזק אתרים בתחום הפיננסי וכלכלי מתוך תשוקה לסייע לכמה שיותר קוראים להבין בתחום. אם אתם רוצים לקרוא עלי יותר, מוזמנים לעשות זאת בעמוד “עלינו”.

תשואה בגמל להשקעה*
% 0 +
חשבנו שתאהבו לקרוא גם
  • 3 דקות
  • צפיות
כמה הון עצמי למשכנתא צריך? הסבר פלוס מחשבון הון עצמי למשכנתא
רכישת דירה היא אחת ההחלטות הכלכליות הגדולות והחשובות בחיינו. משכנתא היא מקור...
  • 3 דקות
  • צפיות
ביטול כרטיס אשראי: מה התהליך?
בין אם אבד או נגנב לכם כרטיס אשראי או שאתם באמצע תהליך...
  • 4 דקות
  • צפיות
רייזאפ (RiseUp) המדריך המלא ו-35 ימים בחינם
אם אתם גם מתקשים לעשות סדר בבלאגן הכלכלי שסביבנו, בין עליות המחירים...
זה לא מכובד להעתיק
הרשמו לניוזלטר המשובח שלנו :)

קבלו מאיתנו טיפים מעולים לחיסכון, צרכנות והתנהלות חכמה עם הכסף שלכם למייל.