פסגות נאלצת להיפרד מ-180 מיליון שח בפוליסות חיסכון

  • צוות שקל
  • אוקטובר 17, 2023
  • 4 דקות קריאה
  • צפיות

תוכן עניינים

הרשמו לניוזלטר והישארו מעודכנים!
בקצרה...
בית ההשקעות פסגות נאלץ לוותר על ניהול של כ-180 מיליון ש"ח בפוליסות החיסכון שלה. גלו מדוע, מהן האלטרנטיבות של המשקיעים הקיימים וכמובן התשואות שפסגות השיגה

פסגות בית ההשקעות, מנהלים מגוון רחב של מוצרים כגון קופות גמל, קרנות השתלמות, תיקי השקעות ופוליסות חיסכון.

בתחילת השנה (ינואר 2020) בהודעה רשמית, פסגות נאלצת להפסיק לנהל את כספי העמיתים נמצאים במסלולי ההשקעה שלה בפוליסת החיסכון , זאת אשר מנוהלת על ידה משנת 2009.

כיצד הודעה זאת תשפיע על כספי העמיתים אשר בחרו לתת את אמונם בפסגות? והאם בהסתכלות אחרונה ניתן לומר שפסגות סיפקה תשואה חיובית לאורך שנים? כל זאת , בפסקאות הבאות.

מהי פוליסת חיסכון ?  

סך הכסף המנוהל בפוליסות החיסכון השונות בשוק כבר חצה את רף ה-30 מיליארד ₪ , אם בכל זאת, עוד לא הכרתם את המוצר, נשמח להכיר לכם.

פוליסת חיסכון הינה אפיק השקעה לכספים נזילים ופועלת כתיק השקעות מנוהל אך עם מאפייני מיסוי, עלויות ושקיפות שונות מהרגיל.

יתרון מיסוי: השקעה בניירות ערך דרך תיק השקעות מאלצת אותנו לשלם מס רווחי הון בכל פעם שאנו מבצעים מכירה ברווח. לעומת זאת בפוליסת החיסכון, אנו נדרשים לשלם מס רווחי הון אך ורק ברגע משיכת הכספים מהפוליסה, כך למעשה אנחנו מרוויחים באפקט של ריבית דה ריבית.

יתרון עלויות: תיק השקעות מנוהל עולה הרבה יותר משנדמה לרוב המשקיעים, ישנם עלויות בנקאיות כגון, עלויות קנייה ומכירה, דמי משמרת ודמי ניהול. בנוסף לאלו צריך להוסיף עלויות ניהול השקעות כגון מנהל השקעות חיצוני או בנקאי.

יתרון שקיפות: מי מאיתנו לא אוהב נתונים? לנתח את טבלאות התשואות בטווחי זמן שונים ורמות חשיפה שונות למניות. הרגולציה לא מאפשרת למנהלי השקעות לחשוף את התשואות של תיקי ההשקעות ולכן יש הרגשה של "חתול בשק" , פוליסות החיסכון לעומת זאת מדווחות על תשואה ברמה יומית!

כתבנו לא מעט על פוליסות החיסכון המובילות, אך נמשיך להסביר מה קרה עם פסגות.

פוליסות החיסכון של פסגות

ניהול השקעות בפסגות הינו מהוותיקים, היציבים והגדולים בענף. במשך השנים ניהלה פסגות חברת ביטוח לצד בית השקעות וכך למעשה הציעה ללקוחות שלה מגוון רחב של מוצרי חיסכון שונים כגון: קרן פנסיה, קופת גמל, קרן השתלמות, תיק השקעות, פוליסת חיסכון ועוד.

לימים, פסגות מכרה את חברת הביטוח שלה לאיילון וכך למעשה העבירה את פעילות פוליסות החיסכון שלה לחברת הביטוח איילון.

