אז מה השוני בעצם בין בתי ההשקעות השונים ?

  • צוות שקל
  • נובמבר 3, 2021
  • 3 דקות קריאה
  • צפיות

תוכן עניינים

הרשמו לניוזלטר והישארו מעודכנים!
בקצרה...
כאשר זה מגיע לניהול הכסף שלנו, צריך להסתכל על השורה התחתונה אבל לא רק, בתי השקעות וחברות הביטוח תפקידם לייצר לנו רווח, אך האם אנחנו מבינים מה השוני בניהם?

כמו בכל תאגיד פרטי שמטרתו העיקרית היא להיות רווחי ולייצר כסף לבעלים שלו , חשוב להבין כי בתי ההשקעות וחברות הביטוח הן חברות פרטיות שבראש ובראשונה מגנות על עצמן ומטרתן העיקרית היא עשיית רווח לדוח המאזן שלהם.

בעולם מתוקן האינטרס של המשקיע ושל חברת הביטוח או בית ההשקעות זהה לחלוטין , אך במציאות של 2019 האינטרסים יושבים ליד אך לא בחפיפה מושלמת.

בית השקעות או חברת הביטוח?

במדינת ישראל כיום פועלים עשרות בתי השקעות גדולים וקטנים ומספר לא מבוטל של חברות ביטוח.
בתי ההשקעות המוכרים והמוסדיים אלו שמנהלים עבורנו גם את קופות הגמל , קרנות ההשתלמות , תיקון 190 וגמל להשקעה ביניהם השמות הידועים של פסגות, מיטב דש , אלטשולר שחם , ילין לפידות, הראל , אקסלנס , כלל וכו'. כמו כן חברות הביטוח מגדל , הפניקס, איילון , הכשרה , הראל ,כלל , מנורה וכו".

מוסדות אלו מנהלים מספר אפיקים, מניהול תיקי השקעות המוכר והידוע אל פוליסות החיסכון, ביטוחי המנהלים וקרנות הפנסיה. מכשירים פיננסים אלו הם כלים ראויים ואטרקטיביים לטובת יצירת תשואה עודפת מהכספים הפנויים שעומדים לרשותנו.

בתי ההשקעות הקטנים לרב נמצאים בידיים פרטיות וביניהם תמצאו את אלומות, הורייזין , טנדם ועוד רבים.
בתי השקעות מסוג זה לרוב מתרכזים במוצר תיק השקעות מנוהל, תתבקשו לשלם דמי הניהול לפי המדרג שלהם וכמובן כמו כולם, יש להם את האינטרס להציג לכם את התשואות הטובות ביותר על מנת שתמשיכו להיות לקוחות שמחים ומאושרים.

חברות הביטוח ובתי ההשקעות המוסדיים יודעים להציע מגוון רחב מאוד של מוצרים, כוח עצום של ועדות מחקר ואפשריות השקעה שונות , הנפקות זולות ויתרונות עלויות מרבית הפעמים, גם הם נמצאים יחד לצד כל שאר הגופים עם הרצון להציג את התשואה האטרקטיבית ביותר עבור הלקוחות שלהם.

כמובן כל הגופים השונים עובדים תחת פיקוח משרד האוצר והרשות לניירות ערך ובעלי הרישיונות המתאימים לפעילות.

מי הבעלים של בתי ההשקעות השונים ?

בתי השקעות מוסדיים שאלו באמת הגופים שעליהם השיח רלבנטי , מתחלקים לשתי קטגוריות ברורות מנהלי השקעות שהם הבעלים ובתי השקעות שיש קרן שמחזיקה את השליטה ושם מי שלרב מנצח על ההשקעות הוא אדם שכיר.

היתרון של בתי ההשקעות שאינם מוחזקים בידיים פרטיות מגיע לידי ביטוי בכך שאין אפשרות לבצע פעולה או שינוי מהותי ללא בדיקה יסודית ודקדקנית של הדירקטוריון, עודף הבירוקרטיה יכול להדוף שימוש לרעה של משאבי החברה או ניסיון של ההנהלה לחמוד את כספי הלקוחות מעבר לגבול הסביר ולכן בהחלט חשוב שיש דריקטוריון אשר מפקח על הניהול השוטף.
אך תחום ניהול ההשקעות דורש תגובה זריזה וכל עיכוב פירושו איבוד של פוטנציאל תשואה לעמיתים ולכן שכבת הבירוקרטיה הזו משתמשת כגורם מעכב.

לעומת זאת בתי השקעות בידיים פרטיות יכולים לקבל החלטות מהירות יותר , בעיקר אם הבעלים הוא גם מנהל ההשקעות ומי שמנווט את הספינה.

כמובן שגם בבתי ההשקעות האלו קיימות ועידות אך מאחר שהבעלים זמינים יותר לקבלת החלטות ניתן להגיב בזמן אמת מהר יותר, בתי ההשקעות הידועים , המוכרים , הטובים ובפועל אלו שמציגים את התשואה הטובה ביותר לאורך העשור האחרון הם ילין לפידות ואלטשולר שחם שללא ספק מצליחים לפתוח פער עצום שנה אחר שנה אל מול המתחרים שלהם.

