נמצאים בין עבודות? כמה דברים שאתם חייבים לדעת!

  • צוות שקל
  • פברואר 8, 2021
  • 2 דקות קריאה
  • צפיות

תוכן עניינים

הרשמו לניוזלטר והישארו מעודכנים!
בקצרה...
בין אם אתם עוזבים מקום עבודה או מתחילים קריירה חדשה, חשוב לא להזניח את החיסכון הפנסיוני שלנו. ריכזנו כמה כללים חשובים לשים לב על מנת לשמור על הזכויות שלכם.

בין אם אתם כרגע שכירים או בין עבודות, בוודאי שמעתם כמה מונחים משעממים ממחלקת משאבי אנוש כגון: טופס 161, טופס 161 א', טופס 106, רצף קצבה, פיצויים פטורים, קיבוע זכויות, יתרות פיצויים, יתרות תגמולים, מענק פרישה ועוד ועוד..

כל המונחים האלו נשמעים לנו כמו סינית מדוקלמת וברוב המקרים אנחנו עוברים עליהם בעיניים עצומות כחלק מתהליך קליטה במקום העבודה החדש, אך לפרטים האלו קיימת חשיבות רבה לעתיד הפנסיוני שלכם וליום הפרישה שלכם.

מדוע כל הפרטים האלו כל כך חשובים?

מדינת ישראל מחייבת את המעסיק שלנו להפריש עבורנו פנסיית חובה וזאת על מנת שתעמוד לרשותנו הכנסה נוספת בעת הפרישה נוספת לביטוח לאומי והחסכונות שצברנו לאורך השנים.

יחד עם זאת, חיסכון פנסיה חובה כולל בירוקרטיה רבה ובמידה ונגיע לעת הפרישה לא מוכנים או עם שובל מעקב לא תקין, ייתכן ונפגע בזכויות שלנו.

לכן, כל סיום או התחלת עבודה במקום חדש, חשוב שתדעו אחר מה לעקוב, אילו טפסים לשמור ומה הזכויות הפנסיוניות שלכם.

נתחיל בהסבר על כמה מונחים

פיצויים פטורים – מהם ? על כל שנת עבודה זכאי העובד לקבל פיצויים פטורים ממס עד התקרה השנתית העומדת בשנת 2019 על סכום של 12,380 ₪ לשנה.

כלומר אדם עבד 10 שנים במקום עבודה אזי הפיצויים הפטורים שעומדים לרשותו הינם 120,380 אלף ₪ ( כמובן שלא בהכרח צבר את הסכום אך זה הפטור הקיים) לאחר עזיבת עבודה קיימת החלטה עבור העובד האם למשוך את הפיצויים הפטורים או להמשיך רצף קצבה עליהם.

רצף קצבה – הבחירה להעמיד את כספי הפיצויים לקצבה ובכך לא לנצל את הפטור הקיים עליהם. אך החלטה זאת הינה סופית ולא ניתן לבצע חרטה לאחר תקופת הזמן המוגבלת.

רצף פיצויים – הבחירה האם להעמיד את כספי הפיצויים ללא משיכה אך קיימת הגבלה שחובת מציאת מעסיק שיפקיד לפיצויים בתום 12 חודשים.

אז אילו טפסים צריכים לאחר עזיבה ?

טופס 106 שכולנו מכירים אותו , המציג את תשלומי השכר, החובות , זכויות ומידע פרטי בסיסי.

טופס 161 שיפרט את תקופת העבודה , יתרות פיצויים ותגמולים , פירוט סיבת העזיבה , שכר קובע לפיטורין וחישוב פיצויים, פרטי מידע בסיסי .

טופס 161 א' יפרט את רצון העובד מה לעשות עם כספי הפיצויים, מענק אם קיים, פטור ממס פיצויים אם זכאי , האם קיים רצף קצבה או זכויות פיצויים.

חשוב לתייק ולשמור את הטפסים השונים , בעת פרישה יהיה צורך בה ואף על מנת לבצע שינוי כמו קבלת מעסיק חדש יש צורך בטפסים אלו.

אז לא לגרוס ולזרוק, אלא לשמור ולתייק!

אז מה עושים בזמן שינוי מקום עבודה?

בעת עזיבת מקום עבודה חשוב לבצע את החישוב ולמלא את הטפסים השונים , משיכת פיצויים במהלך חיי העבודה תפגוש את החוסך בעת פרישה ובעת חישוב הפטורים והזכות ליתרונות מס הכנסה בתשלום פנסיה וכן במידה וקיים מענק פרישה מוגדל או רגיל.

בעת כניסה למקום עבודה חדש, חשוב לדאוג שהמעסיק לא יתעכב עם תשלומי הפנסיה , על פי חוק לא חייב לשלם בשלושת החודשים הראשונים ולאחר מכן לשלם רטרו ולכן גם השכר של העובד נלקח רטרו , חשוב לוודא את תזרים המזומנים שלכם.

בזמן בין עבודות , אנא בצעו ריסק זמני בקרן הפנסיה שלכם או בביטוח המנהלים! חשוב לזכור שאלו מוצרים עם כיסויים ביטוחים וללא הפקדות שוטפות אין מה שישלם את הכיסויים והם יתבטלו לאחר תקופה.

אז אולי הכי פשוט לא להחליף עבודות, אבל אל תוותרו על החלומות שלכם רק בצעו אותם בצורה מסודרת ?

Picture of צוות אתר שקל

צוות אתר שקל

אהלן, אני אבי, היזם שמאחורי אתר שקל. אני בונה ומתחזק אתרים בתחום הפיננסי וכלכלי מתוך תשוקה לסייע לכמה שיותר קוראים להבין בתחום. אם אתם רוצים לקרוא עלי יותר, מוזמנים לעשות זאת בעמוד “עלינו”.

תשואה בגמל להשקעה*
% 0 +
חשבנו שתאהבו לקרוא גם
  • 2 דקות
  • צפיות
דמי ביטוח לאומי לעובד בחופשה ללא תשלום
במידה ועובד נמצא בחופשה, הוא אינו נוכח בעבודה ולכן הגיוני שלא נדרש...
  • 2 דקות
  • צפיות
דמי ביטוח לאומי ומס בריאות לעובדים שכירים – כיצד תחשבו את התשלום
עובדים שכירים מנכים מהשכר שלהם דמי ביטוח לאומי ומס בריאות אך רבים...
  • 3 דקות
  • צפיות
תגמול בגין שעות נוספות – האם אתם זכאים לתוספת לשכר?
במידה ואתם מתבקשים להישאר לעבוד שעות נוספות, חשוב לוודא שאתם אכן מקבלים...
זה לא מכובד להעתיק
הרשמו לניוזלטר המשובח שלנו :)

קבלו מאיתנו טיפים מעולים לחיסכון, צרכנות והתנהלות חכמה עם הכסף שלכם למייל.