במקרה כזה, איילון משתמשת פלטפורמה בעבור מנהלי ההשקעות של פסגות בלבד, כלומר את שירות הלקוחות, ניהול הכספים, הפקדות ומשיכות תבצע איילון ואילו את ניהול ההשקעות בפועל יבצעו מנהלי ההשקעות של פסגות.

האם יש לפסגות פוליסת חיסכון נוספת ?

את פוליסת החיסכון הביתית של פסגות, זאת שבנתה סביב קהל הלקוחות שלה, היא נאלצה למכור ולהעביר לחברת הביטוח איילון, אך האם מנהלי ההשקעות של פסגות ניהלו פוליסת חיסכון נוספת? בהחלט כן.

חברת הביטוח הכשרה השיקה אפיק השקעה בשם בסט אינווסט, זהו אפיק השקעה מתוחכם אשר משלב מגוון מנהלי השקעה מובילים במשק עם מוצר החיסכון הטוב ביותר, פוליסת חיסכון.

פסגות חתמה על הסכם ניהול השקעות עם הכשרה וכך יצרה 3 מסלולי השקעה (אג"ח , כללי, מניות) אשר יתופעלו תחת בסט אינווסט אך ינוהלו על ידי פסגות.

שיתוף הפעולה בין פסגות להכשרה מסתיים בסוף החודש (ינואר 2020) וכך 180 מיליון ₪ מכספי העמיתים הנמצאים במסלולים בניהול של פסגות, צריכים למצוא בית חדש ודחוף.

תשואות פוליסת החיסכון של פסגות בהכשרה

שנת הפתיחה של שיתוף הפעולה בין הכשרה ופסגות הייתה 2009 , זוהי בהחלט השנה המוצלחת ביותר של שוק ההון ושימשה כקרש קפיצה לביצועים ותשואות חיוביות גבוהות.

אך לאורך השנים נתקל שוק ההון במהמורות ומכשולים, כאלו אשר דורשים יכולות ניהול השקעות יוצאות דופן על מנת לסיים במקומות הראשונים, יחד עם זאת, הצליחו מנהלי ההשקעות של פסגות להציג תשואה סבירה ומכובדת.

87% תשואה מצטברת במסלול הכללי (השואף ל-35% חשיפה למניות ) זוהי בהחלט תשואה מצטברת מרשימה, אך האם היא כדאית?

היתרון הבולט ביותר של הכשרה בסט אינווסט הוא שילוב מנהלי השקעות כמסלולי השקעה, בצורה זאת, יכול משקיע להזיז את כספו בין מנהלי השקעות, תחת אותה קורת גג , ללא תשלומי מס או שינוי בדמי ניהול.

לכן, משקיעים אשר ניהלו את כספם במסלולי השקעה של פסגות כבר שילמו את דמי הניהול הנדרשים על ידי הכשרה, אם כך, נבחן את ביצועי המסלולים המקבילים , אלטשולר שחם, ילין לפידות ומיטב דש.

תשואות מקבילות לפוליסת החיסכון של פסגות

כפי שציינו בתחילת הכתבה, פוליסת החיסכון הביתית של פסגות נמכרה לחברת הביטוח איילון וכך לקוחות החברה עברו באופן מיידי לאיילון.

בהכשרה חברה לביטוח לעומת זאת, משקיעים בחרו באופן אקטיבי לנהל את כספם תחת ניהול ההשקעות של פסגות ולשלם דמי ניהול זהים לאלו אשר ניהלו במסלולים המקבילים (אלטשולר שחם)

29.57% פער בתשואה, אנחנו בטוחים שאתם יודעים לבצע את החשבון בראש, כל אחד לפי סכום ההשקעה שיש ברשותו.

אך לצורך הדוגמא אנחנו נחשב את הפער בעזרת פוליסת חיסכון ממוצעת של 500,000 ₪ , בתקופה המצטברת פער התשואה יעמוד בקירוב על 147,850 ₪ !

אנחנו לא חכמים בדיעבד, כפי שציינו קודם, פוליסות החיסכון מציגות תשואה ברמה היומית ולכן באתר של הכשרה בסט אינווסט ניתן לראות גרף מפורט המציג את הביצועים של מנהלי ההשקעות.