בקטגוריה השנייה נמצאים מרבית בתי ההשקעות וחברות הביטוח וביניהם ניתן לראות את אקסלנס והפניקס בניהולו המקצועי של רועי יקיר מצליחות להציג תוצאות אטרקטיביות .

איפה האינטרסים נפגשים ?

אז כמובן שעל כל הטוב הזה יש עלויות , הרי אלו לא גופיים שפועלים ללא למטרות רווח ולכן הם גובים דמי ניהול וכמו בכל תעשייה, אלו שמציגים את המוצר הטוב ביותר לרב יידרשו את המחיר גבוה יותר וזה תקין כל עוד התוצאה הסופית ראויה.

חשוב לשים לב כי פערי דמי הניהול בין חברות השונות לא עוברים את ה0.5% ולפעמים שווה בהחלט לשלם את אותו חצי אחוז יותר מאחר שפערי התשואות לאורך ההיסטוריה אכן ממצמצות את הפער ומשאירות את המשקיעים עם רווח גבוה יותר.

אז האינטרס המובהק הוא לייצר תשואה עבור המשקיעים מאחר שדמי הניהול אינם סכום קבוע אלא נגזרת של אחוז שנקבע מראש מקרן , ככל שהקרן גדלה דמי הניהול המשולמים בפועל גדלים אך כך גם הרווחים שלנו כמשקיעים.

למרות שהמערכת בנויה כך שהאינטרסים יתמזגו בצורה מושלמת בין המשקיעים למנהלי ההשקעות השונים, חשוב לזכור שכמו כל עסקה חכמה, את כל התנאים החשובים קובעים במשא ומתן לפני העברת הכסף.
דאגו להתמקח על דמי הניהול ועל תנאי הסכם ניהול ההשקעות לפני ביצוע ההפקדה שכן לאחר מכן, אתם עוברים לשבת לצידו של בית ההשקעות.

מה כדאי לעשות?

אל תחששו להתמקח על דמי ניהול, ככל שתשלמו פחות, כך תרוויחו יותר, יחד עם זאת זכרו שלא להתפשר על איכות ניהול נמוכה בשביל דמי ניהול זולים.

בחרו בתי השקעות מסוג שונה, מנהלי השקעות שונים והשקפות עולם שונות. נסו לשלב בין בתי השקעת בידיים פרטיות לבין בתי השקעות המוחזקות בידי קרנות על מנת לאזן את תיק הנכסים.

אחרי מה כדאי לעקוב?

חשוב וכדאי לעקוב אחרי תשואות , לבדוק בסיום תקופה סבירה של מינימום שנה האם יש מקום לבצע שינויים , איך היו הגופים המנהלים בחודשים אדומים וירוקים קיצוניים.

האם שירות הלקוחות סביר? האם דמי הניהול שנלקחו בפועל אלו דמי הניהול שהובטחו? האם הגוף פודה או מגייס? האם השתנה מנהל ההשקעות , אין נקודה חשובה מזאת !

מה חשוב לזכור?

אורך רוח כאשר מדובר בשוק ההון , והכי חשוב שברגע שהפכתם ללקוחות של מנהל השקעות באשר הוא ובכל מוצר האינטרס שלכם זהה ולכן צאו מנקודת הנחה שעושים הכי טוב עבורכם אך אל תחששו לבדוק האם אתם בחרתם את מנהל ההשקעות הטוב ביותר ולא זה שעושה הכי טוב שלו ..

Picture of צוות אתר שקל

צוות אתר שקל

אהלן, אני אבי, היזם שמאחורי אתר שקל. אני בונה ומתחזק אתרים בתחום הפיננסי וכלכלי מתוך תשוקה לסייע לכמה שיותר קוראים להבין בתחום. אם אתם רוצים לקרוא עלי יותר, מוזמנים לעשות זאת בעמוד “עלינו”.

תשואה בגמל להשקעה*
% 0 +
חשבנו שתאהבו לקרוא גם
  • 3 דקות
  • צפיות
מדד הפחד, מדד VIX
בין אם אתם סוחרים מתקדמים בשוק ההון או משקיעים מזדמנים, חשוב שתכירו...
  • 4 דקות
  • צפיות
קרן כספית – המדריך למתחילים
אם אתם מחפשים מקום טוב להתחיל את ההשקעות שלכם, קרנות כספיות הן...
  • 3 דקות
  • צפיות
ניהול תקציב משפחתי לפי שיטת 50/30/20
האם אתם מרגישים שאתם לא יודעים לאן הכסף שלכם הולך? האם אתם...
זה לא מכובד להעתיק
הרשמו לניוזלטר המשובח שלנו :)

קבלו מאיתנו טיפים מעולים לחיסכון, צרכנות והתנהלות חכמה עם הכסף שלכם למייל.