הקשר בין ירידות ועליות בשוק ההון – האם יש רמזים נסתרים בנתונים היבשים ?

  • צוות שקל
  • נובמבר 3, 2021
  • 4 דקות קריאה
  • צפיות

תוכן עניינים

הרשמו לניוזלטר והישארו מעודכנים!
בקצרה...
תוכלו למצוא ברשת נתונים רבים אודות קופות הגמל, קרנות השתלמות פוליסות חיסכון ועוד.. כיצד ניתן לעשות סדר בכל הנתונים היבשים ובאמצעותם לבצע השקעה חכמה ומוצלחת

שוק ההון כידוע אינו קו ישר ולעולם לא הבטיח תשואה , הגרף של שוק ההון יכול להיות כמו עלייה גדולה אם נבחר להסתכל עליו מיום היוולדו או לטווח זמן מאוד ארוך.

יחד עם זאת, הגרף אינו קו לינארי אלא קיימים בו לא מעט שיפועים או שיני מסור שאלו הן תקופות שבו שוק ההון היה מאוד תנודתי והיה עלול להסב עבור משקיעים הפסדים.

אחת הנקודות החשובות ביותר בהשקעה באשר היא, הינה להגדיר את טווח ההפסד שהמשקיע יכול להכיל ללא פגיעה מהותית ברמת החיים שלו.

אין משקיע שמבצע השקעה אשר מטרתה הפסד אך יחד עם זאת חשוב להבין כי אין השקעה ללא סיכון ולכן בעת כניסה להשקעה , למדו את הסיכונים הכרוכים , בדקו האם אתם מסוגלים לעמוד בהשקעה כושלת במובן הכלכלי ובמובן הנפשי.

רק אם קיבלתם החלטה שזאת השקעה שאתם יכולים לקבל כשלון בה , הסתכלו על הצד השני בהשקעה והאפשרות לרווח, אין ספק שמשקיע יחליט לבצע עסקה רק בהנחה של הצלחה אך זכרו כי אין השקעות עם תשואה מובטחת ולכן חשוב להכיר את ההשקעות השונות בכל הרבדים והפרמטרים שהיא מכילה.

פרמטרים לבדיקה

אז לפני השקעה שונה אנו נבחן את יעילות ההשקעה , תנאי השוק , המתחרים , העלויות , ההיסטוריה , מנהלי התפעול וההשקעה , הסיכויים לרווח ומה תקרת הזכוכית, הדרך לצאת מההשקעה , מה זמן טווח ההשקעה המינימאלי והאם היא מתאימה לצרכים שלנו.

בשלב זה, נבחן את הפרמטרים השונים להשקעה בשוק ההון שיכולה להתאפיין במוצרים שונים כמו פוליסות חיסכון , תיקי השקעות , קרנות השתלמות , קופות גמל , גמל להשקעה , ביטוחי מנהלים וקרנות פנסיה.

פרמטר ראשון – תשואות עבר , הן אמנם לא מעידות על תשואות העתיד אך בהחלט מראות על איכות ויכולת ניהול , אפשרות לנתח את השוק לאור המשאבים העומדים לרשות מנהלי ההשקעות.

כיצד מנהלי ההשקעות מגיבים בתקופת ירידות או עליות בשווקים ,האם הם ידעו לזהות מגמה או הזדמנות והאם קיימות להם גישות ניהול שונות שיכולות להוות פיזור סיכונים בסך תיק הנכסים.

פרמטר שני – גודל הקופות , מרבית הפעמים תהיה המלצה על מכשירים קטנים שיודעים להגיב מהר לשווקים ובכך יכולים "לזרוק " מהר נייר ערך שאינם חפצים בו יותר או לחילופין לרכוש נייר ערך שכן הכל במסות קטנות.

