מכירה בחסר (שורט) : איך ניתן להרוויח מירידות בשווקים

  • צוות שקל
  • פברואר 7, 2021
  • 3 דקות קריאה
  • צפיות

תוכן עניינים

הרשמו לניוזלטר והישארו מעודכנים!
בקצרה...
חדשים בעולם המסחר בשוק ההון? חשוב שתכירו את האפשרות להרוויח גם במצב שבו שוק ההון בירידות, מכירה בחסר (שורט) הינה אפשרות השקעה ספקולטיבית אך חיונית לכל סוחר עצמאי.

מכירת מניות בחסר הינה תהליך בה סוחר בבורסה משקיע באפשרות שנייר ערך מסוים ירד בערכו. זאת כמובן לעומת התהליך הרגיל בו סוחר רוכש מניה או נייר ערך אחר במטרה שערכה יעלה ובסופו של דבר הוא ימכור אותה ברווח. ברמה הפרקטית, הדבר מצריך מכירה של מניות שאינן נמצאות ברשותו של המשקיע, ועל כך בהמשך.

מהי מכירה בחסר?

מכירת מניה בחסר מכונה גם "שורט", ולרוב נובעת מתוך אחת משתי סיבות. אחת היא אמונתו של המשקיע כי אותה מניה עומדת לרדת בערכה. סיבה שניה היא שמדובר בחלק מהשקעה מורכבת, בה הרכיב של השורט ממזער סיכון אחר, מה שנקרא בעגה המקצועית "גידור".

מכירה בחסר – דוגמאות מספריות

נדגים את נושא מכירת מניות בחסר באמצעות דוגמאות מספריות. דוגמאות אלה גם ימחישו את שתי הסיבות לטכניקה זו.

נגיד שמשקיע מסוים מאמין שהמניה של חברת פייסבוק עומדת לרדת, למשל כי התפרסמה בעיתון ידיעה לא מחמיאה על חברה זו. אותו משקיע ימכור בחסר מניות של פייסבוק, נאמר ב-1000 ₪, ובהנחה שצדק ואכן מניות פייסבוק ירדו בערכן, נגיד ב-4%, הוא יקנה בחזרה את מניות החברה, וירוויח 40 ₪.

דוגמה אחרת שמתייחסת לשורט כחלק מאסטרטגיית גידור: נניח שמשקיע מסוים מעוניין להשקיע במדד s&p 500  אך סבור שחלק קטן ממניות המרכיבות את המדד פחות אטרקטיבי מרוב מניות המדד. אותו משקיע יכול להשקיע בתעודת סל של המדד ובמקביל למכור בחסר את המניות שבעיניו פחות אטרקטיביות.

במקרה ובו צדק המשקיע בהערכותיו, וכלל המדד עלה ב-10% בשנה, אך המניות שמכר בחסר ירדו בערכן, ייתכן ורווחיו של אותו משקיע מהמהלך יהיו גבוהים מ-10%, ויהיו קרובים יותר ל-11 או 12%.

איך מבצעים מכירה בחסר?

לאחר שדנו במקרים תיאורטיים, נותרת השאלה הפרקטית : איך מבצעים מכירת מניות בחסר? לכאורה, נשמע מעט משונה למכור מניה שאינה נמצאת מלכתחילה ברשותך. אכן לא מובן מאליו, אך הבורסות בעולם פיתחו מנגנונים פשוטים המאפשרים זאת.

ביצוע מכירת מניות בחסר מבוסס על השאלת מניות. מלכתחילה על משקיע למכור מניה שלא ברשותו ולשם כך עליו להשאיל אותו מגורם אחר כגון בתי השקעה וברוקרים גדולים. לאחר ההשאלה, שעליה יש ריבית של 1-3%, מוכרים את המניה המושאלת בבורסה במסלול הרגיל.

בשלב זה המשקיע צריך להמתין עד שהוא מחליט לרכוש את המניה מחדש, בתקווה לאחר שירדה מהמחיר בו היא נמכרה. לאחר הרכישה מחדש עליו להחזיר אותה לגורם ממנו הלווה אותה.

מכירה בחסר – סיכונים

בבואנו לדבר על הסיכון של מכירת מניות בחסר, כדאי קודם להתייחס למידת הסיכון בהשקעה רגילה במניות. לצורך הדוגמה, משקיע מסוים השקיע (לא בחסר) 10,000 ש"ח במניה של חברת סטארט-אפ בתחום המכשור הרפואי.

