דוחות סוף שנה מגיעים והפעם המינוס חוגג

  • צוות שקל
  • נובמבר 3, 2021
  • 3 דקות קריאה
  • צפיות

תוכן עניינים

הרשמו לניוזלטר והישארו מעודכנים!
בקצרה...
בין אם אתם משקיעים פעילים או אדישים, הדוח השנתי של 2018 כנראה יתפוס אתכם לא מוכנים. מה חשוב לשים לב בדוח השנה?

בכל שנה בחודשי מרץ – אפריל, משקיעים רבים מחכים בקוצר רוח לדוחות השנתיים מבתי ההשקעות וחברות הביטוח על מנת לראות כיצד הם מסכמים את השנה, כמה הרווחנו, כמה הפסדנו והכי חשוב כמה דמי ניהול שילמנו בפועל?

אז מה אנחנו עתידים לראות בדוחות השנתיים של קופות הגמל , קרנות ההשתלמות, קרנות הפנסיה , ביטוחי המנהלים, תיקון 190, פוליסות החיסכון ותיקי ההשקעות ? סביר להניח שאנו עתידים לראות תשואות שליליות הנעות בין 0.5% ל8% במינוס , כמובן תלוי מה הייתה רמת החשיפה למניות.

2018 השאירה אותנו עם טעם מר בפה

2018 הייתה שנה שהסתיימה בתשואות שליליות כאשר הגלגל התהפך ממש בדקה ה90 בחודש דצמבר לאחר העלאת הריבית בפעם האחרונה לשנת 2018 על ידי הבנק הפדרלי בארצות הברית.

לאור כל צמצום הכספים, הריבית, מלחמת הסחר ועוד מספר מעשיות גרמו בשורה התחתונה למדדים השונים לסיים בתשואה שלילית וגם הנכסים הלא סחירים שקיימים במרבית המכשירים הפיננסים ( פרט לתיקי ההשקעות ) שתפקידם להוות כרית בטחון לא הספיקו כדי להדוף את הירידות.

איך יראה הדוח השנתי של 2018?

הדוח השנתי של שנת 2018 יהיה מחזה לא נעים לראות, חשוב לבדוק את מנהל ההשקעות אשר מנהל את כספינו, לבדוק את ההיסטוריה שלו בשנים של ירידות , מדד השארפ, איכות הניהול, גודל הקופה או הקרן בה אנו נמצאים והאם אלו קופות מגייסות או קופות פודות.

פרמטרים אלו חשובים על מנת לקבל החלטות האם הגיע הזמן לשינוי או שיהיה נכון להישאר באותם מנהלי השקעות.

המציאות נכון למרץ 2019 נעימה יותר, בשלב זה רב מנהלי ההשקעות החזירו את ההפסדים של 2018 , המדדים מציגים עלייה הנעה בין 10%-20% מנקודת השפל של דצב' 2018 ולכן חשוב להבין שזאת בהחלט נקודת מפנה לבדיקת תיק הנכסים והתאמה של רמת הסיכון ביחס לצרכים האישים ובהתאם לתנאי השוק לשנת 2019 .

איך עלינו לבדוק האם תיק הנכסים תואם את הצרכים שלנו?

שנת 2018 היא דוגמה מצויינת לכל משקיע ללמוד על עצמו ועל בני משפחתו, כיצד הם מתנהגים בעת ירידות חדות בשוק ההון?  האם הרגשתם אי נוחות אבל בסך הכל רגועים? או שהמצב בשווקים העדיר שינה מעיניכם?

במידה והשאלה השנייה יותר קרובה לתיאור מדוייק של ההרגשה שלכם בחודשי הירידות של 2018, ייתכן שאתם זקוקים להתאמה בתיק הנכסים שלכם ממניע פסיכולוגי, הרי כולנו רוצים להרוויח אבל שום דבר לא שווה את הלחץ הנפשי שלכם.

מה חשוב לשים לב בדוח שנתי 2018 ?

