[מדריך] ביטול עסקה צרכנית – מהם הזכויות שלי במקרה שאני לא מרוצה?

  • צוות שקל
  • פברואר 7, 2022
  • 2 דקות קריאה
  • צפיות

תוכן עניינים

הרשמו לניוזלטר והישארו מעודכנים!
בקצרה...
ביצעתם עסקה צרכנית? מעולה. אך מה קורה אם אתם מגלים שהמוצר אינו מתאים לתיאור או שאתם פשוט לא מרוצים? מהם הזכויות שלהם לביטול עסקה?

העניין של ביטול עסקה צרכנית, הוא שצרכן, לעתים – יכול להחליט שהוא מבטל את העסקה שסגר. שזה נהדר, וזה מוגן ומעוגן במסגרת חוק הגנת הצרכן.

ביטול עסקה צרכנית

במסגרת ביטול עסקה צרכנית – צרכן, בישראל, יכול לבקש מבית העסק את הכסף שהושקע בעסקה, כמו גם להחזיר לו את המוצר. למימוש הזכאות כחוק, ישנם תנאים מסוימים, הכוללים מקרים אפשריים (או שלא) לביטול עסקה צרכנית, תקופה בה ניתן לעשות זאת ודרכים מסוימות לשם כך.

באופן חד צדדי

באופן עקרוני, החוק, כמו גם התקנות להגנת הצרכן – מאפשרות מקרה, בו צרכן מבטל עסקה, גם מבלי להתייעץ עם העוסק, או לבקש את רשותו לשם כך. גם אם לא מדובר על סיבה ספציפית, כמו פגם או אי התאמה עם המוצר/שירות, אלא מתוך חרטה אישית של הצרכן. מצידו של העוסק, באפשרותו – לקבל דמי ביטול, בעבור ביטול העסקה והחזרת הכסף לצרכן. דמי הביטול, יכולים להיות עד 5% מגובה העסקה, או כמאה שקלים, הנמוך מבניהם.

מי זכאי?

הזכות ניתנת למימוש על ידי צרכנים פרטיים (מי שעשה עסקה צרכנית שעירבה רכישת נכס או קבלת שירות מעוסק, לשם שימוש פרטי), עבור ערך טובין העולה על חמישים שקלים, למשך תקופת ביטול נתונה, אשר מוגדרת באופן שונה עבור כל סוג מוצר או שירות. הזכות ניתנת למימוש עבור מוצר שלם, שלא נפגם ולא שומש, והוחזר לבית העוסק.

לעומת זאת, צרכן שאינו מוגדר כצרכן פרטי (עוסק שקנה עבור העסק שלו, לדוגמה), ובמקרים בהם הטובין לא ניתנים להחזרה (כמו הלבשה תחתונה, מסיבות מובנות).

סוגים שונים לכל עסקה

אנחנו לא נפרט מקרים בהם ניתן, או שלא – להחזיר ציוד, ברמת פרטי הפרטים – כיוון שהרשימה ארוכה במיוחד. אלא, נציין – שראשית כל, טבלאות מלאות, או רחבות דיו – נמצאות ברחבי האינטרנט, והן כוללות רשימות של פריטים, קטגוריות מוצרים ותנאים לביטול העסקה (כמה זמן ניתן לחכות טרם הביטול, ממועד הרכישה, לדוגמה).

תקופת ביטול אפשרית

באופן כללי, אפשר לבטל עסקה צרכנית למוצרים ושירותים, באם התקופה הראויה נוצלה לשם כך. אם יש מוצר שיש עבורו שני ימי עסקים, או אפילו 14, טרם ניתן יהיה לבטל – כל עוד הביטול יתבקש במהלכם – הרי שהוא בתוקף, ובמסגרת התנאים האפשריים לביטול עסקה – לפי חוק.

באם סופרים את הימים ממועד העסקה, אז סופרים אותם מבלי לכלול את היום הנוכחי, אלא כן סופרים ימי שישי ושבת. באם מחזירים מוצר באריזתו המקורית – זה יכול לספק ראיה לאי שימוש – אלא שאריזה מקורית, אינה בהכרח תנאי להוכחה של כך.

לא כל עסקה צרכנית (אלא אם כן העוסק הוא זה שמאפשר)

לא ניתן לבטל עסקה צרכנית, באם מדובר על עסקה שנרכשו בה מידי הצרכן – מוצרי מזון, תרופות, תוספות תזונה, מוצרים שלא ניתן להחזיר על פי דין, ואלו שיוצרו במיוחד, וכו'.

תהליך ביטול העסקה: הצגת מסמכים ומוצרים לעוסק

כדי לבטל עסקה צרכנית, מתבקש להציג מסמכים לעוסק, איתו הייתה העסקה. בין אם זה חשבונית, סרט קופה, פתק החלפה (רק אחד מהם), או הוכחה אחרת לגבי ביצוע העסקה, מתי התרחשה, כמה שולם בה ואמצעי התשלום.
באם המוצרים אינם פגומים, ולא נעשה בהם שימוש – הוא מציג אותם בעת הצגת המסמכים לעוסק. את החזרתם, ניתן לעשות בכל אחד מסניפי העוסק, או בנקודות המכירה של העוסק. זה לא תקף למקרים בהם מדובר בזכיין, באם הציג בברור, לצרכן במקום בולט – שמדובר בזכיין.
לאחר מכן, תהליך החזרת הכסף, האסמכתאות, ומה לא – אמור להתרחש.
TAKE AWAYS

  1. ניתן לבטל עסקה צרכנית, בתנאים מסוימים ולא אחרים
  2. לכל קטגוריית מוצרים יש תקופת זמן שונה, בה ניתן להחליט על ביטול
  3. יש מסמכים שצריך להציג לעוסק, ומוצרים שלמים שלא נעשה בהם שימוש
  4. ייתכן שיהיו דמי ביטול
Picture of צוות אתר שקל

צוות אתר שקל

אהלן, אני אבי, היזם שמאחורי אתר שקל. אני בונה ומתחזק אתרים בתחום הפיננסי וכלכלי מתוך תשוקה לסייע לכמה שיותר קוראים להבין בתחום. אם אתם רוצים לקרוא עלי יותר, מוזמנים לעשות זאת בעמוד “עלינו”.

תשואה בגמל להשקעה*
% 0 +
חשבנו שתאהבו לקרוא גם
  • 3 דקות
  • צפיות
מדד הפחד, מדד VIX
בין אם אתם סוחרים מתקדמים בשוק ההון או משקיעים מזדמנים, חשוב שתכירו...
  • 4 דקות
  • צפיות
קרן כספית – המדריך למתחילים
אם אתם מחפשים מקום טוב להתחיל את ההשקעות שלכם, קרנות כספיות הן...
  • 3 דקות
  • צפיות
ניהול תקציב משפחתי לפי שיטת 50/30/20
האם אתם מרגישים שאתם לא יודעים לאן הכסף שלכם הולך? האם אתם...
זה לא מכובד להעתיק
הרשמו לניוזלטר המשובח שלנו :)

קבלו מאיתנו טיפים מעולים לחיסכון, צרכנות והתנהלות חכמה עם הכסף שלכם למייל.