אכן בעבר ראינו כי הקופות גמל הגדולות אכן היו ספינה שלא היה פשוט לנווט אך בשנים האחרונות אלטשולר שחם מוכיח לנו כי הטענה הזאת לא תמיד נכונה לכן גם קופות גדולות יכולות להיות בראש הטבלה , כמובן צריך לבחון את ההצלחות שלהם לאורך שנים.

פרמטר שלישי – דמי ניהול , יש שיקראו להם " הרוצח השקט של הפנסיה " , יש שיצאו בהצהרה כי אין סיבה לשלם דמי ניהול ועדיף לרכוש מדד ובכך לנצח את השווקים ויש מי שיראו את דמי הניהול שכר הוגן למנהלי ההשקעות שעושים את עבודתם נאמנה ומסבים למשקיעים תשואה עודפת.

אין סיבה לשלם דמי ניהול גבוהים לחינם, יחד עם זאת אין סיבה להתפשר ולקבל הצעות אחיתופל שרק דמי הניהול הם הגורם המרכזי , תשואות העבר מציגות פער גדול הרבה יותר מפער שיכול להיות בין דמי ניהול אפס למקסימום הניתן לדרוש לפי החוק.

פרמטר רביעי – יציבות הגוף המנהל, השתדלו להימנע מגופים אשר עברו בעבר מעילות , תחלופה מהירה של הנהלה בכירה ומנהלי השקעות.

גופים אלו לרב יהיו גופים פודים , כלומר אם תבחנו את המכשירים שהם מציעים לכם באתרים ממשלתיים תראו צבירה שלילית גבוהה, כלומר המשקיעים שבחרו בעבר לתת הזדמנות לגופים אלו , החליטו לעזוב אותם לטובת מנהלי השקעות אחרים  אין סיבה שאתם תמלאו את החסר.

זכרו , " פראיירים לא מתים , הם רק מתחלפים "

פרמטר חמישי – מדד השארפ, לכל מכשיר פיננסי יש מדד שארפ שיכול ללמד המון על איכות הניהול , יציבות מנהלי ההשקעות והיכולת שלו להתמודד מול השוק ותנאי השוק השונים והמאתגרים.

הנתון הזה קריטי וחשוב מאוד לבחירת מנהל ההשקעות ויכול בהחלט להטות את ההחלטה , מרבית הפעמים זה מה שיבדיל בין כוכב תורן לכוכב קבוע…

מהי סטיית תקן?

סטיית התקן לפי הגדרה מילונית היא "מדד סטטיסטי לתיאור הפיזור של נתונים מספריים סביב הממוצע שלהם , התלוי במרחק של הנתונים מן הממוצע שלהם" או איך זה ישפיע על המשקיע ?

אם סטיית התקן נמוכה, זה אומר שהקו של ההשקעה שלכם יהיה מתון ובתקופות של ירידות אתם תחוו פחות זיעה קרה וההפסדים יהיו קטנים מהממוצע בשוק ולהיפך, סטיית תקן גבוהה היא השקעה שעובדת כמו רכבת הרים.

ריגושים ניתן למצוא בחוויות רבות בחיים אבל את ההשקעות שמתבצעות מחסכונות שלכם בצעו באופן שקול ובזהירות.

לכן הפרמטר של סטיית תקן מאוד קריטי , אל תתפשרו על מדד השארפ שמייצג את סטיית התקן , להרוויח אחוז פחות יגרום לכם להרגשה לא נעימה אך להפסיד אחוז, יהיה קשה יותר להחזיר אותו וישאיר טעם רע ומר…

כמה זה מוכיח במציאות ?

קל מאוד, מנהלי ההשקעות עם מדד השארפ הטוב ביותר הינם ילין לפידות ואלטשולר שחם ובהמשך מאוד טבעי הן גם הציגו לדוגמא את קרנות ההשתלמות הטובות ביותר האחרון.