נציג השוואה של 5 השנים האחרונות בין אלטשולר שחם לפסגות

פוליסת החיסכון של פסגות אשר מוצגת בגרף בצבע כחול, אומנם שומרת על מגמה חיובית לאורך שנים בתחרות צמודה עם מסלול הבית של הכשרה, אך ניראה שהפוליסה של אלטשולר שחם (צבע כתום) מציגה תשואה חיובית בפער ניכר מעל פסגות לאורך כל התקופה.

כך שמשקיעים יכלו בכל עת במהלך חמשת השנים האחרונות לבצע שינויי מסלול למנהלי השקעות אחרים באותו בית (בסט אינווסט) ועם אותם דמי ניהול.

מה יקרה ל180 מיליון אשר בניהול פסגות ?

אנחנו לא בטוחים מהן הסיבות שבחרו משקיעים שונים להשאיר את כספם במסלולי ההשקעה של פסגות , בייחוד לאור האלטרנטיביות המוצלחות . בכל זאת, חשוב להבין מה הנוהל קובע ומה עתיד הכספים אשר נמצאים כעת במסלולים השונים.

חברת הכשרה פנתה באופן יזום למשקיעים השונים בהודעה על סגירת מסלולי ההשקעה של פסגות ולמשקיעים יש מספר אפשרויות:

  • למשוך את כספם: זוהי לא האופציה המומלצת לאור המגמות החיוביות בשוק ההון וכמובן העובדה שמשיכה של הכספים תפעיל אירוע מס. יחד עם זאת, זוהי עדיין זכות המשקיעים וחשוב להכיר בה.
  • לבצע שינוי מסלול: האפשרות המומלצת ביותר על ידינו היא לשקול לבצע שינוי מסלול לאחד ממנהלי ההשקעות אשר עדיין מפעילים מסלולי השקעה בהכשרה כגון : אלטשולר שחם, ילין לפידות, מיטב דש, הכשרה, אקסלנס פסיבי.

במידה והמשקיע לא יבצע אחת מהאפשרויות הללו באופן אקטיבי, כספו יעבור באופן אוטומטי למסלול ההשקעה המקביל של הכשרה.

אנחנו לא מאמינים גדולים בשינוי פסיבי, כלומר , במידה ואתם אחד מהמשקיעים אשר כספם נמצא תחת ניהול פסגות בהכשרה, התייעצו איתנו, בצעו פעולה אקטיבית לשיפור פוטנציאל התשואה שלכם.

Picture of צוות אתר שקל

צוות אתר שקל

אהלן, אני אבי, היזם שמאחורי אתר שקל. אני בונה ומתחזק אתרים בתחום הפיננסי וכלכלי מתוך תשוקה לסייע לכמה שיותר קוראים להבין בתחום. אם אתם רוצים לקרוא עלי יותר, מוזמנים לעשות זאת בעמוד “עלינו”.

תשואה בגמל להשקעה*
% 0 +
חשבנו שתאהבו לקרוא גם
  • 3 דקות
  • צפיות
מדד הפחד, מדד VIX
בין אם אתם סוחרים מתקדמים בשוק ההון או משקיעים מזדמנים, חשוב שתכירו...
  • 4 דקות
  • צפיות
קרן כספית – המדריך למתחילים
אם אתם מחפשים מקום טוב להתחיל את ההשקעות שלכם, קרנות כספיות הן...
  • 3 דקות
  • צפיות
ניהול תקציב משפחתי לפי שיטת 50/30/20
האם אתם מרגישים שאתם לא יודעים לאן הכסף שלכם הולך? האם אתם...
זה לא מכובד להעתיק
הרשמו לניוזלטר המשובח שלנו :)

קבלו מאיתנו טיפים מעולים לחיסכון, צרכנות והתנהלות חכמה עם הכסף שלכם למייל.