אזרחים ותיקים – מדריך מקיף על הזכויות וההטבות

  • צוות שקל
  • פברואר 24, 2022
  • 2 דקות קריאה
  • צפיות

תוכן עניינים

הרשמו לניוזלטר והישארו מעודכנים!
בקצרה...
אזרחים ותיקים בהחלט ראוים להנות מפריבילגיות בכל היבט של חייהם. לצערנו יש כאלו שעדיין לא מודעים להנחות וההטבות שמגיעות להם, לכן קחו דף ועט ותהנו

זכויות והטבות לאזרחים וותיקים, כוללות, בין היתר – הנחות מגופים ציבוריים, וגם מחברות פרטיות. כדי להתחיל ולקבל אותן, מתבקש להחזיק בתעודת אזרח ותיק. היא מונפקת אוטומטית, ומי "שזכאי" לה, כביכול, לפי התקנים – מקבל אותה תוך 3 חודשים מהגיעו לגיל פרישה. המשרד לשוויון חברתי אחראי על הנושא, למי שרוצה להפנות שאלות.

קיימת המלצה שהתעודה, שפותחת דלת להנחות והטבות שונות – תהא זמינה גם באנגלית, כדי לאפשר הנחות והטבות גם במדינות דוברות אנגלית – גם כאן, המשרד הנ"ל הוא הכתובת.

מה הן חלק מההנחות וההטבות שאזרחים וותיקים יכולים לקבל?

ובכן, אף על פי שאפשר לקבל הנחה על ארנונה לאזרחים ותיקים – זה כן נכון, שמתבקש לבקש אותה, להגיש בקשה בכתב למחלקת גביה ברשות המקומית. הדבר יאפשר לקבל את אותה הנחה, ולהחיל אותה על דירת המגורים בה מתגורר אותו מגיש בקשה, והיא תקפה עד שטח של 100 מ"ר.

אזרח ותיק המקבל קצבה, אך לא השלמת הכנסה – זכאי ל-25%, בהתאם להחלטת הרשות המקומית. אפשר גם לקבל 30%, אם מגיש הבקשה מדווח שהכנסותיו לא עולות על השכר הממוצע במשק. ויש לכך סייגים שכדאי לחקור עם איש מקצוע, וניואנסים. קיימת גם אפשרות לקבל 100% הנחה, עבור אזרחים ותיקים המקבלים קצבת זקנה והשלמת הכנסה, כמו גם במקרים נוספים. אגף הגביה ברשות המקומית יכול להיות הכתובת להפעלת ומימוש הזכות.

ניתן להתקשר לעיריות, ו/או להיכנס לאתרים שלהן – כדי לראות אילו מגוון שירותים עירוניים אזרחים וותיקים יכולים לקבל לגביהם, הנחות.

הנחות בקופת חולים

נוסף על כך – בקופת חולים, באם ישנה תקרה מקסימלית לתשלומי השתתפות עצמית, פר משפחה לשירותים לרבעון – הרי, שאם אחד מבני המשפחה הגיע לגיל 65 – המשפחה כולה זכאית להפחתה ל 50%, בתקרת התשלום הרבעונית. באילו שירותים מדובר? ובכן, שירותים דוגמת ביקורי מכון, ביקורי מרפאות חוץ, ביקורי רופאים וכו'. מדובר בהטבה אוטומטית, המוחלת כאשר משפחה מגיעה לסכום תקרה.

בהיבט של תרופות – אפשר שיינתנו הנחות בנושא זה, עבור אוכלוסיות ספציפיות. לדוגמה, חברי קופת חולים מעל גיל 72, מצד אחד, בעוד מקבלים גמלה לפי חוק הבטחת הכנסה, מצד שני – יכולים לקבל הנחה של 10% בדמי השתתפות לתרופות. ואזרחים ותיקים, המקבלים קצבת זקנה, כמו גם תוספת השלמת הכנסה – יכולים אפילו לקבל הנחה של 50% ממחיר התרופות.

הנחות בתחבורה ציבורית

זו אולי הנחה קצת יותר מוכרת, שכן ביכולתו של כל אזרח ותיק – לקבל הנחה של 50% מדמי התחבורה הציבורית. בין אם מדובר בקווי אוטובוס ציבוריים, ובין אם מדובר ברכבת ישראל. ההנחה תקפה לכרטיסי הנסיעה, כמו גם לכרטיסיות (באם מישהו עוד עושה בהן שימוש). כמובן, כדי להחיל את ההלכה מתבקש להציג תעודת זהות, או תעודת אזרח ותיק עם הקנייה והרכישה של הכרטיסים. את ההנחה, ספציפית עבור קווי הרכבת – ניתן להחיל דרך שימוש בכרטיס החכם של "רב קו". וכדי להכניס אותה, ולטעון אותה לכרטיס – יש עניין להגיע לעמדת ההנפקה של אותם כרטיסים, עם התעודות הרצויות – באופן חד פעמי ולהגדיר את הכרטיס ככזה המשתייך לאזרח ותיק.

הנחות בבנקים

בנוסף, גם אל מול הבנק – אזרחים ותיקים יכולים לקבל הטבות. לדוגמה, בהיבט של עמלות – שכן, באופן עקרוני, 4 פעולות שיצבע פקיד בבנק, או במוקד טלפוני – יחושבו כפעולה אחת בערוץ הישיר, בין אם מדובר על פעולה באינטרנט, בהוראת קבע, בכספומט. בין אם מדובר על הפקדת צ'קים, משיכת מזומנים והעברת כספים לחשבון אחר. פעולות אלו ואחרות, כארבע מהן, ייחשבו כפעולה אחת בערוץ הישיר, כאמור, וכדי להפעיל את הזכאות לכך מתבקש להגיע לבנק עם התעודות הרלוונטיות והיישום של העניין יחול בראשון לחודש, לאחר הצגת התעודה.

לא כיסינו את ממד ההטבות במלואו, כלל וכלל – וניתן להמשיך ולחקור ולראות מה עוד זמין לאזרחים הוותיקים שבארצנו.

Picture of צוות אתר שקל

צוות אתר שקל

אהלן, אני אבי, היזם שמאחורי אתר שקל. אני בונה ומתחזק אתרים בתחום הפיננסי וכלכלי מתוך תשוקה לסייע לכמה שיותר קוראים להבין בתחום. אם אתם רוצים לקרוא עלי יותר, מוזמנים לעשות זאת בעמוד “עלינו”.

תשואה בגמל להשקעה*
% 0 +
חשבנו שתאהבו לקרוא גם
  • 3 דקות
  • צפיות
מכשיר אולטרסאונד ביתי – כל מה שצריך לדעת
מכשיר אולטרסאונד ביתי יכול להציע לכם זמינות נהדרת לבדיקות שכיחות שניתן לבצע...
  • 3 דקות
  • צפיות
מערכת הזדהות ממשלתית לאומית המדריך המלא
צריכים לקבל שירות ממשרד ממשלתי? הגשת דוחות, עדכון פרטים אישיים וכדומה, הכירו...
  • 8 דקות
  • צפיות
וואטסאפ ווב (WhatsApp Web) פרטי ועסקי – מדריך חדש ומפורט
סביר להניח שגם אתם משתמשים יומיים בוואטסאפ דרך הטלפון. הגיע הזמן לעבור...
זה לא מכובד להעתיק
הרשמו לניוזלטר המשובח שלנו :)

קבלו מאיתנו טיפים מעולים לחיסכון, צרכנות והתנהלות חכמה עם הכסף שלכם למייל.