ניתן לראות את קרן ההשתלמות של אקסלנס שבשנים האחרונות מציגה תשואה גבוהה ומצליחה להתברג בשלישיה הפותחת עם מדד שארפ גבוה ותקין.

מדד השארפ אינו המדד היחיד לקבלת החלטות , אך בהחלט הוא אחד הפרמטרים החשובים והבסיסיים לקבלת החלטות לאילו מנהלי השקעות לתת את המושכות .

ממה כדאי להיזהר ?

בעיקר חשוב להיזהר מפיתויים הם יגיעו לרב בכמה צורות עיקריות :

  1. דמי ניהול נמוכים מבתי השקעות שמציגים תשואות נמוכות, כאשר אתם מקבלים הצעה עם דמי ניהול מאוד נמוכים ,תשאלו את עצמכם איך ייתכן שהם מוכנים לעבוד כל כך בזול? מה יש לאותם מנהלי השקעות להסתיר ?
  2. כוכב תורן , לרב מנהל השקעות שיציג תשואה גבוהה ואחת לתקופה, אכן בית השקעות שלא מוביל לאורך שנים יכול לככב בראש הטבלה ינצל את 15 דקות התהילה שלו.
    אל תתפתו להעביר את ההשקעות שלכם על הצלחה רגעית , בדקו לאורך שנים ואם הוא לא מופיע לתקופה ארוכה עם היסטוריה של הצלחות , המתינו בינתיים אצל מנהלי ההשקעות שכבר הוכיחו את עצמם , תמיד ניתן להצטרף ומנהל ההשקעות יקבל אתכם בזרועות פתוחות.
  3. בעלי רישיון! בשנים האחרונות החלה תופעה בה מציגים את עצמם אנשים שונים כמתכננים פיננסים ומייעצים למשקיעים עבור התיק שלהם, מי שאינו בעל רישיון אינו יכול לייעץ , תבקשו לראות רישיון בתחילת העבודה.

אם אתם כבר עובדים עם מתכננים צמודים, בקשו לראות את הרישיון עוד מהשנה שהתחלתם לעבוד איתם , במידה והם לא יודעים להמציא לכם את הרישיון, אל תחשבו פעמיים והפסיקו את העבודה איתם. אם תחליטו לדווח עליהם למשרד האוצר זאת כבר החלטה שלכם , אך אתם אל תיקחו את הסיכון בעבודה משותפת עם מי שעבר על החוק.

אז אכן דרך נתונים יבשים אנחנו בהחלט יכולים להסיק לא מעט מסקנות ובכך לייצר סיכון מחושב בהשקעות השונות שאנו עומדים לבצע.

Picture of צוות אתר שקל

צוות אתר שקל

אהלן, אני אבי, היזם שמאחורי אתר שקל. אני בונה ומתחזק אתרים בתחום הפיננסי וכלכלי מתוך תשוקה לסייע לכמה שיותר קוראים להבין בתחום. אם אתם רוצים לקרוא עלי יותר, מוזמנים לעשות זאת בעמוד “עלינו”.

תשואה בגמל להשקעה*
% 0 +
חשבנו שתאהבו לקרוא גם
  • 3 דקות
  • צפיות
מדד הפחד, מדד VIX
בין אם אתם סוחרים מתקדמים בשוק ההון או משקיעים מזדמנים, חשוב שתכירו...
  • 4 דקות
  • צפיות
קרן כספית – המדריך למתחילים
אם אתם מחפשים מקום טוב להתחיל את ההשקעות שלכם, קרנות כספיות הן...
  • 3 דקות
  • צפיות
ניהול תקציב משפחתי לפי שיטת 50/30/20
האם אתם מרגישים שאתם לא יודעים לאן הכסף שלכם הולך? האם אתם...
זה לא מכובד להעתיק
הרשמו לניוזלטר המשובח שלנו :)

קבלו מאיתנו טיפים מעולים לחיסכון, צרכנות והתנהלות חכמה עם הכסף שלכם למייל.