נושא חשוב שניתן ללמוד מהדוחות השנתיים הוא את איכות הניהול של מנהלי ההשקעות שלנו, מה היה ההפסד הכי גבוה שלו לשנת 2018 והאם הוא הצליח להשיג את ההפסד הזה בתשואה בתחילת שנת 2019?

בנוסף נבחן את מדד השארפ של הקופות שאנו מנהלים, מדד שארפ גבוה יכול להעיד על איזון בתשואות הקופה וקצת פחות התקפות לב למשקיעים בעת ירידות בשווקים.

כשזה מגיע לדוחות שנתיים, הנושא הכי מדובר הוא: דמי ניהול.

שימו לב שדמי הניהול מורכבים משלושה סוגים שונים :

דמי ניהול מהפקדות הקיימים בביטוחי המנהלים, קרנות הפנסיה וקופות הגמל. דמי הניהול מסוג זה נתונים למשא ומתן.

דמי ניהול מחיסכון, דמי הניהול המוכרים שנמצאים לפי מדרג מנהלי ההשקעות השונים, בדקו כי אכן דמי הניהול שלכם נמצאים במדרג המתאים, אם הצלחתם לעקוף את המערכת ולקבל דמי ניהול נמוכים יותר אין צורך להעיר את הדובים כמובן.

דמי ניהול הוצאות ישירות, אלו דמי הניהול היחידים שלא ניתנים למשא ומתן. דמי ניהול אלו נמצאים בדוח מקוצר, הם נגזרים מהתשואה ולכן בפועל כאשר מוצגת התשואה בדוח השנתי היא אחרי דמי ניהול של הוצאות ישירות אך לפני דמי ניהול מחיסכון.

נקודה חשובה שניתן להבחין היא שכמעט באופן קבוע מנהלי ההשקעות שמוכנים להתפשר על דמי הניהול מחיסכון הנמוכים יותר מבשלים לנו המשקיעים הפתעה עם דמי הניהול של הוצאות ישירות וכמובן שגם להיפך , מנהלי ההשקעות שדורשים דמי ניהול גבוהים יותר מחיסכון לרב מציגים עלות הגונה ונמוכה של ניהול הוצאות ישירות.

הנקודה שמציגה קרן אור היא שהדוח השנתי של 2018 אמנם מציג עלויות , אך בשלב בו אתם מבטיחים בדוח השנתי באכזבה התיק נכסים כבר החזיר את עצמו עם רווח קטן במרבית מנהלי ההשקעות.

שיהיה לכולנו בהצלחה בדוח השנתי הבא .

Picture of צוות אתר שקל

צוות אתר שקל

אהלן, אני אבי, היזם שמאחורי אתר שקל. אני בונה ומתחזק אתרים בתחום הפיננסי וכלכלי מתוך תשוקה לסייע לכמה שיותר קוראים להבין בתחום. אם אתם רוצים לקרוא עלי יותר, מוזמנים לעשות זאת בעמוד “עלינו”.

תשואה בגמל להשקעה*
% 0 +
חשבנו שתאהבו לקרוא גם
  • 3 דקות
  • צפיות
מדד הפחד, מדד VIX
בין אם אתם סוחרים מתקדמים בשוק ההון או משקיעים מזדמנים, חשוב שתכירו...
  • 4 דקות
  • צפיות
קרן כספית – המדריך למתחילים
אם אתם מחפשים מקום טוב להתחיל את ההשקעות שלכם, קרנות כספיות הן...
  • 3 דקות
  • צפיות
ניהול תקציב משפחתי לפי שיטת 50/30/20
האם אתם מרגישים שאתם לא יודעים לאן הכסף שלכם הולך? האם אתם...
זה לא מכובד להעתיק
הרשמו לניוזלטר המשובח שלנו :)

קבלו מאיתנו טיפים מעולים לחיסכון, צרכנות והתנהלות חכמה עם הכסף שלכם למייל.