זאת מתוך הנחה שיש לה מוצר חדשני שעוד לא מימש את הפוטנציאל הכלכלי שלו, והמניה של החברה תזנק תוך צמיחה אקספוננציאלית בערך ההשקעה שלו.  למרבה הצער, הערכתו של המשקיע התבדתה, ויומיים לאחר השקעתו פרצה לשוק חברה אחרת עם מוצר דומה אך טוב יותר, כך שהמניה בה השקיע התרסקה ב-90%. כעבור חודשים ספורים החברה בה השקיע נסגרה לחלוטין והמשקיע הפסיד את כל 10,000 השקלים אשר השקיע.

לכאורה מדובר בדוגמה קיצונית, אך הסיכון במקרים של מכירת מניות בחסר עלול להיות קיצוני אף יותר. זאת כיוון שבהשקעה רגילה במניות יש גבול תיאורטי להפסד – 100 אחוז מסכום ההשקעה. כשמוכרים מניות בחסר, מגיע בסופו של דבר השלב בו חייבים לרכוש מחדש את המניות על מנת להחזיר לגורם ממנו לווינו אותן.

אם הערכתו של המשקיע הייתה לא נכונה, והמניה דווקא שילשה את ערכה בתקופה הזו, אז ההפסד של המשקיע הוא פי 3 מסכום המניה ביום בו הוא נכנס לשורט. אם המניה הכפילה את ערכה פי 10 – אז ההפסד הוא פי 10, וכן הלאה. אין למעשה גבול תיאורטי להפסד, ולשם כך יש לבחון היטב כל השקעה של מכירת מניות בחסר. כמו כן, במקרה ומתברר כי מניה מגדילה את ערכה לאחר מכירתה בחסר, יש לשקול "לחתוך הפסדים" ולרכוש אותה בחזרה לפני שההפסדים יגיעו למספרים קיצוניים.

שורט של מדדים, ללא מכירה בחסר

עבור משקיעים מתחילים שלא רוצים להסתבך עם טכניקת ההשאלה של מניות, וגם עבור משקיעים ותיקים בתנאים מסוימים, יש אפשרות פשוטה יותר של מכירה בחסר. עבור חלק גדול מן המדדים המובילים ישנו מדד מקביל אשר נקרא "הופכי למדד" ובנוי באופן הפוך למדד המקורי. כך למשל מי שמאמין שמדד תל אביב 35 צפוי לרדת בערכו, יוכל לרכוש את המדד ההופכי למדד תל אביב 35, וכך להשקיע באפשרות שתל אביב 35 אכן ירד בערכו.

מדובר באופציה שחוסכת את הריבית על ההשאלה, את ההתעסקות הטכנית בהשאלה וגם את הסיכון בהפסד כספי בלתי מוגבל.

לסיכום, מכירת מניות בחסר היא שיטת השקעות שיש להכיר וניתן להגיע איתה לרווחים נאים. עם זאת, יש בה סיכונים גבוהים וחשוב מאוד שמי שמחליט לנקוט בה, יעשה זאת בזהירות המתבקשת.

Picture of צוות אתר שקל

צוות אתר שקל

אהלן, אני אבי, היזם שמאחורי אתר שקל. אני בונה ומתחזק אתרים בתחום הפיננסי וכלכלי מתוך תשוקה לסייע לכמה שיותר קוראים להבין בתחום. אם אתם רוצים לקרוא עלי יותר, מוזמנים לעשות זאת בעמוד “עלינו”.

תשואה בגמל להשקעה*
% 0 +
חשבנו שתאהבו לקרוא גם
  • 3 דקות
  • צפיות
מדד הפחד, מדד VIX
בין אם אתם סוחרים מתקדמים בשוק ההון או משקיעים מזדמנים, חשוב שתכירו...
  • 4 דקות
  • צפיות
קרן כספית – המדריך למתחילים
אם אתם מחפשים מקום טוב להתחיל את ההשקעות שלכם, קרנות כספיות הן...
  • 3 דקות
  • צפיות
ניהול תקציב משפחתי לפי שיטת 50/30/20
האם אתם מרגישים שאתם לא יודעים לאן הכסף שלכם הולך? האם אתם...
זה לא מכובד להעתיק
הרשמו לניוזלטר המשובח שלנו :)

קבלו מאיתנו טיפים מעולים לחיסכון, צרכנות והתנהלות חכמה עם הכסף שלכם למייל.